• Det ljuva livet

Smärtstillande för att lindra foglossning?

Hej!
    Är gravid i v16 med fjärde barnet. Har ont,ont ont hela tiden!

Var hos min sjukgymnast redan i v6 för att få hjälp, har sedan dess burit bälte all vaken tid, fick en TENS i v8 och är i princip beroende av den. Den är på upp till 14h/dygn. *skulle nog sova med den med om det  inte var för sladdarna.*
    Blev sjukskriven på halvtid i v13, började med akupunktur och sjukgymnastik denna veckan. Simmar en gång i veckan för att få musklerna att slappna av.

Nu ska jag till läkaren igen på tisdag för att bli sjukskriven på heltid och disskutera ev. smärstillande medicin.

Vill helst inte alls äta några mediciner men inser att det kanske är så att jag blir så illa tvungen till det, för att inte gå ner mig totalt i att ha så ont hela tiden.

Hur har ni resonerat? Jag känner mig kluven, vill inte ha det så här mer men är lite rädd för att ta tabletter.

• Svar på tråden Smärtstillande för att lindra foglossning?
  • queenofangels

ja har försökt att låta bli så mycke smärtstillade ja kan. men måste man så ska man. man ska inte heller plåga sig själv. testa även massage för foglossning. funkade faktiskt för mig. men e väl kanske olika för alla.

• Det ljuva livet
    queenofangels skrev 2008-10-24 22:02:32 följande:
    ja har försökt att låta bli så mycke smärtstillade ja kan. men måste man så ska man. man ska inte heller plåga sig själv. testa även massage för foglossning. funkade faktiskt för mig. men e väl kanske olika för alla.
    Tack för ditt svar . Jag får massage av maken varje dag, fick det av en sjukgymnast när jag väntade tvåan men upplevde inte att det hjälpte så mycket mer än makens knådningar.
  • queenofangels

vilken lyx du har då. får aldrig massage av min sambo. :D

• Det ljuva livet
    queenofangels skrev 2008-10-24 22:33:31 följande:
    vilken lyx du har då. får aldrig massage av min sambo. :D
    Det är bara att häva att han är skyldig till att du har ont . Ska faktiskt få en riktig gravismassage i mitten av november.
  • Majsan70

Jag fick akupunktur en gång i veckan vilket smärtstillade jättemycket. Sen åt jag panocod av o till för att ta bort de värsta topparna. Hel korsett och kryckor hjälpte till att ta bort en del smärta oxå. VILA gjorde jag så mycket jag kunde.

Även reiki tog bort en del av smärtorna. Jag kombinerade en hel del för att stå ut.

• queenofangels

borde kanske göra de. men han tar hand om mig väldigt mycke endå.

hade också akupungtur men slutade med de för ja tyckte inte de hjälpte. gillade TENS bättre som ja använder nästan varje dag

• Det ljuva livet
    Majsan70 skrev 2008-10-24 22:36:00 följande:
    Jag fick akupunktur en gång i veckan vilket smärtstillade jättemycket. Sen åt jag panocod av o till för att ta bort de värsta topparna. Hel korsett och kryckor hjälpte till att ta bort en del smärta oxå. VILA gjorde jag så mycket jag kunde.Även reiki tog bort en del av smärtorna. Jag kombinerade en hel del för att stå ut.
    Tvekade du inför att äta panocod? Vet inte varför jag känner mig så tveksam just nu, i vanliga fall tar jag smärstillande utan tvekan.

Känner ju att allt jag gör hjälper men inte tillräckligt, jag blir helt nere av att bara vila hela tiden och av att inte ens kunna sitta kvar vid bordet när familjen äter för att det gör så ont. Är så ledsen för att jag inte klarar av att jobba halvtid längre, kommer att sakna det sociala med att jobba.
  • Bonanza

Jag åt citodon första graviditeten och dexofen andra. Hade ju inget val.

• Det ljuva livet
    Bonanza skrev 2008-10-24 22:46:06 följande:
    Jag åt citodon första graviditeten och dexofen andra. Hade ju inget val.
    Det är nog så, jag har inte heller nått val just nu..
  • amag

Min naprapat och min sjukgymnast säger att man INTE ska MASSERA där nere där man har ont när man har foglossning. Eftersom fogarna redan ÄR så Mjuka gör man det bara värre i längden..
    Det är skönt medans, men efter blir det bara ÄNNU Mjukare.. =((

Ingen annan som fått höra det?

• Det ljuva livet
    amag skrev 2008-10-24 23:47:59 följande:
    Min naprapat och min sjukgymnast säger att man INTE ska MASSERA där nere där man har ont när man har foglossning. Eftersom fogarna redan ÄR så Mjuka gör man det bara värre i längden..Det är skönt medans, men efter blir det bara ÄNNU Mjukare.. =((Ingen annan som fått höra det?
    Nej, det har jag inte hört. Min sjukgymnast säger att det mest är ledbanden och musklerna som gör ont, inte själva fogarna. Man spänner sig hela tiden för att kompensera upp att bäckenet inte är stabilt, och får på så sätt ont, och ju mer ont man har desto mer spänner musklerna sig och man hamnar i en ond cirkel.

i mitt fall är det så att jag redan är överrörlig i hela kroppen och all min träning går ut på att stabilisera mig.
  • amag

ja TRÄNA Måste man ju... för att stabilisera sig. .Men just massage är ju Till för att mjuka upp....

• Majsan70

Det ljuva livet skrev 2008-10-24 22:45:23 följande:

Nej, jag tvekade inte en sekund över att äta panocod. Jag skadade dessutom ryggen i samband med att foglossningen bröt ut o därför divederade de länge på sjukhuset innan jag fick smärtstillande. Att det blev just panocod var för att det var det de rekomenderades av förlossningsläkare samt barnläkare. Därav att jag kände att det var helt OK.
Svar på tråden Smärtstillande för att lindra foglossning?