• Tindra 00

Vilket elbolag är billigast? Och hur byter man?

Behöver snabba tips på billigare el, har nu Fortum....haft dom i alla år, men vill nu byta.

Vad har ni??

Om man går in på elskling.se, presenterar de enbart elpriset eller inklusive "abonnemangsavgiften" (årsavgift)? Förstog inte helt....

För man måste väl behålla årsavgiften på elleverantören som finns i byggnaden?

• Svar på tråden Vilket elbolag är billigast? Och hur byter man?
  • xenaa

alla företag har inte årsavgift. vet att vattenfall inte har årsavgift.
    Men däremot får du fortsätta betala elnätet om du skulle ha fortum som elnät, blir att du får betala till dem sen betala elen för de nya bolaget du väljer

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ Bönan BF 2oo9-o3-o7 ♥
  • Tindra 00

Huh, hm.....elnätet, är det det som heter "Abonnemang 315kr..." ungefär? Men det är väl inte samma sak som årsavgift?

Ok, men bör man ha fast pris eller rörligt på den nya elen då?

• xenaa
    Tindra 00 skrev 2008-10-24 23:07:38 följande:
    Huh, hm.....elnätet, är det det som heter "Abonnemang 315kr..." ungefär? Men det är väl inte samma sak som årsavgift?Ok, men bör man ha fast pris eller rörligt på den nya elen då?
    Elnät är det man betalar till företag som äger ledningarna i ditt område. Vet inte om det kan heta abonnemang. Nej det är inte samma som årsavgit då ELNÄT är en avgift man aldrig blir av med oavsett vad du har för bolag eller om du flyttar.

DÄREMOT, som jag skrev, finns de bolag som inte tar årsavgift för sin el. Det är bara att leta febrilt. Men som sagt vet att vattenfall inte har årsavgift.

Det beror på hur priserna ser ut, men den fasta priset brukar sjunka vid höst/vinter tid så det kan löna sig att teckna ett fastavtal nu, men jemför lite innan. Ska du välja fastavtal, ta inte för mer än 1 år, det hade jag gjort iaf.
    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ Bönan BF 2oo9-o3-o7 ♥
  • Martin1980

Hur mycket el beräknas det att du förbrukar?

• Tindra 00

Tack!

Martin: 2800kwh har jag för mig.

Kit: Bra sida! Verkar som att Skellefteaå kraft är billigast, kommer ner till 3800kr/år istället för 4300kr/år nu......men ändå inte fullt så stor skillnad........skumt.....bor ju på bara 20kvm!

• staaaaar

Ligger du på ett avtal hos din nuvarande leverantör, dvs inte tillsvidareavtal utan menar tex ett rörligt eller fastprisavtal så skiljer det inte så mycket mellan olika leverantörer.. det kommer aldrig vara så att du tjänar några stora pengar i och med att du har såpass låg årsförbrukning.

det du skulle tjäna mest på är att ta ett elbolag utan fast avgift.. då tjänar du ungefär 300kr per år.. det är ungefär allt...

• staaaaar

ett exempel.. skiljer det 1 öre mellan elbolagen så tjänar du 28kr per år...

• staaaaar

sedan kan jag inte hålla med dig om att det oftast är billigare fastprisavtal under vintertid, priserna beror oftast på helt andra saker än årstiderna..

sen kan jag säga att de kunder som antingen haft ett rörligt avtal eller långa fastprisavtal har varit de stora vinnarna´de senaste åren... så håller inte alls med dig att 1års avtal är bästa alternativet..

xenaa skrev 2008-10-25 09:05:47 följande:
    Elnät är det man betalar till företag som äger ledningarna i ditt område. Vet inte om det kan heta abonnemang. Nej det är inte samma som årsavgit då ELNÄT är en avgift man aldrig blir av med oavsett vad du har för bolag eller om du flyttar.DÄREMOT, som jag skrev, finns de bolag som inte tar årsavgift för sin el. Det är bara att leta febrilt. Men som sagt vet att vattenfall inte har årsavgift.Det beror på hur priserna ser ut, men den fasta priset brukar sjunka vid höst/vinter tid så det kan löna sig att teckna ett fastavtal nu, men jemför lite innan. Ska du välja fastavtal, ta inte för mer än 1 år, det hade jag gjort iaf.
Svar på tråden Vilket elbolag är billigast? Och hur byter man?