• JD längtar

Koka bort alkoholen från rödvin?

Hej!
    Är sugen på ett glas rödvin, men vill inte dricka någon alkohol alls nu när jag är gravid. Har provat systemets alkoholfria viner men dom smakar bara saft. Visst skulle man kunna koka vanligt rödvin så alkoholen försvinner?? Eller? Vad tror ni?

• Svar på tråden Koka bort alkoholen från rödvin?
  • gaffsan

Ja alkoholen kokas ju ur men hur det påverkar smaken ? Testa låter intressant.

• kaksmulan

Ja, det borde fungera men jag misstänker att vinet ändrar karaktär ganska mycket och kan bli ganska surt. Men prova!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • gaffsan

Har du testat .? Hur smakade det

• Twinkle

Jag har funderat på att prova detta med glögg. Borde ju funka. Saftglögg går ju inte att dricka!

Jag vill också veta om det funkade med vin!

• riotflickan

Är också sugen på att testa. Håller med om att alkoholfritt vin smakar saft! Rapportera här när du testat, jag hasar inte till systemet i onödan med min foglossning och allt! ;)

• Carro W

Läste i en annan tråd här på FL om en medlem som hade provat att koka rödvin men det hade inte blivit så bra. Det är nog en hel del smakämnen och aromer som försvinner med alkoholen och värmen.

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Carro W

Jag smakade en ytterst liten klunk (snarare ett tungdopp) ur makens vinglas och det är ju såååå gott med rödvin. Det är det första jag ska dricka när jag kommer hem från BB

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • k girl

Ett tips är att servera det alkoholfria vinet rejält kylt. Jag vet att det låter skumt, men det blir faktiskt betydligt bättre eftersom en hel del av saftkaraktären försvinner. Vi lärde oss det när vi var på finare restaurang och maken körde, när vi sedan gifte oss serverade vi det alkoholfria vinet välkylt. Kan säga att det var en kille - i och för sig inte någon vindrickare normalt - som var helt övertygad om att det var ett gott rödvin han drack...

• k girl

Och jo, alkoholen är det man känner i vinet som bettet och eldigheten, det som bränner till på tungan. Det är också vinets ryggrad, det bär de andra smakerna. Jag tror inte på att koka bort alkoholen i vinet... Tänk till exempel på hur en rödvinssky eller en rödvinssås smakar.

• Snova

Med glögg funkar det däremot bra, smaken förstörs inte!

• gaffsan
    Snova skrev 2008-10-28 11:56:41 följande:
    Jo det är sant. Det finns ju många sorter nu
  • k girl

AAAAH vad sugen jag blev på glögg nu! Med massor av konjak! Mmmmmm...

• Frezalo

Varför påminner ni mig? ÄLSKAR Blossas med Konjak och nu lär det inte bli nån sån i år. Får bunkra upp med några flaskor till efter graviditeten.

Jag har 0:- på kontot, men är världens rikaste människa!
  • riotflickan
    Frezalo skrev 2008-10-28 15:18:59 följande:
    Varför påminner ni mig? ÄLSKAR Blossas med Konjak och nu lär det inte bli nån sån i år. Får bunkra upp med några flaskor till efter graviditeten.
    Haha, jag med! Ska dricka glögg i slutet av januari, var så säkra!
  • Frezalo
    riotflickan skrev 2008-10-28 15:33:01 följande:
    Haha, jag med! Ska dricka glögg i slutet av januari, var så säkra!
    Samma här! Törs knappt säga hur många flaskor det gick åt förra året. Den med rom är inte heller så tokig.
    Jag har 0:- på kontot, men är världens rikaste människa!
  • k girl

Vi brukar göra vår egen glögg med massor av apelsinskal och kanel. Fast vi brukar dricka en hel del blossa med rom/konjak också - den med rom är jättegod att dricka kall! Och förra året fick maken en flaska hjortronglögg från Muddus som verkar spännande.

• Twinkle
    Snova skrev 2008-10-28 11:56:41 följande:
    JIIIPPPIIIIII!!!!! Tindras chokladglögg - mums!
Svar på tråden Koka bort alkoholen från rödvin?