• fam kaos

Hur gör man skinklåda?

Har för mig att det var jättegott men hur gör man egentligen?

• Svar på tråden Hur gör man skinklåda?
  • fam kaos

Varför går man in i en sån här tråd om man inte har nåt svar?

• anorca

vad för skinlåde recept är der du söker? med pasta,potatis el potatismos?
    Söker själv ett som vi fick när jag gick i grundskolan för typ 20 årsedan. det var med skinka och potatismos.
    om det är med potatis du söker kan du göra vanlig potatisgratäng och blanda ner skinka och massa purjolök så blir det jätte gott.

• riot

fam kaos skrev 2008-10-26 15:55:29 följande:

Varför går man in i en sån här tråd om man inte har nåt svar?
    För att man själv är skitsugen på skinklåda och hoppas på att någon hunnit svara! Chilla...

Min mamma gjorde alltid skinlåda med tärnad potatis och tärnad kassler, så regelrätt skinklåda var det väl inte. Mer vet jag inte!
  • anorca

hej igen kom på att jag hade detta receptet detta ät en skinkgratäng förvisso.

Skinkgratäng
    10 st kalla kokta potatisar
    4 dl skinktärningar
    1 purjolök
    1 dl mjölk
    2 dl cremefraiche
    1 msk fransksenap

varva skivad potatis med skinka och purjolök.
    Värm mjölken och blanda i cremefraichen senap salta och peppra lite.
    Häll över och grädda i ca 35 min i 200 grader. När det är 5 minuter kvar ta ut och strö över lite riven ost.

• fam kaos

Fast det ser man ju att ingen har
    Chilla själv, en enkel fråga får du allt tåla att man ställer.

riot skrev 2008-10-26 16:08:42 följande:
    fam kaos skrev 2008-10-26 15:55:29 följande:
    För att man själv är skitsugen på skinklåda och hoppas på att någon hunnit svara! Chilla... Min mamma gjorde alltid skinlåda med tärnad potatis och tärnad kassler, så regelrätt skinklåda var det väl inte. Mer vet jag inte!
  • fam kaos

Hmmm jag vet inte, pasta lät gott.

anorca skrev 2008-10-26 16:06:46 följande:
    vad för skinlåde recept är der du söker? med pasta,potatis el potatismos?Söker själv ett som vi fick när jag gick i grundskolan för typ 20 årsedan. det var med skinka och potatismos.om det är med potatis du söker kan du göra vanlig potatisgratäng och blanda ner skinka och massa purjolök så blir det jätte gott.
  • fam kaos

Åh det lät jättegott, provar det direkt imorron.
    Tusen tack för tipset

anorca skrev 2008-10-26 16:13:35 följande:
    hej igen kom på att jag hade detta receptet detta ät en skinkgratäng förvisso.Skinkgratäng10 st kalla kokta potatisar4 dl skinktärningar1 purjolök1 dl mjölk2 dl cremefraiche1 msk fransksenapvarva skivad potatis med skinka och purjolök.Värm mjölken och blanda i cremefraichen senap salta och peppra lite.Häll över och grädda i ca 35 min i 200 grader. När det är 5 minuter kvar ta ut och strö över lite riven ost.
  • anorca

det var så lite..har fått receptet av en arbetskompis som brukar göra det med överbliven julskinka. men ska väl tillägga att jag inte har kommit så långt att jag provat det själv. men ska gör det nu i veckan tror jag..

Svar på tråden Hur gör man skinklåda?