Kan man äta sötpotatis rå när man är gravid?
Det är inte en rotfrukt jag har jättebra kännedom av när man är gravid.
Det är inte en rotfrukt jag har jättebra kännedom av när man är gravid.
Man ska inte äta rå potatis alls.. det kan vara giftigt.
Menar inte du grön potatis nu?
Vad skulle kunna vara skadligt med en potatis?!
Rå potatis är bra mot illamående har jag hört. Fick rådet att äta det i början av graviditeten när man mådde lite kasst, men kom aldrig för mig att prova. Har aldrig hört att det skulle vara giftigt!
Ja det kan du väl men det låter inte vidare gott!
jag hoppas verkligen inte att det är giftigt för det äter jag ofta! Åt det med min dotter också, hon blev helt okej. ingen potatisnäsa iallafall..
Sötpotatis är inte ens släkt med vanlig potatis, så all jämförelse med det är orelevant. Däremot är det en rotfrukt.
www.livsmedelssverige.org/livsmedel/vegetabilier/rotfrukter/rotfrukt_sotpotatis.htm
I övrigt kan jag inte tänka mig att det skulle vara farligt att äta rå sötpotatis...men nu blev jag nyfiken, vad gör du med den rå?
Jag ÄLSKAR rå potatis!
Har ätit det sedan jag var liten. Inte de som har lite grönt på sig dock, de slänger jag. Kan inte förklara vad som är gott med det egentligen, kanske stärkelsen? brukar även ha några skivor om jag dippar grönsaker. Nu som gravid har jag inte ätit det, då jag funderat på om det kan vara dåligt...
Då har jag nog missförstått det hela.. kan vara dom gröna då.. eller kanske skalet som e giftigt.. sorry om jag har gjort nån orolig.. :/