• Syrrran

Phaléne - temperament?

Jag undrar vad ni har för erfarenhet av Phalene?

Hurdant temperament har de?
    Är de försiktiga av sig/framåt, låg/hög energinivå?
    Vad älskar de att göra?

• Svar på tråden Phaléne - temperament?
  • Stor mamma

vad jag vet är de som papillon.

Stora hundar i litet format.
    Vår är tuff. orädd, skällig, frammåt och nyfiken. Skall vara med överallt och ner och undersöka allt. Hon är är ändå 1½ år.

Mycket pälsvård krävs då det tovar sig lätt, speciellt nu när det är läskigt ute då hon samlar pinnar,löv och allt skräp i pälsen

• köttbullelydnad

I många länder betraktas phalène och papillon om en och samma ras, då det enda som egentligen skiljer sig mellan dem är öronen.
    Pälsvården klassas som "tidskrävande" vilket innebär daglig ryktning, de är väldigt lättlärda och intresserade av att få lära sig både lydnad och "tricks" och behöver den stimuleringen det ger. De ska vara energiska och utåtriktade som ras, kan vara lite reserverad vid främmande men godkänner dem snabbt.
    Många upplever dem som skälliga och "bitiga", men det handlar oftast om god grundfostran och sysselsättning/aktivering - såsom det gör med alla hundar. De har gott om energi att göra av med och är gärna med på längre promenader (gäller ej valp/tidig unghund).
    I jämförelse med andra småhundar har de väldigt lite hälsoproblem, men kan drabbas av bekymmer med knälederna.

• Syrrran

Ja, det är ju samma ras som Papillon, fast öronen skiljer dem åt!

Köttebullelydnad - Roligt nick försten! ;) Tror som du att skällighet och bitighet handlar mkt om uppfostran! och kanske små hundar ofta inte uppfostras på samma sätt och beter sig då på mindre önskvärda sätt.

Tack för svaren!

• marre67

Ett par kompisar till mej har en phalene, själv har jag en papillon. Det är alltså samma ras fast öronen skiljer dem åt. Phalene verkar ändå på något sätt vara mer lugn än papillon. Den är barnkär så in i norden, det är vår papillon med.
    Pälsvård,,ja använder man ett bra shampo med balsam i så räcker det gott med att borsta dem varannan dag. De får visserligen lätt tovor bakom öronen med det finns balsamspray man kan använda, eller så får man klippa bort tovorna om de inte går att reda ut.
    Eftersom jag är mkt noga med pälsvården och borstar vår varannad dag så har han mkt fin päls och sällan tovor alls.
    En phalene/papillon kan knappt tröttas ut, den kan gå hur långt som helst och vill följa med på allt. Älskar att vara i skogen. vår sitter på fönsterbänken och spanar ut när tillfälle ges. Väger 3 kg.

Svar på tråden Phaléne - temperament?