• Anonym (Jag)

Mjuk svullnad i pungen

Jag vet egentligen inte vad jag vill få ut av att skriva denna tråd, jag hoppas mest att någon ska har erfarenheter av samma sak och komma med något vettigt.

Min pojkvän har en mjuk svullnad i pungen, på vänster sida. Den syns tydligt när han står upp, och har lite "moln"-aktig form. Han säger att det inte gör ont och verkar inte vara besvärad av det, bara orolig, vilket jag också är.
    De gånger jag känt den har den känts mjuk och går liksom att trycka ihop rätt mycket... det har också varit så här ett tag, sen i somras i alla fall.

Jag vet att det enda rätta att göra är att gå till en doktor, det vet vi båda, men det är inte det enklaste att få iväg en sprut- och sjukhusrädd pojkvän till en läkare som ska undersöka hans pung. Jag försöker prata vett i honom, för det är givetvis bättre att få reda på vad det är än att oroa sig och vara ovetandes.

Jag har sökt lite på internet och hittat saker som åderbråck och vattenbråck, som stämmer in rätt bra på honom.
    Testikelcancer är ju givetvis vad man är mest rädd för, men det är svårt att hitta rena symptom på det när man söker tycker jag.

Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Kanske en pojkvän/man som haft någon liknande eller så?

Som sagt, jag vet att han skulle behöva kolla upp det, så det behöver ni inte förklara för mig.

• Svar på tråden Mjuk svullnad i pungen
  • Anonym

Kan det vara ett ljumskbråck / pungbråck. Tarmen ramlar ner i pungen och är "hålet" tillräckligt stort kan bråcket vandra fram och tillbaka. Det gör inte ont såvida inte det är inklämt bråck, då är det bråttom för att rädda tarmen, http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=27508

Jag tycker din pojkvän ska kontakta sin vårdcentral. Min lille son operades för en vecka sedan, hade ont i 2-3 dagar och är nu så gott som återställd (får vänta med att bada en vecka till) Lycka till

• Anonym (Jag)

Tack så mycket för svaret.
    Han har ju som sagt inte ont, men vill inte riktigt att man går emot det, så det känns nog obehagligt.
    Men han har ju haft så här rätt länge... borde det inte förvärrats en del om han nu gått med det i några månader?

Hur gick operationen till?

Hoppas din son mår bättre snart!

• Anonym

Vet inte om det borde förvärrats, det gjorde det i början på min son men efter ett par veckor hade bukväggen öppnats så mycket att tarmen kunde ramla fram och tillbaka utan problem eller smärta. Man måste operera för att komma tillrätta med ljumskbråck. Det kan inte läka av sig själv. Barn sövs alltid under operationen som tar ungefär 15 minuter. Kirurgen går in och syr ihop där det har gått upp så att tarmen stannar i magen där den ska vara. Vuxna opereras under lokalbedövning.

• Anonym (...)

Lys med en ficklampa (alltså rakt in i pungen). Om knölen är genomskinlig är den ofarlig. Annars bör ni kontakta läkare snarast.

• Anonym (Jag)

Tack för svaren igen!

Det låter ju inte som något större och svårare ingrepp direkt, men jag tänker inte berätta något för pojkvännen för då kommer han inte våga söka hjälp.

Det där med att lysa igenom har jag läst om, vi får prova det, eller, han får prova det...

Svar på tråden Mjuk svullnad i pungen