• Waterlilly

Nu när jag vet hur det känns är jag livrädd inför en andra förlossning =( Hjälpmedel?

Allt gick jättebra med sonen, 4 timmar och 45 minuter, dock många och kämpiga krystvärkar. Jag fick aldrig känslan av att vilja krysta som så många andra får. Nu är jag liiivrädd för att föda igen! Är för visso lika rädd för kejsarsnitt så jag tror inte jag vill tigga till mig ett sådant heller. Men vad finns det för hjälpmedel mot förlossningsrädla? Sa efter sonen att aldrig mer vill jag genomgå detta, men vill ju han ska få syskon...

• Svar på tråden Nu när jag vet hur det känns är jag livrädd inför en andra förlossning =( Hjälpmedel?
  • LA Woman

På mödravårdcentralen kan man få remiss till en barnmorska på förlossningen att gå och prata med om just såna här saker. Det heter lite olika på olika ställen, Auroramottagning är ett namn. Man får diskutera igenom vad som kändes jobbigt med den första förlossningen och hur man ska kunna göra den nya till ett bättre minne

• Hitta Nemo

Det lär ju gå bra mycket fortare andra gången om det kan vara till någon tröst

Med mitt första barn hade jag krystvärkar i 1½ timme innan han är född. Med andra barnet gick vattnet 12:55, krystvärkarna kom 12:57 och hon är ute 13:00 enligt min journal. Racerbebis

• Waterlilly

Okej, ja Aurora har jag hört talas om men inte riktigt vetat vad det innebär =)

• Waterlilly

Oj! =) Jag tror jag krystade ut Jamie på ca 30 krystningar, nästan alla mina vänner hade kanske runt 5 eller 10. Fick så fruktansvärt ont precis i öppningen så det är det jag är livrädd för igen =( Visst kändes det i magen, men det den brännande smärtan i öppningen slår allt =( Brukar man slippa att spricka andra förlossningen?

• LA Woman
    Mrs Rasmusson skrev 2008-10-25 12:04:22 följande:
    Oj! =) Jag tror jag krystade ut Jamie på ca 30 krystningar, nästan alla mina vänner hade kanske runt 5 eller 10. Fick så fruktansvärt ont precis i öppningen så det är det jag är livrädd för igen =( Visst kändes det i magen, men det den brännande smärtan i öppningen slår allt =( Brukar man slippa att spricka andra förlossningen?
    Jag har liknande erfarenheter som Hitta nemo, med första barnet hade jag krystvärkar i 1 timme och 35 minuter, andra barnet kom i en krystvärk Jag sprack lite med första, inget med andra.
  • Hitta Nemo

Jag klarade mig undan med 3 stygn trots att det gick så fort. Fick nog sy lite mer första gången men tycker att jag har kommit lindrigt undan båda gångerna. Har inte haft några som helst besvär efteråt som tur är.

• Coursell

Jag hade samma känsla som dig fast efter barn nr 2. Livrädd för förlossning nr 3 alltså. Till slut så föreslog läkaren jag pratade med att vi skulle köra på planerad igångsättning. (jag ville heller inte snittas)
    Vid en planerad igångsättning så sätts man inte igång förrän man är mogen, tappen mjuk osv, gick på besök för att kolla då och då.
    Då fanns det även rutinerad personal som kunde sätta den bedövning jag ville ha. (västerviksbedövningen) Och så fick jag MASSOR av uppmärksamhet och de frågade ideligen hur det var och om jag ville ha något.
    Det slutade med att det var den absolut bästa förlossning man kan tänka sig.
    Med mitt första barn hade jag en snabb och lätt förlossning och jag led inte nämnvärt av krystvärkarna som jag jobbade med i 42 min.
    Med andra barnet så krystade jag i 9 min och med sista 5 min så det finns ju hopp om att slippa lång krystningstid även för dig.
    Jag förlöstes i Norrköping där de börjat med planerad igångsättning lite då och då och det funkar kanon, de har fått mycket bra respons på detta.

Lycka till!

• Coursell

Ang att spricka så sprack jag åt tre håll med första, men så pyttelite med de andra två att det inte behövdes sys

• kiron

Ikväll har jag v arit på förlossningen o pratat med KlaraBM (som det heter här)! Jag fick total sfinkter rutur med 1 o e nu livrädd att spricka så mkt igen. Hon hade min journal framför sig o vi pratade om hela förlossningen, om kommande mm Fick verkligen förtroende för henne. Kändes skönt att få prata med henne. Ska dit igen o sen innan jul träffa läkare.

Så mitt råd e att ta kontakt o få prata av sig för det behövs!

Hugo 070421 & knodden i magen bf 090207
  • Shirley

Att spricka är så olika om man gör eller inte. Med första och andra sprack jag väldigt mycket. Men som sist med femte tex så krystade jag ut henne på 3 minuter och syddes bara med ett ynka stygn och det är ju ingenting.

• Johnsson

Hej! En som oxå är livrädd för förlossningen!

Födde min dotter i agusti 06 & hela förlossningen tog 30 min(blev igångsatt) så det gick verkligen jättefort & jag hann inte med alls!
    Dom fick ta tjejen med sugklocka,tryck på magen & stort alarm på förlossningen.
    Jag sprack väldigt mycket & blev sydd i nästan 2 timmar!

Nu är jag gravid igen & jag är verkligen jättenervös både för förlossning & kejsarsnitt!
    Tycker inte riktigt om att dom ska skära upp magen på mej..men går det oftast fortare vid andra förlossningen,då hinner jag kanske inte ut genom ytterdörren här hemma

Svar på tråden Nu när jag vet hur det känns är jag livrädd inför en andra förlossning =( Hjälpmedel?