• atelli

Hur lång tid i matsmältningen?

Är det nån som vet hur lång tid maten är i matsmältningen? Alltså från ätning till skitning....

Vår tvååring bajsar svart ca 6 timmar efter blodpudding. Är inte det extremt snabb genomfart? Ska det vara så och vad kan man göra för att sakta ner processen?

Han är dessutom nästan alltid lös i magen, har alltid varit det ända sen han var bebis.

• Svar på tråden Hur lång tid i matsmältningen?
  • Joelbitar

det låter snabbt.. har just klarat av en kurs i fysiologi (där hela matspjälkningen ingår)och lärt mig att det tar ca 24 från äta till bajsa på en VUXEN människa.. ingen aning om småisar, men 6 h låter rätt stressigt för att hinna med allt som ska göras i mag-tarm kanalen.
    pratat med bvc?

• atelli

Nä, vi har inte riktigt tänkt på att det kommer så fort ut.... Bara att han är ständigt är lös i magen och det tyckte BVC  att det inte var onormalt. Men jag kanske får ringa dem i veckan.

Olle är ganska smal men inte mager. Väger knappt 11 kg och är 86 lång. Så han ligger väl ganska precis på normalkurvor kanske något under...

Men han är klart mindre än storebror vid samma ålder och vi är alla långa i familjen.

• kaksmulan

Precis som Joelbitar skriver så har jag också lärt mig att "normalt" tar det 24 h för födan att gå genom mat-smältningskanalen.

Men kan prova det genom att svälja några skedar hela majskorn och hålla koll på när de kommer ut...

6 h låter lite väl snabbt i mina öron också. Om han är mycket lös i magen kan det vara så att han bär på någon sorts intollerans som ni kanske ska kolla upp...

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • atelli

nåt förslag på vilken form av intolerans? mjölk o gluten har jag hört om, finns det andra som ger dessa symtom?

• AnnaSvea

Kan det inte vara så att kortare tid än 24 timmar är normalt för små barn?

Det trodde jag iallafall, men jag har egentligen ingen aning.

Svar på tråden Hur lång tid i matsmältningen?