• Hundtok

Kastrering av hanhundar, bäst för vem`?

Jag är helt för kastrering av hanhundar. För deras egen skull. Slippa stressen vid löptider om de inte ska användas vid avel. Högre stresströskel vid vissa situationer så de ska slippa jaga upp sig själva. Slippa "mäta" sin styrka gentemot andra hanhundar.

MEN...

Jag tycker absolut inte man ska använda sig av kastrering som nåt "hjälpmedel" mot krassa beteenden. Typ "vilda" hundar som ägaren vill få lugn. Hund som juckar på allt och alla.

Det har ju inte med hormonet att göra utan med dominans och dåligt ledarskap. En hanhund som juckar på nån/nåt annat än en tik som löper gör det inte för att han vill para sig. Är ett "översittar" beteende och ett sätt för hundar att visa dominans. Även tikar använder detta juckande.

Att använda kastrering för att få stopp på revirkissande. Där har jag samma åsikt. En hund med en stark ledare revirpinkar inte. En hund med svag ledare revirpinkar just för att visa andra hundar att "det här är mitt revir".

Jag "äger" personligen ALL mark jag och mina hundar går på. Vilket gör att de inte behöver revirpinka, det har jag redan gjort. Inte bokstavligt självklart men bildligt.

Vet inte riktig vad jag ville med denna tråden, mest dela med mig av min åsikt tror jag.

Kastrering är inget man gör för att underlätta för sig själv, utan kastrering är nåt man gör för hundarnas skull.

• Svar på tråden Kastrering av hanhundar, bäst för vem`?
  • köttbullelydnad

Kastrering kan även hjälpa vid dessa dominansyttrandena, då hunden ofta blir mildare och lättare att föra i takt med att testosteronet minskar.

• Hundtok

Tycker i såna fall man ska titta på sig själv och sina ledaregenskaper, vad som kan förstärkas där först och främst.

Är man en stark ledare så behöver inte hunden visa dominans genom att jucka på andra eftersom föraren/ledaren är den dominanta.

köttbullelydnad skrev 2008-10-25 18:24:37 följande:
    Kastrering kan även hjälpa vid dessa dominansyttrandena, då hunden ofta blir mildare och lättare att föra i takt med att testosteronet minskar.
  • köttbullelydnad
    Hundtok skrev 2008-10-25 21:27:34 följande:
    Tycker i såna fall man ska titta på sig själv och sina ledaregenskaper, vad som kan förstärkas där först och främst. Är man en stark ledare så behöver inte hunden visa dominans genom att jucka på andra eftersom föraren/ledaren är den dominanta.
    Sant, men i många fall där ledaregenskaperna har varit för svaga på t ex en brukshund med skärpa kan det vara bra om man tar udden av den för att nå bästa resultat i fortsättningen.
  • Hundtok

Tycker först och främst man ska jobba med att stärka sitt ledarskap.

köttbullelydnad skrev 2008-10-25 22:31:50 följande:
    Sant, men i många fall där ledaregenskaperna har varit för svaga på t ex en brukshund med skärpa kan det vara bra om man tar udden av den för att nå bästa resultat i fortsättningen.
  • köttbullelydnad
    Hundtok skrev 2008-10-25 22:35:41 följande:
    Tycker först och främst man ska jobba med att stärka sitt ledarskap.
    Ja, nu menar ju jag hundar t ex där husse och matte inte vetat vilken kaliber de har i kopplet och därmed inte haft kunskapen för att kunna göra detta på bästa sätt. Det finns gott om folk därute som t ex skaffar en malle men inte förstår dess skärpa. För att underlätta för att de ska kunna få ett bra teamwork framöver tycker iaf jag att man kan använda sig av kastrering, särskilt om hunden varken ska avlas eller ställas.
    För att stärka sitt ledarskap är det otroligt många som behöver gå några kurser för att förstå hur de ska göra och hur de ska jobba med sin hund, och många av dem blir rekommenderade av sina instruktörer att kastrera - just för att %satsen att hunden blir åtminstone lite lättare att föra för ägaren är så hög.
  • Hundtok

Jo då kan jag hålla med. Om man verkligen försökt allt annat. Gått kurser, försökt få hjälp av instruktörer.

• Imox

jag tycker att allt som inte ska andvändas innom avel, utställning ska kastreras även steriliseras. är skönas för djuret, tikar minskar risken dramatiskt för livmoders och juvertumörer mycket.
    man slipper så kallade tjuvparningar som tydligen många råkar ut för..
    är inte bara hanhundar som ska kastreras utan tikar bör steriliseras enligt min åskit oxå.
    tyärr så verkar synen på kastrering och strilisering vara olika, många tycker att kastrera är bra men ingen diskuterar sterilisering..
    sen finns det ju dom som tycker att det är dyrt/onödigt elakt mm
    men är väl en bra investering för att minska caner och jobbigt beteende för hanar vid löptider..

• Hundtok

Sterilisering är ju egentligen ingen större mening att göra. Tycker det är bra att det försvunnit nästan helt. Det gör ju inte annat än tar bort hundens förmåga att bli föröka sig. Alla övriga risker finns ju kvar.

Är oxå helt för kastrering. Men än så länge så är ju ändå kastrering ett ganska ovanligt ingrepp i Sverige. Tyvärr.

Det jag stör mig på är väl egentligen folk som använder kastreringen i hopp om att det är ett mirakelmedel, en mirakelmetod att få "vilda" hundar att lugna ner sig.

Jag vet en kanonmetod, en riktig mirakelmetod mot vilda hundar.

Aktivering.

• Imox

vet många som tycker att hanar ska kastreras så dom inte kan rymma o para sig med tikar, men riskwen är att en löpande tik rymmer är minst lika stor..
    jag gör ingen skillnad på om det är tik eller hane.
    för både kastrering och sterilisering,
    vaddå att steriliserning bara tar bort förmågan att föröka sig, det är väl det endå som händer vid kastrering för hane oxå...

många är så snåla och struntar i att kastrera för det är "dyrt"

många hanar blir lugnare av kastrering pga hormonnivån.. så det kan ju vara en hjälp på vägen men man kan ju inte kastrera för att hoppas på att hunden ska vara underbar heltplötsligt det måste man ju jobba med, men lite hjälp kan det vara..

sen  finns det dom som kastrerar för att hunden ska lugna sig så dom själva slippe jobba mer med hunden, och då blir hunden överviktig istället..

jag kastrerade ena min hade för han ska inte andvändas i nått, sen har han haft mycket problem emd att hålla vikten och ätit dåligt och varit väldigt smal. efter kastrerinegn åt han bättre och ser normal ut i kroppen nu...

• Hundtok

Kastrering och sterilisering är två helt skilda ingrepp. När man kastrerar så tar man bort hela "paketet" och när man steriliserar så knipsar man bara ledarna så befruktning inte kan ske.

Cancerrisken finns dock kvar vid sterilisering eftersom "paketet" är kvar.

Svar på tråden Kastrering av hanhundar, bäst för vem`?