• Norea

Byta panel på husgavel. pris??

har ett hus som är en och en halv våning. på andra våningen är det träpanel på utsidan som blivit dålig. funderar på att om inte byta trät så byta till plåtpanel. är det någon som har en aning om vad det kostar och var man gör det??

• Svar på tråden Byta panel på husgavel. pris??
  • Champagne

Vi har bytt våra trägavlar, det kostade ca 10´000kr utan färg och vi har gjort jobbet själva. Plåt vet jag inte vad det skulle kosta, men jag tror att det blir mycket dyrare.

Jag blev törstig och drack upp mig själv
  • Norea

oj vad dyrt, men då bytte ni allt träet? var det svårt?

• Emerun

Plåt lät inge vidare snyggt att ha på fasaden, Byggmax har bra pris på trä.

• Norea

jo det är snyggt med plåt. det är ju inte i plåtfärg man har det..

• Champagne
    Norea skrev 2008-10-24 19:20:30 följande:
    oj vad dyrt, men då bytte ni allt träet? var det svårt?
    Vi hade hjälp av en snickare och så fick vi låna en byggnadsställning. Vi bytte även vindskivorna.

Själva rivjobbet är inte svårt en bra kofot och en hammare räcker. Sen hjälpte snickarn oss med att måtta och så stod min man på backen och sågade rätt längder. Vi hade målat allt färdigt innan så det var bara att dutta i spikskallarna sen.
  • Champagne
    Norea skrev 2008-10-24 19:29:01 följande:
    men då betalde ni snickaren också av de tiotusen?
    nä det var ren materialkostnad.
  • Ciccilionaa

Ca 10000. Då gjorde vi allt själva. Satte in dubbelaltandörr och 2 fönster, som inte ingick i priset. Dock:panel, vindskivor, papp och annat som behövdes.
    Sommaren 2005. Ganska så enkelt om man gör förarbete, men tog mer tid än min man tidsoptimisten trodde..

C

• yossis

Vi bytta panel på ena gaveln för ett par veckor sen & bara matrialet gick på 7600 kr, så tillkom färg för ca 2000 kr på det, så ca 10.000 kr gick den sidan på. Då gjorde vi allt jobb själva, fick hjälp av min pappa som är snickare. Glöm inte att söka bygglov för panelbytet bara.
    Vi räknar på att det kommer kosta oss 100.000 kr att byta panel på hela huset & garaget, då exkl. nya fönster & 2 dubbel portar till garaget.

• Ciccilionaa

Dubbelkollade m maken.
    Han sa 11000, men då tilläggsisolerade vi också.

C

• Norea

ni pratar alltså om plåtgavlar? vi har teglat hus men en träpanel på utsidan av andra våningen. alltså uppe i spetsen, inte på hela huset. så har inte ni?

ciccolina, menar du 11000 per vägg eller hela huset?

• Ciccilionaa

Nej, vi har inget teglat hus, förstod aldrig det, trodde ni hade ett 1,5 plans hus i trä.
    Det vi har gjort har i alla fall varit en sida/en vägg, från marknivå till nock, och än sä länge bara en vägg då vi planerar att bygga ut huset på andra kortsidan.
    Och den sidan vi gjort har varit helt i trä, från mark till topp!

C

• yossis

Vi bytte fjäll träpanel till stående träpanel. Hela vårat hus har träpanel, från grund upp till nocken.

• AnnaGBG

Vi har bytt panel i sommar, jag har för mig att virket till en gavel gick på ca 8-9000. Huset är 2-plan.

Ställningar är ju skitdyrt men vi fick låna gratis och svärfar gjorde jobbet Färgen tillkommer ju också då.

• AnnaGBG
    yossis skrev 2008-10-27 08:31:31 följande:
    Vi bytta panel på ena gaveln för ett par veckor sen & bara matrialet gick på 7600 kr, så tillkom färg för ca 2000 kr på det, så ca 10.000 kr gick den sidan på. Då gjorde vi allt jobb själva, fick hjälp av min pappa som är snickare. Glöm inte att söka bygglov för panelbytet bara.Vi räknar på att det kommer kosta oss 100.000 kr att byta panel på hela huset & garaget, då exkl. nya fönster & 2 dubbel portar till garaget.
    Ja, bygglov behöver ni ju om ni skall byta material på fasaden. Det kostar ju några tusen också.
Svar på tråden Byta panel på husgavel. pris??