• Anonym (ts)

straffregistret o fortkörning?

Har en liten fråga. Det är så att min man vill söka ett arbete med barn o då vill dom ha ett utdrag ur straffregistret. I sin ungdom åkte han på en misshandelsdom (kanske 11-12 ¨år sen) och nu för ca ett år sen en fortköringsbot. Nu har vi hört att det "gamla" kommer upp igen om man åker dit för nåt nytt, stämmer det? I så fall kan han inte söka jobbet Nån som vet hur det funkar?

• Svar på tråden straffregistret o fortkörning?
  • Anonym (inte säker)

Vet inte säkert, men det är ju ändå han som måste begära registerutdrag och då ser han ju själv hur det ser ut.

• Frontline

Fast dom brotten som han har ska väl inte göra nått om han söker till yrken inom barn...

Det är väl mest isf om han har haft nått sexuall brott och liknande eller är jag helt fel ute...

• Anonym (ts)

Anonym (inte säker) skrev 2008-10-25 15:56:48 följande:

Vet inte säkert, men det är ju ändå han som måste begära registerutdrag och då ser han ju själv hur det ser ut.
    Helt sant,tänkte om nån vet ifall det är nån ide Men jag tror jag hört nåt om att man inte får öppna brevet, eller det kankse är bara jag som snurrat ihop?
  • Anonym (ts)
    Frontline skrev 2008-10-25 15:59:24 följande:
    Fast dom brotten som han har ska väl inte göra nått om han söker till yrken inom barn...Det är väl mest isf om han har haft nått sexuall brott och liknande eller är jag helt fel ute...
    Jaha är det så det är? Fast det känns ju lite sådär att det kan finnas värsta brottslingarna bland barn, sålänge det inte är sexuellt alltså...
    Det här är ingen förskola eller så utan barn i nöd kan man väl säga utan att avslöja för mycket, vet inte om det är skillnand då?
  • Anonym

Ni får öppna brevet själva.

Hur länge uppgifterna finns kvar i belastningsregistret beror på vilken påföljden blev för misshandeln.

Blev det fängelse finns det kvar i registret i 10 år. Medan böter, för t ex fortkörningen, bara finns kvar i 5 år.

• Anonym

Ska kanske förtydliga mig. Fängelsestraff gallras alltså inte förrän det gått 10 år sedan man avtjänat straffet. Så om man döms till 2 års fängelse syns det alltså i registret i 12 år, alltså 10 år efter man straffet har verkställts.

• Anonym (ts)
    Anonym skrev 2008-10-25 16:11:55 följande:
    Ni får öppna brevet själva. Hur länge uppgifterna finns kvar i belastningsregistret beror på vilken påföljden blev för misshandeln.Blev det fängelse finns det kvar i registret i 10 år. Medan böter, för t ex fortkörningen, bara finns kvar i 5 år.
    Han fick dagsböter o samhällstjänst för misshandeln o den borde ju vara borta, frågan var om det kommer upp IGEN nu iomed fortkörningen?
  • Frontline

Anonym (ts) skrev 2008-10-25 16:11:48 följande:

Jaha är det så det är? Fast det känns ju lite sådär att det kan finnas värsta brottslingarna bland barn, sålänge det inte är sexuellt alltså...Det här är ingen förskola eller så utan barn i nöd kan man väl säga utan att avslöja för mycket, vet inte om det är skillnand då?
    Det beror ju på vad du menar med värsta brottslingar...
    Klart mördare och det allra grövsta kanske inte kan söka , men nu tänkte jag mer på det din sambo har gjort är ju inget allvarligt på så sätt att han inte skulle kunna få jobba med barn...
  • Anonym

Anonym (ts) skrev 2008-10-25 16:14:41 följande:

Han fick dagsböter o samhällstjänst för misshandeln o den borde ju vara borta, frågan var om det kommer upp IGEN nu iomed fortkörningen?
    Då försvann misshandeln från registret 10 år räknat från dagen för domen. Däremot finns ju fortkörningen kvar men det är ju inget speciellt allvarligt brott. När en uppgift en gång har gallrats så är den borta och dyker inte upp i registret igen. Så det är bara beställa ut ett utdrag och kolla själva.
  • Anonym (ts)
    Frontline skrev 2008-10-25 16:14:56 följande:
    Anonym (ts) skrev 2008-10-25 16:11:48 följande:
    Det beror ju på vad du menar med värsta brottslingar...Klart mördare och det allra grövsta kanske inte kan söka , men nu tänkte jag mer på det din sambo har gjort är ju inget allvarligt på så sätt att han inte skulle kunna få jobba med barn...
    Nej det känns lite fånigt faktiskt... Den här misshandeln var en polare som han rök ihop med, polisen kom o det var de som anmälde honom, alltså inte polaren. Dom är kompisar än idag. Fast det syns ju inte i registret tyvärr... Fast jag har ingen aning om vad de anser som "ok" övertramp...
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2008-10-25 16:18:35 följande:
    Anonym (ts) skrev 2008-10-25 16:14:41 följande:
    Då försvann misshandeln från registret 10 år räknat från dagen för domen. Däremot finns ju fortkörningen kvar men det är ju inget speciellt allvarligt brott. När en uppgift en gång har gallrats så är den borta och dyker inte upp i registret igen. Så det är bara beställa ut ett utdrag och kolla själva.
    Låter som du har koll! Hoppas det är så, ska beställa ett o se efter då Tack för all hjälp!
  • Anonym

Anonym (ts) skrev 2008-10-25 16:22:54 följande:

Låter som du har koll! Hoppas det är så, ska beställa ett o se efter då Tack för all hjälp!
    Det är så, du kan kolla själv i lag om belastningsregister, (dvs. det du kallar straffregister), där står det när olika uppgifter ska gallras.

www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980620.HTM
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2008-10-25 16:25:15 följande:
    Anonym (ts) skrev 2008-10-25 16:22:54 följande:
    Det är så, du kan kolla själv i lag om belastningsregister, (dvs. det du kallar straffregister), där står det när olika uppgifter ska gallras.www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980620.HTM
    Ok, då är det nog det som stod i 18§ vi fått höra.Att om man begår ett nytt brott inom den tiden första pricken finns kvar så gallras den första inte bort förens den andra oxå försvinner. Har jag tolkat det rätt då? Då är det ju lugnt
  • Anonym

Anonym (ts) skrev 2008-10-25 16:42:08 följande:

Ok, då är det nog det som stod i 18§ vi fått höra.Att om man begår ett nytt brott inom den tiden första pricken finns kvar så gallras den första inte bort förens den andra oxå försvinner. Har jag tolkat det rätt då? Då är det ju lugnt
    Det är lugnt eftersom straffet för hastighetsöverträdelse endast är penningböter. Det framgår direkt av 18 § att då sparas inte gamla synder bara för att man begått ett nytt brott.
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2008-10-25 16:45:35 följande:
    Anonym (ts) skrev 2008-10-25 16:42:08 följande:
    Det är lugnt eftersom straffet för hastighetsöverträdelse endast är penningböter. Det framgår direkt av 18 § att då sparas inte gamla synder bara för att man begått ett nytt brott.
    Precis + att bötern kom efter 10 år tror jag så vi är dubbelsäkra Nu ska han bara få jobbet oxå he he. Håll tummarna!
Svar på tråden straffregistret o fortkörning?