• Jojo 080528

Hur nattar ni era 5-6 månaders?

Jag ammar till sömns varje kväll och undrar hur vanligt det är. Vi vaggade i famnen förut, men det blir för tungt... Om ni har bebisar som somnar själva; har de alltid gjort det, har det kommit med tiden eller har ni kört någon metod el.dyl.? Tips välkomnas! Nyfiken på hur ni nattar era älsklingar!

• Svar på tråden Hur nattar ni era 5-6 månaders?
  • Lilla Prussiluskan

Tvätta och pyjamas.
    Några slurkar mjölkfri välling.
    Kl 19 är lilleman jättetrött, jag ammar, jag lägger snuttefilt över kinden under tiden, han slappnar av. När han ätit färdigt lägger jag honom på sidan i sin spjälsäng med snuttefilten mellan händerna, klappar honom försiktigt på huvudet tills han somnar (typ 1 minut).

Han har alltid somnat så.

När han vaknar för att ammas så får han sova i vår säng.

• tinagren

Våran son är 4 månader..redan från första början vande vi honom vid att inte bära omkring på han tills han somnar..vi ville så snabbt som möjligt vänja honom vid att somna själv i sin säng.dem blir ju som sagt inte lättare att konka omkring på =)

Han har somnat själv i sin säng från ca 2 månaders ålder, men självklart är vissa kvällar jobbiga, då han vägrar somna, men överlag går det väldigt bra..

jag tror det är viktigt med rutiner..vi har samma kvällsrutiner varje kväll: bada, pyjamas, ersättning, mys i soffan en stund, sen sängen med en godnattvisa och speldosa i 10 minuter. efter det somnar han oftast.

• Pam

Vi vaggar lite i famnen först och lägger honom i spjälsängen innan han har somnat. Vi gungar sedan sängen (har sådana där tassar) och sjunger alltid samma vaggvisa tills han sover. Det funkar oftast bra. Jag ammade till sömns innan men vi hade inga större problem att övergå till detta. Det är dock viktigt att han är mätt när han lägger sig (gröt) och så ska jag väl tillägga att han ändå inte sover särskilt bra på natten.

Jag har läst Elizabeths Pantelys Sova utan gråt och hämtat mycket tips därifrån.

• SvartKatt78

Här bärs det tills hon somnar. Vaknar ofta till när man lägger ner henne, så då ammas hon till sömns igen.
    Undrar också när hon ska kunna somna liggandes i sängen, utan att ammas. Börjar bli lite jobbigt att bära tycker jag. Men vi är inte redo att köra nån metod, vill gärna vänta in henne och se vad som händer. Häromkvällen tog hon faktiskt nappen, och det funkade nästan att få henne att somna med den. Kanske nåt som kan funka i framtiden?
    Vår dotter är förresten 6 mån.

• misenbetsy

Min pojke är oxå 4 månader. Jag har från början oxå varit noga med att han ska somna i sin säng (nåja, nu sover han i min säng, men det räknas ju som hans säng än så länge ) Har dessutom redan från början försökt undvika att amma honom till sömns på kvällen, vill inte han ska behöva ammas för att somna.

Jag lägger honom vid 18-19, då gnuggar han sig i ögonen och gå och lägga sig. innan dess har han fått pyjamas och varvat ner lite. Jag lägger honom och sjunger alltid samma gonattvisa. Klappar honom lite över pannan och näsan tills han somnar eller nästan somnat. Då säger jag gonatt och går ut. Ibland ligger han själv och pratar lite och somnar av sig själv. Går däremot alltid in till honom om han ropar på mig eller gnäller. tror att det är viktigt att han känner att jag är där. Plus att vi har samma rutiner varje kväll.

• marzieh

Min son är 5,5 månader . han sover i sin säng bredvid vår säng, han brukar sova nånstans mellan 19-21. för det mesta ammar jag honom tills han sömnar. annars får pappa vagga honom . han är duktig på det.
    Jag fortsätter och ammar honom så här tills det känns Ok.

• DonnaD

Vår dotter som är 6 mån har vi kunna lägga i sin egen säng sedan hon var 3 1/2 mån. Snuttefilt över kinden (som hon alltid dock drar upp över huvudet). Ibland behöver vi ge henne lite flaska med välling.

