• Lollo1977

Feber = Förstoppning????

Min son 2½år var jättepigg på dagen sen på em blev han ledsen sa att han hade ont i halsen + att hans feber steg från 37,7 till 38.9 på 1 tim. Hel ok så långt för de går halsont på hans dagis.

Men sen på kvällen bajsade han "harpluttar"  hårda. Sen i dag har han varit som vanligt ingen feber eller halsont.

Kan de varit förstoppning? Kan man få feber av de? I dag bajsade han som vanligt igen...

Han är alltid hård i magen när han varit på dagis.

• Svar på tråden Feber = Förstoppning????
  • santanas

Tror inte han fått feber av hård mage.

• 3mamman

Nej man får inte feber av förstoppning, men feber ger ofta vätskebrist som ger förstoppn. Ge mycket vätska, frukt etc.

• Lollo1977

ok då vet jag det.

Han har ingen feber nu, men som sagt han dricker dåligt....

• Star86

Kanske att han drack för lite då han hade feber. Barn som lätt blir förstoppade ska ju dricka mycket. Och såklart gör man ju av med mer vätska när man har feber. Min son är likadan...alltså blir lätt förstoppad. Får trycka i han massor med vatten med jämna mellanrum under dagen.

• Star86

Vill tillägga att jag tror inte han fått feber av förstoppningen..snarare tvärt om. Om det inte framgick =)

• örtagård

Det är en växelverkan, barn kan få feber av förstoppnin.

Det kan förstoppning om de har feber och blir uttorkade.

De kan ha så fullt i tarmen att de inte äter och dricker tillräckligt eller inte alls och då kan de få feber av vätskebristen som orksakas av förstoppning.

I vilket fall som helst är det ju viktigt med dryck.

Om barnet har en förstoppning, är det viktigt att få ut bajset, särskilt om man tror det har ett samband med det dåliga vätskeintaget.

• örtagård

trött, tidig morgon. såg han redan bajsat och hade ont i halsen. BRa det hade en förklaring då !

• Lollo1977

Har pratat med en sköterska på jobbet. Hon sa att man kan få feber om man är riktigt förstoppa. Hon tippsade om att han ska äten ex: 1 kiwi om dagen eller lägga i lite messmör i vällingen.

Min son är ganska kräsen + att på dagis gillar han inte maten så han lever typ på mackor och knäckebröd på dagarna....

Svar på tråden Feber = Förstoppning????