• JoRi

sköldpadda

undrar om det är någon som vet på ett ungefär vad det kostar att avliva en sköldpadda? kan man göra det hos en veterinär? har själv aldrig hört talas om det..

våran stackars sköldis är sjuk och har vägrat att äta och så jätte länge nu. så envis. :/ han skulle ha det mycket bättre i sköldpaddshimlen!

• Svar på tråden sköldpadda
  • bixit

men fy.......det går ju inte att dränka den direkt;)

ring till en vetrinär och hör med dem.

• pucken

det borde inte kosta mer än att avliva en katt. och det kostar väl 4-600? ring och fråga så får du svar direkt. går absolut att göra hos en veterinär, de har hand om alla sorters djur

• JoRi
    bixit skrev 2008-10-25 16:57:26 följande:
    men fy.......det går ju inte att dränka den direkt;)ring till en vetrinär och hör med dem.
    haha nää det gör ju inte det. meningslös metod

jo men vanliga veternärer gör sånt? har lixom fått för mej att dom bara tar typ katter och hundar.. (är nog jag som är lite bakom flötet)
  • JoRi
    pucken skrev 2008-10-25 16:59:11 följande:
    det borde inte kosta mer än att avliva en katt. och det kostar väl 4-600? ring och fråga så får du svar direkt. går absolut att göra hos en veterinär, de har hand om alla sorters djur
    oki tack
  • VIXIE

Vad är det för sort? Är den gammal?
    Misstänker att man ger den en spruta som med alla andra smådjur,hos vetrinären.
    Har du inte haft den till vetrinären för att kolla vad som är fel? Det kanske går att bota,för jag vet att den vi har blir ca 35 år. Det är en Trekölad vattensköldpadda.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • JoRi
    VIXIE skrev 2008-10-25 17:00:59 följande:
    Vad är det för sort? Är den gammal?Misstänker att man ger den en spruta som med alla andra smådjur,hos vetrinären.Har du inte haft den till vetrinären för att kolla vad som är fel? Det kanske går att bota,för jag vet att den vi har blir ca 35 år. Det är en Trekölad vattensköldpadda.
    tror att vi har en box sköldpadda, vet inte hur gammal den är, vi har haft den i ett år och fick han gratis från en djuraffär.
    han blev väldig deppig när han flyttade in hos oss, har vi förstått i efterhand. tydligen fick han gå runt fritt i hela lägenheten där han bodde förut, hos oss bor han i en stor hemmagjord träbox, självklart med ljus och vattenbad och så.
    han åt bra och så i början men vi märkte att han var jätte kräsen. åt bara zofobas och köttfärs. inget annat.
    i våras började han att inte vilja äta, hur mycket jag än försökte så spottade han bara ut allt, och så gör han fortfarande.
    han har ätit några gånger, och han går runt och ser ganska pigg ut. men är mager som bara den och ögonen är inte så bra. men eftersom han inte äter får han ju inte i sej dom vitaminer han behöver..
    jag är såå dåligt samvete för att jag/vi inte har varit till veterinären med honom men vi har en problem hund hemma och två katter som gör hyss så han har lixom blivit lite bortglömd. usch, känner mej som världens sämsta.
  • snabbavinden

hehe taskit men min första tanke va att det är väl inte så dyrt att råka köra över den...

Har faktist ingen aning om va det kan kosta.

Lycka till ialla fall

• VIXIE

Min första tanke är att den har nån slags vitaminbrist och säkert brist på kalk också. Om den inte är allt förgammal kanske man kunde kosta på den ett vetrinärbesök inkl vitaminspruta .

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Zaria

Men jösses, dränka den? Köra över den?

Varför är det ok om det är en skäldpadda?
    Är det lika okej med en hund?

• JoRi
    snabbavinden skrev 2008-10-25 17:25:23 följande:
    hehe taskit men min första tanke va att det är väl inte så dyrt att råka köra över den...Har faktist ingen aning om va det kan kosta.Lycka till ialla fall
    nä usch vad hemsk. man har väl ett samvete, det är ju en levande varelse! man kör ju inte över hund och katter som sagt..
  • JoRi
    VIXIE skrev 2008-10-25 18:01:32 följande:
    Min första tanke är att den har nån slags vitaminbrist och säkert brist på kalk också. Om den inte är allt förgammal kanske man kunde kosta på den ett vetrinärbesök inkl vitaminspruta .
    jaa skulle tro det. får vara envisare än honom och se till att han får i sej sina vitaminer! och gå till veterinären och höra vad dom tycker!
  • NinaL1982
    snabbavinden skrev 2008-10-25 17:25:23 följande:
    hehe taskit men min första tanke va att det är väl inte så dyrt att råka köra över den...
    Och min första tanke här var, hoppas verkligen att du skämtar. Annars är det en rent ut sagt vidrig tanke!
  • Måne och Sol

Hur har det gått med sköldpaddan?

• frulan

Var bor du?
    Vi tog alltid våra sköldisar till Roslagstulls klinik i Stockholm. De är jättebra på reptiler!

www.djurklinikenroslagstull.se/index.htm

Hoppas att du får bukt med sköldisen och inte behöver avliva den!
    Jag avlivade en sköldis för längesen och de frågade om jag ville sitta kvar tills den slutade andas.
    Jag snyftade fram ett "ja" och de sa att det kunde ta upp till 24 timmar pga deras långsamma ämnesomsättning. Så jag gick hem efter ett tag
    Undra om de verkligen låtit mig sitta så länge

• JoRi

vi fick tyvärr avliva sköldis, var hos veterinärer och vi tog beslutet tillsammans. men det kändes helt rätt för hans skull.
    han har det mycket bättre nu i sköldpaddshimlen än hos oss som det såg ut.
    ja dom frågade om jag ville stanna kvar och sa att det kunde ta många timmar. men det kändes som att det var bättre att jag gick.
    men han var över-aktiv och bara klättrade och ville ur lådan det sista han gjorde, måste nästan ha känt på sej att det skulle hända nåt.
    usch var bland det värsta jag varit med om! huu

• frulan

Usch, vad jobbigt
    Kram!

JoRi skrev 2008-11-16 23:03:49 följande:
    vi fick tyvärr avliva sköldis, var hos veterinärer och vi tog beslutet tillsammans. men det kändes helt rätt för hans skull. han har det mycket bättre nu i sköldpaddshimlen än hos oss som det såg ut. ja dom frågade om jag ville stanna kvar och sa att det kunde ta många timmar. men det kändes som att det var bättre att jag gick. men han var över-aktiv och bara klättrade och ville ur lådan det sista han gjorde, måste nästan ha känt på sej att det skulle hända nåt. usch var bland det värsta jag varit med om! huu
Svar på tråden sköldpadda