Innan hon var 3 1/2 månad så skulle hon bara sova i våran säng och ammas till sömns. Det var som att det gick från en natt till en annan. I samma veva började hon sova hela nätterna utan att äta, så antagligen har vi nog stört henne lika mycket som hon störde oss.

På BVC sa dem att när dem är runt 5 mån så förstår dem att dem är egen individ. Även vid denna tidpunkt är det lämpligt att lära dem att söva sig sjäva. Man kunde ta hjälp av en snuttefilt eller något mjukisdjur som dem alltid få ha när dem somnar, vilket blir något bekant och därmed tryggt vilket gör att dem kan somna på egen hand.

Vi behövde ju aldrig riktigt tillämpa detta även fast vi gör det indirekt nu. Vet du inte heller om det stämmer, ibland är det nog inte så himla enkelt och självklart.

Det kan ju vara så att han helt enkelt tycker att det är väldigt mysigt att få ligga lite vid bröstet eller att få ligga i någons famn. Dem är smarta dem små... =)

• Collica

Dottern skulle man bära å dansa till sömns tills hon var ungefär 6 mån å sedan dess (hon är 2,5 nu) så ska man vara med henne tills hon somnar.
    Sonen däremot har aldrig velat somna i famnen från det att han var några veckor. Har bara bökat å gnölat tills man lagt honom i vagnen/vaggan med en snuttefilt över ansiktet å då har han somnat på "2 röda", nu är han 6 månader å vill fortfarande ha det så.

Märkligt hur totalt olika de är mina barn... :o)

• annie80

Min son är 5½ månad. Vi ger honom en flaska ersättning ca kl 19. Sedan lägger vi honom i soffan hos oss. (då vi har våra sovrum på ovanvåningen och vardagsrum på nedervåningen) Sedan tar det inte lång stund innan han somnar själv.

• Sebolina

Min dotter fyller 6 mån om en vecka. Jag ger henne gröt sen byter vi blöja och byter om, sen ammas hon lite i sängen (oftas) sen "läser" vi en bok sen släcker vi lampan och jag ligger brevid henne tills hon somnat vilket tar max 5min. Sen sover hon i våran säng tills hon ammas första gången då lägger jag henne i sin säng(brevid våran). Ska börja lägga henne i sin säng efter läsningen snart har jag tänkt. Innan jag började med detta fick man bära och vagga henne till sömns.

• Malle85

Min dotter som är 5 månader nattar vi genom 5 minuters metoden. Vi testade det första gången i fredags, nu fungerar det hur bra som helst.
    Så runt sex så tar jag på henne pyjamas, sen ammar hon och efter det får hon mysa en liten stund i soffan, men inte somna. Sen bär jag upp henne lägger henne i hennes spjälsäng, och spelar tre vaggvisor på cd-skiva, och sätter på tv:n för att hon ska få lite ljud i bakrunden. Sen kan jag gå ner och sätta mig vardagsrummet och dom senaste dagarna har hon inte gråtit något när jag gått.

• dorada

tjejen här vid oss somnar i egen säng. Byter till pyjamas och tvättar henne lite. Matar henne i sängen. Myser lite, byter kanske blöja pånytt. Lägger ner henne i sängen, nappen i munne så somnar hon. Vissa kvällar gnäller hon 1 gång för att tutten fallit ut, andra kanske 10 ggr. Ytterst sällan är det omöjligt, men då det varit totalt omöjligt har jag gått me henne tills hon slutat skrika och sedan satt ner henne. Såhär har vi gjort sedan vi kom hem från bb. Hon sover hela nätterna. På dagen då hon skall ut och sova brukar hon somna medans jag klär på henne.

• vånka

Hej våran är 5 månader. Hon somnade alltid i sin vagn förut och så bar vi upp henne till sin säng när vi gick och la oss. Nu har vi börjat med sittdelen så nu för tiden så somnar hon i soffan med nappen. Så bär vi upp henne sen till hennes säng som tidigare. Funkar bra. Hon vill höra oss och vara nära när hon somnar (trygghet) I bland när det är svårt kör vi fortfarande med vagnen och kör den fram och tillbaka i hallen men inte så ofta

Svar på tråden Hur nattar ni era 5-6 månaders?