• Anonym

Avslag från försäkringskassan (gravid)!

Nu är jag helt förtvivlad. Har väntat på svar på försäkringskassan i sex veckor och nu får jag antagligen ett avslag. Har två veckor på mig att få kontakt med läkaren som skrev min sjukskrivning och be dem förtydliga så att den kanske ska bli godkänd. Förstår inte vad mer det finns att förtydliga.

Jag är gravid och har drabbats av ischias (kallas för falsk ischias när man är gravid tydligen). Har jätteont och kan knapt röra mig utanför hemmet. Ett besök på närbutiken gör att jag är sängliggandes resten av dagen. Mår verkligen superdåligt av detta för det gör så ont och det är verkligen inte kul att bli isolerad i hemmet pga smärta. I och med att jag inte kan sitta längre stunder, lyfta, gå längre bitar eller dyl som gör smärtan värre så kan jag inte jobba. Problemet är att jag jobbat som timinhoppare inom äldreomsorgen. jag har inte stått på kontrakt men har jobbat ca 75% i månaden pga personalbrist. Jag står altså på papper som arbetssökande. Vilket gör detta svårare. Men enligt läkaren så har jag ingen arbetsförmåga med ischasen i och med att det inte finns något arbeta som jag kan utföra med de restriktionerna jag har för vad som förvärrar smärtan. Vsarför godtar inte försäkringskassan det här??????? Gråter av smärta, oro för ekonomin och för att jag känner mig orätvist behandlad. Tror dom inte på mig?

Någon som varit med om liknande situation eller vet en liknande situation och vet hur det gått?

• Svar på tråden Avslag från försäkringskassan (gravid)!
  • Blå Flygare

Intyget läk skriver är väldigt kortfattat i regel. Om han eller sjukgymnast kompletterar med ett status (en bedömning) så kan det gå bättre. Lycka till!

• Anonym

Tyvärr så har FK blivit hårdare på foglossningsliknande problem och sjukskriver inte för detta. Detta pga att det finns band att sätta runt höfte och sjukgymnasik

• CharitableLady

Kan vara för attd et i läkarintyget tex står Ischias.

Och ej beskrivet som du beskriver vad du inte kan utföra och varför.

Tex patienten kan inte lyfta eller gå långa sträckor pga av att då uppträder symtomen.

• THR1972

Be din läkare skriva ett mer utförligt sjukintyg där han/hon beskriver det så som du beskriver det. Oftast skriver en läkare typ "ischias" och kryssar i rutan för arbetsförmåga helt nedsatt...men skriver han/hon utförligt vad dina besvär innebär så skulle jag bli mkt förvånad om du fick ännu ett avslag från fk.

• kiron
    Svar på #2
    OT men jag är sjukskriven pga foglossning, inga problem alls.!
    Beror på vilket jobb man har, men TS ring o prata m läkaren så kanske han/hon kan göra tillägg att du sjukskriven som arbetsökanden!
    Hugo 070421 & knodden i magen bf 090207
  • Janje

Tvärtom är det faktiskt så att Försäkringskassan har fått tydligare anvisningar gällande sjukskrivning vid graviditet. Att de ska bli "snällare". Detta efter den påbackning av Jämo. Dock eftersom du står som arbetssökande måste man ha ett tydligt läkarintyg.
    Det som är extremt viktigt är att läkaren i ditt intyg skriver tydligt att du inte kan ta NÅGOT på arbetsmarknden förekommande arbete. Att din läkare tydligt förklarar vad det är du inte kan utföra. T ex om du inte kan sitta längre stunder (hur långa?), inte kan gå längre sträckor, har sömnproblem osv.
    Lycka till!

• Janje

Tillägg till mitt inlägg:
    att läkaren måste skriva att du inte klarar något på arbetsmarknande förekommande arbete. Annars är det meningen att du ska prövas mot hela arbetsmarknaden av Arbetsförmedlingen.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-10-26 19:21:12 följande:
    Tyvärr så har FK blivit hårdare på foglossningsliknande problem och sjukskriver inte för detta. Detta pga att det finns band att sätta runt höfte och sjukgymnasik

Foglossningsbältet förvärrar min ischias. jag har gått på sjukgymnastik i en månad och gör fortfarande. Blir inte bättre utan sämre (inte av gymnastiken utan antagligen av hormoner).

• taksi

Jag är sjukskriven för foglossning, ryggsmärtor och att jag får ett tryck mot ischiasnerven. Har varit sjukskriven snart ett år och jobbar nu halvtid, så det är absolut inte omöjligt att bli sjukskriven!

Be din läkare att skriva väldigt tydligt i intyget vad det är du inte klarar av att göra och skriv sedan ett eget brev på 1-2 sidor där du beskriver vilka besvär du har, vilka moment du inte klarar av att utföra (t ex böja dig ner, stå still längre stunder, gå, sitta längre stunder, lyfta, bära osv.). Utöver att läkaren skriver ett förtydligande kan det vara bra om läkaren skriver nån sorts planering framåt, t ex att du ska göra viss sjukgymnastik och ha kontakt med sjukgymnast, att du ska ha bälte (om det fungerar för dig, funkar uruselt för mig), värktabletter eller andra åtgärder.

Hoppas att det ska gå bra med din sjukskrivning!

• Lilla Mimsan

Detta är så irriterande. Hos oss har de blivit hårdare. Läkarna sjukskriver inte längre pga foglossningar pga FK godkänner inte. Om du inte har ett sådant jobb att du kan bli beviljad HP. Jag som har "kontorstjäns" blir inte sjukskriven eftersom det finns band och sjukgymnastik. Var lättare vid förra graviditeten att bli sjukskriven.

• Anonym

Tack för era svar det inger lite hopp!

Jag väntar på papper från min sjukgymnast undersökning av mig. Har även funderat på att gå till arbetsförmedlingen och tala med min handläggare, vis sjukskrivning + sjukgymnastens journal och sen höra med dem vad jag kan utföra för arbete få det skriftligt och skicka med det till FK med restan av alla pappaper. Sen tänker jag skicka med ett personligt brev som berättar hur ischisasen begränsar mig. Min barnmorska har lovat att få tag på läkaren som job bar väldigt lite på MVC och få henne att skriva sjukintyget mer utförligt och exakt. Min Bm ringer i veckan som kommer när hon fått tag på intyget. Tror ni jag har en chans?

• Blå Flygare

Även koden läk skriver (diagnos) spelar roll. Har dock inte koll på vad som är lättare eller svårare att få godkänt för.

• Janje

Jag jobbar också på kontor och har varit sjukskriven några månader för foglossning. Allt handlar om hur din läkare beskriver dina besvär och hur det påverkar din arbetsförmåga. Även viktigt att du själv beskriver detta. Försäkringskassan ska bedöma gravida lika i hela Sverige. De uppger själv att de har fått annan tillämpning sedan Jämo stämde dem.
    Jag tror absolut att du har goda chanser att få det beviljat om det nu har hängt på en för bristfällig beskrivning i läkarintyget.

• Anonym

Någon mer som varit i samma situation eller som har koll på detta?

Ringde försörjningsstöd idag utifall jag inte får igenom sjukskrivningen. Tyvär tjänar min man för mycket (eller det är ju bra) Men vi är i riktig ekonomisk knipa. Lever på besparingar nu men det räcker inte till nästa månad Hoppas verkligen jag får igenom sjukskrivningen annars vet jag inte vad jag ska göra.

Svar på tråden Avslag från försäkringskassan (gravid)!