• Anonym (jag)

Ekonomiskt stöd från kyrkan?

Hej hej.

Har en vvvälldiigt dålig månad denna månad, har inget kvar till matpengar, och alla räkningar är heller inte betalda.
    Det är bara min man som har lön. Jag har barnbidragen bara, dem har gått till några räkningar också denna månad.
    En skit månad pga att maken varit sjuk och sånnt.
    Iaf, jag har läst här på FL några gånger att man kan få stöd ekonomiskt av kyrkan om man pratar med en diakon/diakonissa?
    Någon som vet hur mkt man kan få. Vi är en familj med 2 barn under 5 år. Jag har ingen a-kassa eller ngt sånnt, söker jobb som tusan, och jag har några på g faktiskt.
    Men det hjälps ju inte denna månad.

Så, någon som vet hur mkt man kan få hjälp med?
    Nån som frågat om hjälp där?

Berätta gärna.

• Svar på tråden Ekonomiskt stöd från kyrkan?
  • Anonym

jag tror att det är svårt att få pengar, men däremot kan du få matkuponger

• Anonym

Fråga i alla fall! Det värsta du kan få är ett nej, men då har du ju i alla fall försökt

• Anonym

Man kan få bigrag till det mesta innom kyrkan , även rena pengar att leva på men då vill dom ha kvitton på va dom gått till sen . Dom ser även till vad man har för utgifter , har man dragit på sig mycket krediter lån osv så får man inte bidrag, får det är frivilliga utgifter .

• Anonym (yes)

vi hade det väldigt knapert en månad. Vi drog ut alla uttag som vi gjort på banken och tog med det, samt en kopia på hyran.
    Jag tror det är väldigt olika hur mycket man blir beviljad. en bekant fick hela sin hyra betald och vi fick 3000 kr i matkuponger som vi skulle klara oss på, vilket vi verkligen gjorde:)

• Anonym (Iaa)

Ja, du kan få ekonomiskt bistånd från kyrkan. Oftast måste du gå via en diakon. Det är olika hur mycket/till vad församlingen/kyrkan beviljar, beroende på hur "rik" församlingen är.

• Anonym (kyrklig)

inom kyrkan finns ingen norm det är upp till varje församling. Det enda som finns är citat ur ett av evangelierna "Det som du har har gjort för en av dessa mina minsta det har du gjort för mig" säger Jesus. MEd mina minsta menas då de som är behövande på ett eller annat sätt.

Är det kris så gå dit och säg som det är, ärlighet varar längst!

• Anonym (jag)

tack för era svar. skadar ju inte att kolla upp. för ja det är kris denna månad. nästa månad blir bättre.
    (och nej vi har inte dragit på oss skulder eller så det är inte därför vi har en krismånad).
    Jag hoppas dem kan hjälpa oss med matpengar iallafall.

Svar på tråden Ekonomiskt stöd från kyrkan?