• Nanne63

Krusbärsbuske med spindlar?!

Nu är det andra året på rad som min krusbärsbuske har bären fulla med nå spindelaktiga typer inuti...Hjälp!...Jag som har spindelfobi! Hur får jag bort dom?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-07-14 23:25:58:
    Glömde skriva att det är röda krusbär jag har...Om det nu gör någon skillnad..

• Svar på tråden Krusbärsbuske med spindlar?!
  • lyckotroll

är krypen inuti bären???

• Nanne63

ja...usch...de har gjort en öppning...*ryser*...och är därinne...fy va äckligt!!!!

• Nanne63

Nästan allla bär är så..

• lyckotroll

ja det är verkligen jätteäckligt! måste ut å kolla våra krusbär i morrn, lilltjejen äter ju av dom så jag hoppas verkligen att det inte bor några kryp i våra bär!

• lyckotroll

undra vad det kan vara för kryp....

• AnnaKlara

NEJ?! Jag såg också hål i bären när jag plockade min buske häromkvällen, och lite nät...jag trodde det var sniglar som krupit upp (satt sniglar på ett par ställen i busken) men det var alltså fullt med spindlar??? Nu kryper det i hela mig och jag skrattar fast jag egentligen vill gråta!

Är det riktiga spindlar eller bara "typ" spindlar?

• Nanne63

De ser ut som spindlar..De har gjort nå...nätaktigt där inne å + utanför..Så var det förra året också..Jag lät det vara då..Bara mogna bären som är så..urk!

• Nanne63

AnnaKlara.
    Tror inte det är spindlar just utan nå annat konstigt...Hur tusan får jag bort dom????

• lyckotroll

kan det va nån av dom här???
    Krusbär angrips lätt av krusbärsmjöldagg. Den europeiska formen är ganska ofarlig, men den amerikanska formen kan göra stor skada. Drabbade plantor får en vit beläggning på blad, bär och stjälkar. Beläggningen övergår senare i brunt och bären förstörs. För att inte drabbas bör man i första hand välja krusbärssorter som är motståndskraftiga mot mjöldagg. Man bör också beskära buskarna så att de blir luftiga. Det ger dessutom bättre skörd.

Krusbär angrips ibland av krusbärssteklar. De gröna larverna har god aptit och äter snabbt upp bladen. Kontrollera buskarna då och då. Upptäcker man larverna i ett tidigt skede kan man plocka bort dem innan de gör någon större skada.

• Nanne63

Bladen tror jag är okey...måste ut o kolla i morgonbitti.Bären kan stämma med det där bruna...usch...måste nästan ut nu direkt..kommer strax..ska kolla..

• Nanne63

För mörkt att hitta nå därute nu...hittade ingen ficklampa..
    Ska se direkt i morgonbitti..

• lyckotroll

ja jag ska oxå kolla. hittade nåt mera här...

Jag har ett problem med mina krusbär. Sedan ett par år får jag mögel? på bären. De blir helt vita. Bladen är inte alls angripna. Hur kan jag motverka detta och vad beror det på? Finns det någon räddning för årets skörd?

Insänd av: Angelica Penkert (2002-06-09)

Svar: Det som ser ut som mögel på dina krusbär är krusbärsmjöldagg. Svampen, Sphaerotheca mors-uvae, bildar en gråvit luddig matta på bär och unga skott vilket gör krusbären torra och oätliga. Dessvärre är mjöldagg oerhört svårt att bekämpa. Det återkommer år efter år om busken saknar motståndskraft. Nya krusbärssorter som t.ex. Hinnonmäki röd eller gul samt jacob och Invicta är motståndskraftiga mot mjöldagg. Byt buskar och plantera dem där de inte drabbas lätt av torka. Gödsla inte för mycket med konstgödning eftersom det innehåller mycket kväve utan använd istället kompost och vedaska eller algmjöl. Håll också buskarna glesa genom beskärning varje år.

Svar på tråden Krusbärsbuske med spindlar?!