• sommarstorm

Ursprungsritningar på hus, var?

Bor i ett gammalt hus som varit två lägenheter förut. Jag undrar hur det sett ut förut, så jag behöver de ursprungliga ritningarna. Behöver veta var murstock och sånt befinner sig... Var hittar man såna ritningar?

Tack tack.

• Svar på tråden Ursprungsritningar på hus, var?
  • LuMa

Kommunen borde väl ha dom? Typ byggnadskontoret eller vad det nu heter i Sverige?

• Ciccilionaa

Ring kommunen. Det gjorde jag och blev hjälpt vidare, då var det i och försig för tomtritningar.

C

• nassepånken

kommunen! ring kommunens växel så vet de direkt var du ska. avdelningen heter olika saker i olika kommuner så det är enklast att ringa växeln. kanske kan de skicka hem grejerna eller så får du åka dit själv och kopiera, brukar kosta några tior per utskrift.

• sommarstorm

Kommunen, ok Tackar.

Vad är lantmäteriet förresten? Nåt ord som poppade upp hos mig bara.

• nassepånken

lantmäteriet håller koll på mark och kartor och lite annat... när det gäller små tomter så har kommunen all info som lantmäteriet har och lite mer.

• sommarstorm

Just det, så om jag vill veta hur tomten såg ut förr, är det fortfarande kommunen kanske?

Undrar förresten om det finns gamla foton eller flygfoton arkiverade nånstans? Jag bor i en lärarbostad bredvid en gammal skola, så det kanske inte är helt otänkbart? Vore jättekul att få se hur det såg ut förr. Jag blir lite förvirrad av vissa saker hos oss nämigen..

• Eofrysina

Pröva att få tag på verket "Svenska gods o gårdar" finns tydligen på DVD numera! www.weblibris.se/default.aspx Jag gissar att om inte ditt bibliotek har det verket så finns det att beställa. Där finns så gott som alltid skolhus och lärarbostäder med. Lite basfakta och gammalt foto. 

Sedan finns ofta foton på skolor och tillhörande byggnader i kyrkans arkiv... så numera kanske du hittar en del av det på ditt landsarkiv t.ex. Kommunerna ska ha en del handlingar, men tyvärr är de oftast ganska tunna om mindre orters byggnader. 
    Här är en bra lista på arkiv...  lite detaljerat om Stockholm dock, men ger en bra riktlinje om var man kan leta. www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/arkiv.html
    Jag bloggar på www.hildes.se
Svar på tråden Ursprungsritningar på hus, var?