• Manchester

Flytta: sälja eller köpa först?

Vet inte om ekonomi är rätt rubrik, men det har ju med det att göra i alla fall. Vi har tröttnat på att bo trångt och letar därför större bostad. Men då är problemet; Ska man sälja den gamla lägenheten först, så att man vet vilka pengar man har att utgå ifrån när man letar efter en ny? Eller ska man vänta tills man hittar en ny lägenhet och vet att man har något att flytta till innan man säljer den gamla?

Jag har pratat med ett par mäklare, som gör bedömningen att vår lägenhet inte borde vara svårsåld. Samtidigt är bostadsmarknaden så turbulent just nu att det är omöjligt att veta vad vi kan få för den. Allt mellan 1,5 och 2,5 miljoner, gissar jag (drygt 2 sa senaste mäklaren, men hur vet jag att hon inte gjorde en glädjekalkyl?). Det är ju inte kul att ha köpt något och sedan få inse att boendekostnaden blir mycket högre än beräknat, eftersom vi fick mindre än väntat för gamla lägenheten. Inte heller vill vi köpa en mindre/sämre lägenhet än vi kanske behöver, bara för att vara på den säkra sidan. Väljer man att sälja först finns ju risken att man står utan bostad om man inte hittar en ny tillräckligt snabbt, eller om den nya har sent inflyttninsgdatum. Gah! Hur man än gör blir det fel, känns det som.

• Svar på tråden Flytta: sälja eller köpa först?
  • JeBi

Just nu kan jag bara säga SÄLJ FÖRST!!!

Vi köpte nytt PRECIS innan allt kraschade. Skulle sälja min superfina sekelskifts 3:a på Södermalm, inga problem sa mäklaren så klart...

Beroende på vilken bank du har så ger dom inte längre lånelöften om du inte sålt först. Handelsbanken är ett sådant exempel. När banker lägger in den typen av försiktighetsåtgärder, då ska man just vara försiktig!

Nu sitter jag i klistret på riktigt. Har inte lyckats sälja min 3:a och tillträde på nya huset är 1 december.

Jag önskar inte min största fiende att hamna i den situatin jag är i nu... Sälj först!

• Emerun

Sälj först köp sen, ni kan ju hamna i situationen att ni inte får 1a lägenheten såld, då står ni där med två boenden, inte kul med dubbla kostnader. Har läst att många banker just nu kräver att det finns ett säljkontrakt på lgh man har innan man får låna mer pengar till nåt nytt boende. Du som säljare bestämmer väll om när inflyttning sker i er "gamla" lgh eller?

• Manchester
    Emerun skrev 2008-10-25 13:17:07 följande:
    Sälj först köp sen, ni kan ju hamna i situationen att ni inte får 1a lägenheten såld, då står ni där med två boenden, inte kul med dubbla kostnader. Har läst att många banker just nu kräver att det finns ett säljkontrakt på lgh man har innan man får låna mer pengar till nåt nytt boende. Du som säljare bestämmer väll om när inflyttning sker i er "gamla" lgh eller?
    Jo, visst bestämmer vi inflyttningsdatum, men det kan ju inte ligga hur långt fram som helst. Sätter vi inflyttning om ett halvår så får vi förmodligen färre spekulanter - och därmed sämre betalt - än vi skulle fått annars. De som vill köpa har kanske också börjat med att sälja och är därför intresserade av ett tidigt inflyttningsdatum.

Det hade varit lättare om vi kunnat söka mer "brett", men vi är ganska beroende av att bo i det område där vårt dagis ligger. Vår adopterade dotter är väldigt separationskänslig och enligt den barnpsykolog vi har kontakt med så kan flytt och dagisbyte samtidigt bli för mycket för henne. Vi vill inte heller få för lång restid till dagis i och med att barnen då har svårare att umgås med dagiskompisarna när de är lediga. Nåja, vi får väl ändå lägga ut lägenheten till försäljning och sedan vara beredda på att magasinera möblerna och bo på hotell eller i andra hand några månader.
  • Manchester
    JeBi skrev 2008-10-25 13:15:52 följande:
    Just nu kan jag bara säga SÄLJ FÖRST!!!Vi köpte nytt PRECIS innan allt kraschade. Skulle sälja min superfina sekelskifts 3:a på Södermalm, inga problem sa mäklaren så klart... Beroende på vilken bank du har så ger dom inte längre lånelöften om du inte sålt först. Handelsbanken är ett sådant exempel. När banker lägger in den typen av försiktighetsåtgärder, då ska man just vara försiktig!Nu sitter jag i klistret på riktigt. Har inte lyckats sälja min 3:a och tillträde på nya huset är 1 december.Jag önskar inte min största fiende att hamna i den situatin jag är i nu... Sälj först!
    Stackare! Det låter direkt magsårsframkallande. Hoppas ändå att det ordnar sig för dig nu när räntorna börjar vända nedåt. Du kan ju också tacka Stockholmspolitikerna (samtliga partier som jag förstått det) för att det byggs så lite i Stockholm. Alla som flyttar hit måste ju ändå ha någonstans att bo så jag håller tummarna för att någon ska fastna för din lägenhet.
Svar på tråden Flytta: sälja eller köpa först?