• Realmilla

Bilsjuk katt/bilrädd

Min katt skriker när vi åker bil....har testat lugnande men det hjälper inte....
    hon spyr kissar och bajsar på sig....kan hålla på upp till 15 mil konstant skrikande...
    flåsande med tungan hängande....
    Sen blir hon lugn och sover och blir gosig...
    hur gör ni med era katter på lång resor?
    är det någon som testat åksjuk tabletter?

• Svar på tråden Bilsjuk katt/bilrädd
  • micki

sån är min katt oxå. det slutar med att mamma kör bilen och jag sitter i bak med lisa i famnen(katten) och gör så att hon får se ut genom fönstret. hon måste se ut men ifram så blir det fööör mycket att se på. har även på en skiva som hon gillar. jag vet att hon gillar den eftersom hon bara kommer in i mitt rum när den skivan spelas :D

• Nettan73

Jag har upptäckt att min katt blir lugnare när han kan se ut o se vart vi är på väg. Brukar dessutom ha honom i mitt knä (fasthållen) o klappa lugnande på honom. Det är enda sättet jag klarar att åka bil m honom, för annars skriker han så hjärtat spricker på mig..

• Realmilla

jag vet det är fruktansvärt att höra henne skrika så....men det hjälper att se ut eller...jag vet när vi haft henne löss i Bakskuffen så tittar hon ut och skriker springer till andra fönstret och skriker där med...så jag vet inte om det är metoden för min katt...

vi brukar när hon spytt klart (som hon tyvärr alltid gör) lägga henne nedanför mina fötter så ligger hon där hela resan (kikar upp och är kelig ibland...) jag drar fram stolen långt så hon ligger i mörker hon värkar gilla det...men problemet är de första milen...
    en plåga

• cleo2000

Har 2 katter, en kille o en tjej. Har testat åksjuketabletter en gång men använder dom inte mer. En av katterna (tjejen) blev jättedåsig o lugn, den andre blev tvärtom, lite mer aggressiv.....svårt för dig att veta innan hur det ska bli dock!

Jag har gjort så att jag har öppnat buren/väskan o gett henne möjlighet till att titta ut lite...o känna min närhet...då har hon blivit helt tyst o lugn igen...direkt! Till o med kunnat sova på min hand/arm..... Han däremot blir lugn om hon e lugn!

• glader

Jag har samma problem och det har blivit ett stort semesterproblem eftersom jag tvekar att ta med henne till stugan vi har, 13 mil bort.
    En av mina katter bara skriker, spyr, bajsar på sig... Det är olidligt att höra och se henne lida så!!! Lugnande har jag försökt, men det var omöjligt att få i henne det, hon spyr upp det på ren djävulskap...
    Så denna semestern har jag funderat på att åka in till djursjukhuset och ge henne sömnmedel så att hon verkligen sover hela vägen. Annars blir det kattvakt så hon slipper åka bil...
    Svårt det här!

Lycka till med era åksjuklingar!!

• Whippet Monday

Vi fick lugnande tabletter av veterinären, men de hjälper ju inte alls! Katten spyr och får diarré och mår jättedåligt och är stressad.

Tycks vara jättesvårt med åksjuka katter...

• fantasy

jag tycker att en katt som mår så dåligt att åka bil inte skall behöva göra det!! Det är ju bara att acceptera och stanna hemma, alt ha en kattvakt för katten bör ju få gå före i en sån här situation!

• milimina

du kan ju alltid testa postafen, men var beredd på att de inte fungerar. hör med veterinär för doser och testa hemma så katten inte blir sjuk av eller inte tål tabletten.

vi åker inte på långresor alls då vi har en extremt åksjuk och en bilrädd katt...
    badisen kräks och kräks och kräks tills han är helt slut, fast han fått postafen och inte fått äta på några timmar. junior skriker hela tiden tills han bli hes, bur eller "lös" med sele i knät spelar ingen roll, han hatar bilar.

pga detta undviker vi så långt det går att ta med dem nånstans, så att de slipper må dåligt. de enda resor de får göra är till veterinären eller om vi ska åka bort flera veckor själva utomlands, då får de åka hem till "farmor" som gladeligen är kattvakt. det är inte så långt och då handlar det om minst ett par veckor innan de måste åka bil igen.

det känns dock inte som ett problem, vi får helt enkelt anpassa våra planer efter vårt kattägande och ansvar: se till att nån kan komma hit eller så får nån av oss stanna hemma. så blir det denna semester, då maken blir hemma med kattillsyn två veckor.

• Realmilla

Fantasy.....Nej en katt som mår så dåligt ska inte behöva åka bil...därför jag frågade om någon hade tips om vad jag ska göra....
    jag har inget val att ta med henne eftersom hon mår inte bra av att inte vara med mig och jag vill inte heller vara utan henne i 3-4 veckor.
    har testat lugnade hjälper ej...

Det är inte så att hon åker bil ofta utan det handlar om 1 gg per år till och hem från landet.

• Paincake

Jag vande mina katter att åka bil (och vara instängda i transportburen) supertidigt. När de var ca 9 veckor åkte vi 40 mil tillsammans, mina två katter och jag. Jag stannade ofta och släppte ut dem i bagageutrymmet så att de kunde gå på låda och äta och dricka lite.
    Dessutom åkte jag sent på kvällen, så att det hade hunnit bli mörkt.

Sedan dess har det gått superbra att resa med dem. Har jag märkt att de blivit oroliga har jag lagt en mörk filt om transportburen och då har de somnat.

Så Paincakes ultimata tips för resor med katt i kortform:

*Vänj katten tidigt.
    *Har du två katter, stäng in dem i samma (lite större) transportbur.
    *Res på natten när det är mörkt och svalt.

Lycka till grrls.

Svar på tråden Bilsjuk katt/bilrädd