• fruis

Smart förvaring när böckerna inte får plats i bokhyllan längre?

Vi har nu bokhyllor längs de flesta av våra väggar och får helt enkelt inte plats med fler bokhyllor. Trots detta har vi långt fler böcker och vi vill absolut inte göra oss av med dem. Finns det något smart sätt att förvara de böcker vi inte direkt behöver ha framme?

Kruxet är att vi ändå vill ha lätt tillgång till dessa böcker eftersom vi när som helst kan tänkas vilja läsa dem. Finns det lådor som man lätt kan märka eller där man lätt kan se vad som finns ì? Vi pratar om ett par trehundra böcker som måste bort ur bokhyllorna så det är ju en del.

• Svar på tråden Smart förvaring när böckerna inte får plats i bokhyllan längre?
  • röda naglar

oj. det undrar jag också...

• A82

Går det inte med sånna "sänglådor" de är ju rätt stora så kan man ju ställa böcker på högkant, då ser man ju lätt vad det är i och bokens namn.
    Bara en tanke!

• Disela

Vi har lagt ner allt i källaren. skrivet en lista på vilka böcker vi äger. Organiserat dem i källaren för lättast möjliga åtkomst. Gillar inte stora bokyllor personligen. Det är ju bara ett förslag.

• fruis
    EvSa skrev 2008-10-25 13:04:55 följande:
    Går det inte med sånna "sänglådor" de är ju rätt stora så kan man ju ställa böcker på högkant, då ser man ju lätt vad det är i och bokens namn.Bara en tanke!
    Det är ju ett option faktiskt. Vi har redan sänglådor men jag tror att vi skulle kunna få plats med ett par till faktiskt. Dock tror jag inte att böckerna får plats på högkant eftersom lådorna inte är så höga att de rymmer annat än pocket på högkant men det ska nog gå ändå.
  • fruis
    Disela skrev 2008-10-25 13:07:18 följande:
    Vi har lagt ner allt i källaren. skrivet en lista på vilka böcker vi äger. Organiserat dem i källaren för lättast möjliga åtkomst. Gillar inte stora bokyllor personligen. Det är ju bara ett förslag.
    Vi pratade om det också faktiskt. Att skriva ner alla böcker i en sökbar excel-fil och sedan ange var boken befinner sig så att man lätt kan återfinna den. Däremot vill vi inte ha böckerna i källaren eftersom pappret tar åt sig den unkna källarlukten så frågan är var vi ska göra av lådorna sedan?

Men jag gillar tanken med listan även om det skulle vara ett evighetsgöra eftersom vi äger ca 5000 böcker tillsammans. Fördelen är ju att vi hela tiden köper nya så för man in dem efterhand sedan så har man ju stenkoll. Om man skulle göra av med någon bok tar man bort den från listan och man skulle tom kunna skriva in om man lånat ut en bok och till vem. På det sättet skulle vi verkligen ha koll på vårt bokbestånd och kunna veta exakt var boken finns (dvs med bokhyllenummer och hyllangivelse).
  • Disela

Du kan ju ha dem i återförslutningsbara plastlådor. Finns stor genomskinliga med lock på IKEA för en billig peng. Funkar bra. Sen är det bara att stapla dem på varandra i källaren. Vi har ett utlåningssystem för våra DVD filmer i en exel fil. Där skriver vi vem som lånat filmen, när och när dem sedan blir återlämnad. Väldigt praktiskt.

• jojjsa

Lite mindre böcker kan man ha i två rader på en bokhylle-hylla, vilket innebär att du får plats med dubbelt så många böcker på samma yta :)

• annmin

Använder programmet Book Collector för att hålla reda på mina böcker. Inte gratis men rätt bra eftersom man bara behöver knappa in ISBN-numret så söker programmet fram titel och författare.

• annmin

Använder programmet Book Collector för att hålla reda på mina böcker. Inte gratis men rätt bra eftersom man bara behöver knappa in ISBN-numret så söker programmet fram titel och författare.

• Manchester

När vi inte fick plats med fler bokhyllor satte vi upp konsollhyllor högt upp på väggarna i hallen. De sitter på sådan höjd att de hamnar ovanför dörrarna. På så sätt får man in ganska många hyllmetrar utan att de är i vägen för något annat. På fem hyllor tror jag att vi har ca 200 böcker. Vid behov skulle vi kunna fortsätta och låta hyllorna gå runt hela hallen. Vet inte hur bra det blir om man har väldigt lågt i tak, tänker främst på en del hus från 70-talet, men hos oss med normalhöjd funkar det. Man ser lätt vilka böcker som finns där och behöver bara ta fram en pall om man vill plocka ned en.

• Ninso

Hej hej, hoppas det är okej att jag hoppar in och ställer en fråga. Vad är sänglådor för något? Jag letar själv alla möjliga fövaringsvarianter till alldeles för många böcker och blev nyfiken på vad ni menar.

• Manchester
    Ninso skrev 2008-10-25 20:36:34 följande:
    Hej hej, hoppas det är okej att jag hoppar in och ställer en fråga. Vad är sänglådor för något? Jag letar själv alla möjliga fövaringsvarianter till alldeles för många böcker och blev nyfiken på vad ni menar.
    Låga, men ofta stora, lådor som får plats under sängen. Ibland har de små hjul så att man lättare ska kunna dra fram och skjuta in dem.
  • fruis
    annmin skrev 2008-10-25 18:42:30 följande:
    Gulp, vilken grej! *öppen, dräglande mun* Låter ju helt fantastiskt. Ska kolla upp omedelbums. Funkar ju dock inte på vår stora mängd äldre litteratur som utgavs innan ISBN men ändock. Vad det finns bra saker ändå!
  • fruis

Har laddat ner Book Collector nu och wow, vilket program! Jag tycker att det är helt fantastiskt och skulle förmodligen funka utmärkt för oss eftersom de flesta böcker vi köper är antingen från Sverige, England eller USA och alla de tre nationella katalogerna finns ju med. Stort tack för tipset, jag är dödligt imponerad! Helt klart värt 400 spänn för PRO där det tom finns en utlåníngsmodul med.

• annmin
    Svar på #15
    Ja, Book Collector är ett kul program speciellt om man köper mycket nya engelska böcker då man kan tanka ner en massa info från Amazon etc. För svenska böcker som finns i bibloteksdatabasen så får man i alla fall titel och författare...

Sen kan man ha roligt med att klassificera och betygssätta sina böcker.

Mycket bättre än en excel-fil om man som jag har ca 2000 böcker
Svar på tråden Smart förvaring när böckerna inte får plats i bokhyllan längre?