• Wettex

KBT? Hur går det till?

Jag har äntligen bestämt mig för att genomgå KBT (Kognitiv Beteende Terapi)för att få ordning på alla lösa tankar som finns.

Det finns OTROLIGT många terapeuter inom KBT i Stockholm, och jag har ingen aning om hur jag ska kunna välja ut en.
    Finns det någon som kan rekommendera en terapeut/klinik?

Vad kostar det egentligen, har sett att det kostar från 800 och uppåt per timme, ska det vara så dyrt?
    Hur många gånger går man? Generellt sett alltså...

Vore toppen om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter

• Svar på tråden KBT? Hur går det till?
  • Qurren

Jag tror att man får räkna med 800 kr och uppåt tyvärr.

Det är svårt säga generellt hur många gånger du behöver gå, beror ju på vad du har för problem du vill finna lösning på men räkna med 10-15 ggr kanske, "enklare" fobier kan behandlas på ett par timmar.

Det finns KBT-behandling att få via internet också, tex www.livanda.se om jag minns adressen rätt.

Du kan ju också vända dig till Psykologiska Instituionen på universiteten för att se om de kan erbjuda behandling av studenter ( under handledning såklart ). Det brukar vara billigt/gratis i alla fall i vissa städer.

Sen kan man gå via sin husläkare och be om remiss till en terapeut som ger subventionerad vård via FK, då betalar du bara vanlig vårdavgift. Tyvärr är de väldigt få och särskilt de med KBT-kompetens så jag vet inte hur länge du kan behöva vänta. Det finns även en del kuratorer med KBT-utbildning ( sk steg 1 ).

Svar på tråden KBT? Hur går det till?