• mammatillmiranda

Tips på recept på stek?

Har köpt en "nötstek av fransyska"
    undrar om någon har ett bra tips på hur jag ska tilllaga den imorgon?

är helt grön på detta område, men fick för mig att det skulle vara så gott när jag såg den i affären...Räcka ut tungan

Miranda 05 och Molly 08 - mammas änglar
  • Svar på tråden Tips på recept på stek?
  • mimmi 1

ja, det är jättegott med stek! enklast och godast, gör du steken i stekpåse...(finns där man köper plastpåsar)

jag brukar gnida in steken med kryddor o salt, och sewdan in i stekpåsen, lägg bara i ugnsform sedan, och stek i ugn... det blir god sky i påsen sedan, som du kan göra sås av...

vill du inte använda stekpåse, går det utmärkt att ugnssteka utan åxå.. och har du dessutom varmluftsugn så blir den extra saftig o god!

sedan skär du i så tunna skivor som du kan, och lägg upp i en ugnsform, så häller du såsen/skyn över, så köttet får dra in lite av kryddorna i såsen, innan du serverar!

• 1638

Jag gör stek på några olika sätt...

* Stek köttet så det får fin stekyta. salta o peppra.
    Ös på vatten, köttbuljong o häll i en påse katrinplommon.
    Låtdetta stå o puttra i några timamr, späd med vatten lite då o då så det inte torrkokar.
    Ta sedan o ös ur vätskan, ca 2 dl i alla fall.
    Gör sås av det, smält margarin, vispa i 3 tsk vetemjöl o späd med vätskan o mjölk tills såsen får lagom konsistens...
    Köttet tar du upp strax innan du serverar det o skär i skivor. Plommonen kan du ha vid sidan av om du vill det

____

Fräs gul lök o 2 fin hackade äpplen o lägg sedan i köttet i en stekgryta alltså...
    Salta o peppra o stek så detfår fin yta, späd med vatten o köttbuljong o låt koka i några timmar på svag värme. Av vätskan gör du sås enl ovan....

Jag gör aldrig stek i ugnen- tycker den blir så torr då, men smaken är som baken
    lycka till!

We´ll never walk alone.....
  • mimmi 1

om man gör steken i stekpåse i ugnen, så blir den absolut inte torr, inte i varmluftsugn heller!
    däremot så tycker ju jag att steken blir lite för "kokt" av att koka lite lösare på nåt sätt...

men jag brukar ju göra porterstek av älgkött förståss, den kokar man och den blir ju jättegod!!

ja, det blir nog bra vilket som
    Porterstek har jag även gjort av nötkött, har inte receptet i huvvet, men man kokar i porter, svartvinbärssaft, lök, och kryddor... såsen blir himmelsk!!

• 1638

mimmi 1
    I varmlufts ugn torkar det mesta ut lättare o man behöver ofta lite mer vätska...
    Men som sagt, smaken är som baken....

• mimmi 1

japp... alldeles riktigt det är även en konst att laga mat i varmluftsugn.. inte ha för varmt tex... men vi ska inte bli ovänner om det nu det är ju en av finesserna med varmluften, att maten blir godare

Här kommer iallafall receptet på porterstek:
    Älg eller nötkött. 1-1,5 kg.

Koka upp:
    1 fl. porter eller mörkt öl (33 cl)
    1/2 - 1 dl outspädd svartvinbärssaft
    1 dl kinesisk soya
    1 tsk timjan
    6 st enbär
    6 st svartpepparkorn(hel svartpeppar)
    3 st köttbulongtärningar
    2 klyftor prssad vitlök
    1 stor hackad gul lök

Lägg i köttet (när vätskan kokat upp) och koka c:a 1 tim/kg
    kolla med köttermometer, tempen ska vara 80 gr. annars koka längre. om mycket av vätskan kokar bort, så späd med vatten.
    När det kokat klart, drar man grytan åt sidan, och låter steken ligga kvar i skyn i 20 min.

Sila därefter skyn, och späd ev. med vatten till 8 dl.
    tillsätt en redning av 5 msk mjöl.
    koka upp såsen och tillsätt 2 dl grädde.
    skär köttet i tunna skivor.

GOTT!!!

• mammatillmiranda

Tack för alla recept!
    Låter jättegott, tror jag ska jobba mig uppifrån och ner de närmsta vekorna! Skrattande

Har ingen varmluftsugn, har en gammal hederlig standardugn...
    Förresten, porter... kan man köpa det i vanlig butik eller måste jag gå på systemet?
    Kan jag låta min 3åring äta detta? Tror ni hon gillar det?

Annars får vi ta det som vuxenmat när vi är barnlediga...

Miranda 05 och Molly 08 - mammas änglar
  • 1638

en 3 åring kan absolut äta porter stek, porter finns i de flesta välsorterade matvaru affärer....
    (portern dunstar i o med värmen vid tillagningen, dvs ingen alkoholhalt kvar när man äter det)

• mimmi 1

puffar upp tråden så "Toksöt" får receptet på porterstek

Svar på tråden Tips på recept på stek?