• Hondjuret

amerikansk cocker spaniel

Hej!
    Ngn här med erfarenhet av rasen?
    Tycker de är sååååå gulliga och pälsen är underbar, särskilt har fastnat för den där riktigt chokladbruna färgen.
    Hur är de i sätt och temperament? Har fått höra ett par ggr att de kan vara svåra kring maten, fixerade o vakta och så, är det verkligen ngt rasrelaterat?
    Hur omfattande skötsel kräver en fullpälsad am cocker?
    Är de vaktiga/skälliga?

• Svar på tråden amerikansk cocker spaniel
  • Liten Mjau

Vad jag har förstått så är de inga bra familjehundar då jag läst att många har svårt med att veta sin plats i familjen. Min chef hade en sån och hunden trodde att han var närmast sin flcokledare(alltså pappan i familjen) vilket gjorde att hunden vaktade honom, tillslut började han bita barnen och då fick han avlivas. Enligt den veterinären så har det hänt förr med denna rasen.
    Men nu ska du inte enbart lyssna på mig. Sök på nätet, kanske kontakta nån brukshundsklubb eller liknanande.

• Hondjuret

Liten Mjau skrev 2008-10-25 10:59:54 följande:

Vad jag har förstått så är de inga bra familjehundar då jag läst att många har svårt med att veta sin plats i familjen. Min chef hade en sån och hunden trodde att han var närmast sin flcokledare(alltså pappan i familjen) vilket gjorde att hunden vaktade honom, tillslut började han bita barnen och då fick han avlivas. Enligt den veterinären så har det hänt förr med denna rasen.Men nu ska du inte enbart lyssna på mig. Sök på nätet, kanske kontakta nån brukshundsklubb eller liknanande.
    känns som brukshundklubben är lite fel väg att gå för info om rasen men tack ändå

Ja, min hund vet mycket väl sin plats i "flocken" - överst, så klart!
  • Carisma95

Jag har hört att framför allt de enfärgade, kan ha problem med ängslighet och aggressivitet. Sen om det stämmer till 100 % vågar jag inte svara på.

Min svärmor hade en ljusbrun am.cocker som var väldigt ängsligt/stressad när den blev lämnad själv och som var osäker på sig själv även i andra situationer. Men samtidigt var han supersnäll !

Som sagt ovan, kanske inte en jättebra familje- eller i alla fall FÖRSTA familjehund. Det är ju en fågelhund i botten och behöver nog mycket fysisk och mental träning för att bli lugn coh trygg i sig själv.

A stumble may prevent a fall....
  • Liten Mjau
    Hondjuret skrev 2008-10-25 11:03:43 följande:
    Liten Mjau skrev 2008-10-25 10:59:54 följande:
    känns som brukshundklubben är lite fel väg att gå för info om rasen men tack ändå Ja, min hund vet mycket väl sin plats i "flocken" - överst, så klart!
    Överst? Flockledare?
  • Carisma95

Glömde skriva; när han blev lämnad själv (även korta stunder) så skällde och ylade han en hel del.
    Sen blir det ju en vad man gör den till, så det kanske inte BARA var hans fel men...

A stumble may prevent a fall....
  • Hondjuret

oj det låter ju inte särskilt kul med ängslighet och aggressivitet, man får hoppas det inte är alltför utbrett inom rasen i så fall?

• Hondjuret

Liten Mjau skrev 2008-10-25 11:08:26 följande:

Överst? Flockledare?
    nej, mer prins
Svar på tråden amerikansk cocker spaniel