• Kopparkruka

Byta bakpulver mot bikarbonat? Svara snabbt, lite kris!

Står och bakar och ve o fasa... Bakpulvret räcker inte! Kan man byta ut mot ut det mot bikarbonat? Och är det i så fall samma mängd som gäller?

Ska göra en kaka med cream cheese frosting och gör då kärleksmums som botten...

• Svar på tråden Byta bakpulver mot bikarbonat? Svara snabbt, lite kris!
  • Queen70

Nej det går inte. De har väl olika funktion??

• Kopparkruka

misstänker det... men om ut ifall att det kanske går?

• meuf

Om du använder bikarbonat måste du ta mindremängd och ha med något surt i smeten, citron, fil, vinäger etc.

• sanna77

Jag har för mig att ett mått bikarbonat motsvarar ett och ett halvt mått bakpulver. Fast bikarbonat funkar bättre om man har något syrligt i smeten, som tex gräddfil.

• sanna77

Och det går att blanda bakpulver och bikarbonat med, så fattas det bara lite kan du kanske fylla på bara.

• Agamemnon

Jag gjorde det häromdagen, gick utmärkt. Tog hälften bikarbonat (alltså det skulle ha varit två tsk bakpulver och jag tog 1 tsk bikarbonat).

♥ Olivia 080308 ♥
  • Trassel

2 tsk bakpulver=1tsk bikarbonat. Det går bra att ersätta. Du kan ha i nått syrligt men jag tror inte det behövs.

• meuf

Bra länk (baking soda=bikarbonat, baking powder=bakpulver).

• Kopparkruka

Hehe, jag gjorde kladdmuffins istället. Där behövs inget bakpulver alls :P

Jag gjorde en kaka med creamcheese frosting och muffins med blåbärsgrädde. Mumma! Kollegorna på jobbet imorgon blir nog glada

• Emmeliozol
    1 tsk bikarbonat = 4 tsk bakpulver! Går utmärkt att byta!
    .:Min älskade My är här nu! 071017:.
Svar på tråden Byta bakpulver mot bikarbonat? Svara snabbt, lite kris!