• josiee

Skor innan han kan gå?

Min son på 9,5 mån är på god väg att börja gå. Han har inga skor ännu och jag undrar om man kan sätta på honom riktiga skor nu innan han kan gå "på riktigt" eller ska han ha sådana mjuka skor utan någon riktig sula? Han går jättebra med stöd och om vi håller honom i handen. Vore skönt och ha ett par skor när vi går ut så behöver lite råd vad för skor jag ska köpa  

• Svar på tråden Skor innan han kan gå?
  • Hemliga 72an

Barn som är rullstolsbundna har ju skor på sig! Min son är 11 månader och kan inte gå och han har skor. dessutom har han en svaghet i rygg och nacke som gör att han kanske aldrig kan gå. Ska han då vara utan skor för det?

• josiee
    Hemliga 72an skrev 2008-10-26 08:12:17 följande:
    Barn som är rullstolsbundna har ju skor på sig! Min son är 11 månader och kan inte gå och han har skor. dessutom har han en svaghet i rygg och nacke som gör att han kanske aldrig kan gå. Ska han då vara utan skor för det?
    Jo, det är jag väl medveten om att även de som inte kan gå har riktiga skor.
     Jag har bara hört att man inte ska sätta på riktiga skor (det här handlar alltså om bebisar) förrän de kan gå på riktigt. Men var jag hört det och om det finns någon sanning i det vet jag inte.
  • Hemliga 72an
    josiee skrev 2008-10-26 08:19:07 följande:
    Jo, det är jag väl medveten om att även de som inte kan gå har riktiga skor. Jag har bara hört att man inte ska sätta på riktiga skor (det här handlar alltså om bebisar) förrän de kan gå på riktigt. Men var jag hört det och om det finns någon sanning i det vet jag inte.
    Dom har bättre stöd med skor, Då får dom rätt vinkel på fötterna.
  • Busbellan
    josiee skrev 2008-10-26 08:19:07 följande:
    Jo, det är jag väl medveten om att även de som inte kan gå har riktiga skor. Jag har bara hört att man inte ska sätta på riktiga skor (det här handlar alltså om bebisar) förrän de kan gå på riktigt. Men var jag hört det och om det finns någon sanning i det vet jag inte.
    Det allra bästa för barn som håller på att lära sig gå är ju att vara barfota
    Nu går ju inte det utomhus för tillfället, så det närmsta barfoa då borde ju vara tossor, eller mjuka skor.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    Hemliga 72an skrev 2008-10-26 08:24:26 följande:
    Dom har bättre stöd med skor, Då får dom rätt vinkel på fötterna.
    Nej det bästa för barn som lär sig gå är faktiskt att gå utan skor på fötterna
  • Hemliga 72an
    Nogula skrev 2008-10-26 08:35:42 följande:
    Det allra bästa för barn som håller på att lära sig gå är ju att vara barfota Nu går ju inte det utomhus för tillfället, så det närmsta barfoa då borde ju vara tossor, eller mjuka skor.
    Jag har alltid fått höra att lätta skor är bra för fötterna. Har haft det till alla mina 5 och det har ju gått bra.
  • iconic

Jag skulle köpa riktiga skor. Då kan han ju vara ute och promenera och hålla er i handen. Så gjorde vi innan sonen började gå själv. Med mjuka tofflor kan han ju inte promenera runt utomhus. Riktiga skor håller ju fötterna varma också om han sitter i vagnen.

Mitt tips på bra skor för små barn är kavat. Det bästa är om skorna är lite högre och ger stöd för vristen när de börjar gå. Kavat har överlägset stöd tycker jag. Men jag antar att ni köper ett par vinterkängor nu och då är de ju ofta lite högre oavsett märke. Vi köpte precis ett par kavat defender, de är vi jättenöjda med. Bra stöd för foten och jättelätta att sätta på med bara ett kardborrespänne, en viktig detalj när viljan att klä på sig inte riktigt finns

• iconic

Det där med att gå barfota är säkert bra, men det går ju inte utomhus. Inomhus har man ju inte skor på små barn så de får ju gå mest barfota ändå. Var noga med att få rätt storlek, fråga personalen i affären om hjälp. De är duktiga för det mesta!

• Busbellan
    iconic skrev 2008-10-26 08:46:09 följande:
    Det där med att gå barfota är säkert bra, men det går ju inte utomhus. Inomhus har man ju inte skor på små barn så de får ju gå mest barfota ändå. Var noga med att få rätt storlek, fråga personalen i affären om hjälp. De är duktiga för det mesta!
    Men det finna faktiskt varma och vattentäta tossor att ha på fötterna
  • josiee
    iconic skrev 2008-10-26 08:43:36 följande:
    Jag skulle köpa riktiga skor. Då kan han ju vara ute och promenera och hålla er i handen. Så gjorde vi innan sonen började gå själv. Med mjuka tofflor kan han ju inte promenera runt utomhus. Riktiga skor håller ju fötterna varma också om han sitter i vagnen. Mitt tips på bra skor för små barn är kavat. Det bästa är om skorna är lite högre och ger stöd för vristen när de börjar gå. Kavat har överlägset stöd tycker jag. Men jag antar att ni köper ett par vinterkängor nu och då är de ju ofta lite högre oavsett märke. Vi köpte precis ett par kavat defender, de är vi jättenöjda med. Bra stöd för foten och jättelätta att sätta på med bara ett kardborrespänne, en viktig detalj när viljan att klä på sig inte riktigt finns
    Tack för ditt svar :) Det är väl lite så som jag har tänkt. Vi vill ju gärna att han ska få börja gå lite ute med oss så att han kan få öva sig på att gå med skor också. Inomhus går han alltid barfota (ja, han går ju inte själv än som sagt, men med stöd).
    Kavats vinterkängor har jag tittat på på nätet. Men vi åker nog ner till skoaffären här så vi får lite hjälp. Frågan är bara hur fort hans fötter kommer växa nu, så han inte växer ur dem i raketfart (Kavat skorna är ju ändå rätt dyra)
  • Busbellan
    josiee skrev 2008-10-26 09:39:17 följande:
    Tack för ditt svar :) Det är väl lite så som jag har tänkt. Vi vill ju gärna att han ska få börja gå lite ute med oss så att han kan få öva sig på att gå med skor också. Inomhus går han alltid barfota (ja, han går ju inte själv än som sagt, men med stöd). Kavats vinterkängor har jag tittat på på nätet. Men vi åker nog ner till skoaffären här så vi får lite hjälp. Frågan är bara hur fort hans fötter kommer växa nu, så han inte växer ur dem i raketfart (Kavat skorna är ju ändå rätt dyra)
    Om du ska köpa vinterkängor så hade jag inte tagit kavat, de är iskalla. Har hört av många som säger likadant.
    Superfit är jättebra skor!! Lätta, varma och smidiga och ortopedtekniskt bra skor.
  • josiee
    Nogula skrev 2008-10-26 09:44:52 följande:
    Om du ska köpa vinterkängor så hade jag inte tagit kavat, de är iskalla. Har hört av många som säger likadant.Superfit är jättebra skor!! Lätta, varma och smidiga och ortopedtekniskt bra skor.
    Okej, ja jag har inte kollat på så många modeller eller olika märken. Så vi har inte bestämt oss för att köpa kavat skor ännu. Kan ju vara bra att kolla på olika givetvis
    Får se vad dem har i butik, vill ju gärna prova dem på han innan vi köper dem.
  • Lattebebbe

har haft skor på han sen 2mån :)

Svar på tråden Skor innan han kan gå?