Kastrering av hanhundar, bäst för vem`?
Jag är helt för kastrering av hanhundar. För deras egen skull. Slippa stressen vid löptider om de inte ska användas vid avel. Högre stresströskel vid vissa situationer så de ska slippa jaga upp sig själva. Slippa "mäta" sin styrka gentemot andra hanhundar.
MEN...
Jag tycker absolut inte man ska använda sig av kastrering som nåt "hjälpmedel" mot krassa beteenden. Typ "vilda" hundar som ägaren vill få lugn. Hund som juckar på allt och alla.
Det har ju inte med hormonet att göra utan med dominans och dåligt ledarskap. En hanhund som juckar på nån/nåt annat än en tik som löper gör det inte för att han vill para sig. Är ett "översittar" beteende och ett sätt för hundar att visa dominans. Även tikar använder detta juckande.
Att använda kastrering för att få stopp på revirkissande. Där har jag samma åsikt. En hund med en stark ledare revirpinkar inte. En hund med svag ledare revirpinkar just för att visa andra hundar att "det här är mitt revir".
Jag "äger" personligen ALL mark jag och mina hundar går på. Vilket gör att de inte behöver revirpinka, det har jag redan gjort. Inte bokstavligt självklart men bildligt.
Vet inte riktig vad jag ville med denna tråden, mest dela med mig av min åsikt tror jag.
Kastrering är inget man gör för att underlätta för sig själv, utan kastrering är nåt man gör för hundarnas skull.