• Lilia

Är Emilio ett fint namn?

Hej!

Har funderat på att döpa vårt barn till Emilio om det blir en pojke förstås.

Bebisen kommer att ha ett italienskt efternamn så det passar fint ihop. Men nu till min fråga:

Hur tror du att namnet kommer att uppfattas i Sverige? Blir han klassad som utlänning eller? Vi lever nämligen precis som vilken svensk familj som helst och vill inte att han ska få det tufft pga vårt namnval.

Tack på förhand..........

• Svar på tråden Är Emilio ett fint namn?
  • Pebblas

Jag tycker det är fint. Inte helsvenskt, jag hade nog antagit pga. fördomar att han inte var helsvensk (skäms..).
    Men namnet är det inget fel på, så det tycker jag ni klart ska överväga!

• pussgurkan86

jag tycker det är fint. vår dotter kommer inte heller att bli helsvensk eftersom pappan kommer från ett annat land.

Jag tycker ni ska köra på Emilio.

• Queeena

Ni ska ju ta det namn som ni känner mest för, sen är det ju skitsamma om det är ett utländskt namn. Ni ska inte ändra er efter andra, det är samhället som skall ändra sig. Det är ju inget att skämmas för att man har ett utländskt påbrå?

Emilio är fint. Själv har jag funderingar på Milo.

• modestyonly

Ett fint namn, med tanke på att det finns ett italienskt ursprung!
    Med tanke på hur det kommer uppfattas, så har det gjorts undersökningar som visar att utlänska namn, gallras bort i tex jobbansökningar!
    Min yngsta son har ett finskt efternamn, så vi valde ett neutralt förnamn, för att det ska funka både i Sverige och i Finland!

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • pussgurkan86
    modestyonly skrev 2008-10-26 10:49:07 följande:
    Ett fint namn, med tanke på att det finns ett italienskt ursprung!Med tanke på hur det kommer uppfattas, så har det gjorts undersökningar som visar att utlänska namn, gallras bort i tex jobbansökningar!Min yngsta son har ett finskt efternamn, så vi valde ett neutralt förnamn, för att det ska funka både i Sverige och i Finland!
    det är så sjukt att bara för att man heter något annorlunda så gallras man bort i jobbansökan men det är så sant så. Jag är svensk och min kille är alban men vi har valt att ta mitt efternamn pga. av just detta.
  • modestyonly
    pussgurkan86 skrev 2008-10-26 10:54:49 följande:
    det är så sjukt att bara för att man heter något annorlunda så gallras man bort i jobbansökan men det är så sant så. Jag är svensk och min kille är alban men vi har valt att ta mitt efternamn pga. av just detta.

Ja visst är det synd att man tänker så, det finns ju tusentals ungdomar, som har helt utländsk bakgrund, men som är födda här och inte har några problem med språket, som skulle kunna hindra dom i ett arbete!

Visst är det som queeena säger, att samhället ska ändras, men det lilla barnet, har ju inget att säga till om! Han kanske inte vill vara den som tar "skit" för den frågan! Jag skulle nog gett mitt barn, namnen Emil, Emilio, så har han alternativ!

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • Queeena

Jag är ursprungligen turk, och jag fick jobb en vecka efter examen. Det är ju sjukt att det finns så fördomsfulla människor, det är 2008 vi lever i.. Det mest sjuka är att de högst uppsatta personerna, i de flesta stora företag är personer med utomnordiskt ursprung..

• mrs Elliott

jag tänker på Pernilla Wahlgrens knäppa ex..

• Queeena

Jag håller fortfarande på Emilio ;)))

• Lilia

Tusen tack för era åsikter. Tro det eller ej men vare sig ni är positiva eller negativa till namnet Emilio så är det både roligt och nyttigt att få höra era åsikter. Det är ju som ni skriver; trots allt vårt barn som kommer att få möta "samhällets" syn på utländska namn (personer).

Vi har fortfarnade inte riktigt bestämt oss för om vi ska köra på namnet Emilio eller om vi kanske ska ta namnet Valentin (och du utan o på slutet). Valentin är ju kanske mer svenskt, eller?

Kram

• Namaste72

Emilio tycker jag! Eller Matteo. Eller Daniele. Eller Andrea. Eller Federico...
    Om vårt barn blir en pojk kommer han få ett italienskt förnamn som passar med hans ultrafina italienska efternam

{} Ventuuura! Yes Satan? Oh, I'm sorry, sir. You sounded like someone else.. {}
  • Lilia

Matteo har vi i släkten,annars hade jag nog också kunnat tänkt mig det. Andrea är också ett fint namn, men eftersom det är ett flicknamn här i Sverige så har vi inte tänkt så mycket mer på det namnet. Men det är jättefint!

Vad tycker du/ni om Valentin/Valentino?

Svar på tråden Är Emilio ett fint namn?