• Anonym

En fråga om platta bröstvårtor och ljusa vårtgårdar

Hej på er!

Jag hoppar ingen tar illa vid att jag skriver detta inlägg som anonym, men jag känner att jag inte vill använda min signatur.

Jag har en liten fråga, angående bröstvårtor. Det är så att jag har väldigt liten vårtgård, och mina bröstvårtor är väldigt platta. Vårtgårdarna är ljust rosa och släta, med bara ett få tal millimeterstora körtlar. Ibland är vårtgårdarna så ljusa att de knappt syns alls.

Jag har alltid haft platta pröstvårtor, men undrar om detta kan innebära att det blir svårt för mig att amma? När bröstvårtan är kall eller "upphetsad" är den ändå knappt en cm i diameter, och står inte ut alls många mm från bröstet.

Hur har det varit för en med platta bröstvårtor, när ni blivit gravida? Har bröstvårtorna och vårtgårdarna ändrats markant? Har det varit svårigterer vid amning? Jag kan tänka mig att ljusa bröstvårtor och vårtgårdar kan vara känsligare än andra (?)

/ Nyfiken i en strut

• Svar på tråden En fråga om platta bröstvårtor och ljusa vårtgårdar
  • Anonym

Jag har också alltid haft små bröstvårtor, själva vårtan har inte varit så extremt liten men ändå mindre än normalt.

Nu när jag är gravid så har själva vårtgården blivit "tjockare" och nu står de ut i tid och otid Jag tror det löser sig för dig under graviditeten.

• Anonym

hejsan jag tror inte att det blir några problem för dig att amma brösten blir större under graviliteten och lika väl bröstvårtan vårtgården blir oxå mörkare ,alla bröst är olika så det har inte med brösten att göra.

• Anonym

Hur liten eller platt bröstvårtan än är så kan barnet suga tag ändå. Barnet kan ju suga tag på baksidan av din hand. Du behöver inte oroa dig för det. Kram

• Anonym

Hej. Jag har ungefär samma problem som du men det fungerade utnärkt att amma min son i 6 månader. Så...det var ju inget problem.

• Anonym

Tack för svaren, de känns skönt att höra! Då sak jag inte oroa mig för det! Tack tack! / trådstartaren

• Anonym

Har också små bröstvårtor och är ljushyad. För mig fungerade amningen bra, alltså sugning och mjölk...men det gjorde sååååå ont så jag bara grät med första barnet men med nummer två var jag liksom härdad så då kändes det inte alls. Har hört att ljushyade och rödlätta kan ha lättare för att få ont till en början eftersom de har känsligare hud...

• Anonym

Ja, det har jag också hört. Jag bävar lite inför det, för mina bröstvårtor är känsliga redan nu, utan en liten bebismun som nöter p dem ;) /Trådstartaren

Svar på tråden En fråga om platta bröstvårtor och ljusa vårtgårdar