• murreior

Torticollis (Sned nacke)

Hej!
    Vi var hos sjukgymnast i går med våran dotter på ca5månader. Vi fick då diagnosen högersidig torticollis. Och vi ska träna med henne minst en ½timme varje dag.
    Någon härinne med barn med torticollis?
    I så fall: Hur funker träningen? Har det gett resultat?

• Svar på tråden Torticollis (Sned nacke)
  • delfin73

Hej!
    Vår dotter hade torticollis som gjorde att hon blev väldigt assymetrisk i både ansikte och huvud. Jag  kan inboxa dig och berätta mer och kanske ge er ngr tips ang träning om du vill . Mvh M

• murreior

Det får du gärna göra

• 060810

Min dotter hade det när hon var liten och sonen var på väg att få det. Han är sned och platt, men får ingen träning för det för det var inte så kraftigt att det behövdes träning för att det upptäcktes i tid.

Jag fick träna dottern varje dag och det var en kamp för att hon skulle acceptera det.

Nu är hon 2 år och man ser inget av att hon varit sned. Det enda hon har är lite platt bakhuvud men det syns inte så mycket för hon har stort huvud med.

• murreior
    060810 skrev 2008-10-26 10:34:06 följande:
    Min dotter hade det när hon var liten och sonen var på väg att få det. Han är sned och platt, men får ingen träning för det för det var inte så kraftigt att det behövdes träning för att det upptäcktes i tid.Jag fick träna dottern varje dag och det var en kamp för att hon skulle acceptera det.Nu är hon 2 år och man ser inget av att hon varit sned. Det enda hon har är lite platt bakhuvud men det syns inte så mycket för hon har stort huvud med.
    Hur tidigt upptäckte ni det?
  • Knoppisar

Min äldsta dotter hade också torticollis. Vi upptäckte en knöl på halsen när hon var några veckor. Hon hade också alltid huvudet åt ena hållet. Efter ihärdig träning genom stretch så var hon helt återställd vid ett års ålder. Det synns inget av det idag, närmare 7 år senare.

• 060810

Med Mino? Det gjordes när han var 1 månad gammal och jag fick försöka lägga honom lite annorlunda så att han på så rätt kunde räta ut allt. Det verkar ha funkat för sjukgymnasten var nöjd med honom. Han har haft problem att hålla upp huvudet själv med, speciellt i magläge.

Med Izabelle upptäckte vi det när hon var ca 2 månader. Jag hade sett det innan men trott att det var normalt.. :p

• murreior

Vi upptäckte det också vid 2 månader, men kom inte till sjukgymnasten förens nu

Låter ju positivt att det funkar att träna bort det.

• 060810

ja jag vet, det tog tid för oss med att komma till sjukgymnasten. kom väl dit när hon var 5 mån ca, men det gick fort att träna bort med stretching.

hon var nog återställd runt 8-9 månader någonting.

• murreior
    060810 skrev 2008-10-26 14:54:45 följande:
    ja jag vet, det tog tid för oss med att komma till sjukgymnasten. kom väl dit när hon var 5 mån ca, men det gick fort att träna bort med stretching.hon var nog återställd runt 8-9 månader någonting.
    Hade ni den träningen när man ska stå framför spegeln, och liksom luta ner barnet?

Eller hade ni någon annan?

Den med spegeln var den vi fick lära oss när vi var där. Har även sett bilder på där de lägger barnet på rygg, och håller ner axeln och drar varsamt huvudet åt det håll de har problem med.

Är detta en övning ni gjort?

(Vad svårt det var att beskriva i text. Hoppas du förstod vad jag menade)
  • 060810

Jag fick den övningen där jag la Izabelle på rygg och sen höll ner axeln och drog i huvudet. Hon tyckte INTE om de övningarna, men jag skulle göra det i 10 min 6 gånger om dagen.. Vart ju bara att göra det och det gav ju resultat.

Svar på tråden Torticollis (Sned nacke)