Jag har för mycket Prolaktin hormon
Vad innebär detta?
Jag ammar ju inte!
Lägger det under övrigt eftersom jag inte har en aning om vart det borde vara
Oj, jag har ingen aning...hur fick du veta det? Hade du några symptom eller nått?
Jag har ett för högt prolaktin och äter tabletter för att sänka värdet.
sjbengtson, vet du varför du har högt värde? Hur det kommer sig att du har set liksom?
Vet inte varför jag har högt värde, ett fel som bara finns antar jag ???
Vad menar du med "Hur det kommer sig att du har set liksom? "
Prolaktin = stresshormon. Mitt låg över 30 och det skall helst ligga under 20. Jag fick Pravidel mot det och har ätit det nu i över ett år. Efter bara en månad eller nåt så hade värdet gått ner ordentligt, men jag har fortsatt äta det eftersom jag är missfallsbenägen. Och det har hjälpt!!!
Men det är inget farligt, utan nånting som en del bara har. Jag har aldrig ammat eller har PCO och det har inte med det att göra heller.
Så ta det lugnt och oroa dig inte. Läkarna ger dig medicin om de tycker du behöver det.
Kram på dig!
Jag hade för höga prolaktinvärden och fick pravidel mot det, åt det tills jag blev gravid. När min läkare upptäckte det höga värdet fick jag direkt remiss till magnetröntgen eftersom ett för högt värde kan innebära tumör på hypofysen. Ibland gör man också en syntest eftersom ev. tumör ofta trycker på synnerven. I mitt fall fanns inga tumörer men det är klart att man skall utreda ifall det är orsak till de förhöjda värdena, prata med din läkare om det!
Oroa dig inte i onödan, det verkar som om det är vanligt med förhöjda halter av flertal orsaker. Skulle det vara en tumör så brukar de också vara godartade. Min läkare ville dock absolut att vi skulle utesluta tumör-biten. Jag trodde det var självklart att man gjorde en sådan undersökning vid konstaterad förhög hormonhalt.
Saxat från doktor on-line:
'Prolaktin är ett hormon som produceras i hypofysen, en körtel som ligger mitt i hjärnan. Hormonets uppgifter är bl a att stimulera mjölkproduktionen och hämma ägglossningen hos ammande kvinnor. Kvinnor som har för mycket prolaktin efter amningsperioden kan alltså få mjölk i brösten, uteblivna menstruationer och problem med att bli gravida. Impotens och nedsatt sädkvalitet är typiska symtom hos män.
Överproduktion av prolaktin beror oftast på en godartad tumör i hypofysen, biverkningar av mediciner eller stress. I många fall finns det inte någon möjlighet att påvisa någon säker orsak. Orsaken till att man tar röntgenbilder av hypofysen är för att undersöka om du har någon tumör. Eftersom överproduktion av prolaktin medför lite eller inga symtom är behandling inte alltid nödvändig. Om man väljer att begränsa hormonmängden är tabletter som regel den bästa metoden.'
Förhöjt prolaktinvärde är vanligt vid PCOS. (Fått det beräffat från en säker källa på Karolinska Universitessjukhuet Huddinge, så sent som den här veckan. )Men det är sällan att det är så högt att det behöver behandlas. Jag hade högt prolaktin, 35 när jag fick diagnosen. Fick ta Pravdiel efter 2 månder fick jag mens efter ca 6 månader var jag gravid. Fick även röntga hjärnan och göra synfältsundersökning, någon tumör fanns inte.
Har just fått veta att jag har hög halt av hormonet prolaktin..
Känns jobbigt, då jag för lite över 1 år sedan jobbat med min anorexi.
Sen okt. är jag normal viktig.
Vill gärna ha barn, men kan jag få?
Varför har jag höga halter?
Har MR om 3 mån. käns låång tid att vänta.
Har ingen mens, och de kommer mjölk ur brösten om man trycker lite lätt.
Någon med samma erfarenhet.
Detta känns oerhört jobbigt.
Kan jag någonsin få barn?
Har just fått veta att jag har hög halt av hormonet prolaktin..
Känns jobbigt, då jag för lite över 1 år sedan jobbat med min anorexi.
Sen okt. är jag normal viktig.
Vill gärna ha barn, men kan jag få?
Varför har jag höga halter?
Har MR om 3 mån. käns låång tid att vänta.
Har ingen mens, och de kommer mjölk ur brösten om man trycker lite lätt.
Någon med samma erfarenhet.
Detta känns oerhört jobbigt.
Kan jag någonsin få barn?
Är det alltid så att höga prolaktinvärden innebär mindre menstarutioner???
Jag ammar nu och vill bli gravid, hur går det till?