• Anonym (nervös)

Hur tas ett gynekologiskt cellprov?

På torsdag ska jag gå och ta ett gynekologiskt cellprov för första gången.
    Jag är bara så orolig för hur det ska gå med själva provtagningen. Är det som en vanlig gynundersökning?

Jag har länge haft problem med smärta i underliv och i slidan, haft stora problem när det gäller sex. Men även då gynundersökningar. De senaste gångerna jag varit på ungdomsmottagningen så har jag inte kunnat genomföra en undersökning eftersom det gjort så fruktansvärt ont. Men jag gick ocskå till en privat klinik och där gick det bra, vad det berodde på är jag inte helt säker på.

Nu är jag bara så nervös för hur det ska gå på torsdag. Jag är ju så livrädd för att det ska göra ont och då spänner jag ju mig automatiskt, och då säger det sig ju självt att det kommer göra ont.
    Det enda är väl att försöka slappna av så mycket som det bara går.

Det är ju en oerhörd förmån att få gå och testa sig, så givetvis ska jag ju gå dit.

Tänkte om det kanske fanns någon annan här som haft liknande problem och höra hur det gick för er?

• Svar på tråden Hur tas ett gynekologiskt cellprov?
  • Gummsan

Har själv gjort 3st. Det är som en vanlig undersökning så tar dom en liten borste på tappen bara så dom får ett prov. Lycka till

• Alvi

Vissa har sagt att det är obehagligt, andra har sagt att det knappt känns. BM sade at det kan kännas lite obehagligt, sticka lite, men jag kände typ ingenting....

Vet inte vad du ska ställa in dig på, för det är ju dumt om du oroar dig i onödan, men trist om du blir överraskad om DU tycker att det gör ont... men du kan ju ha med det i bakuvudet - vissa tycker inte det känns alls, andra tycker det gör det.
    Håll tummarna för att du intet ycker det känns...

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Lady Gaga

Har gjort 2 eller 3 st. Det kan göra lite ont när dom för in instrumentet, spektrumet eller vad det kallas. Men berätta att det är första gången och att du är lite nervös så kommer dom vara väldigt försiktiga och förstående.

Själva cellprovet känns knappt. Dom skrapar lite på tappen och sen är det klart. Det kan dock komma en droppe blod eller två brukar dom säga. (det är väl mest för att inte folk ska bli oroliga om det händer) Men det har aldrig hänt mig.
  • k girl

Har du någonsin testat för klamydia? Jag tycker att det känns lite på det sättet. Jag får liiiite, liiite mensvärksliknande smärtor men det är allt. I övrigt är det som en vanlig gynundersökning. Säg att du har haft problem med att genomföra gynundersökningar på grund av smärtor så är de försiktiga. Jag skulle tro att det gick bra hos den privata för att den gynekologen hade bättre handgrepp, och jag tycker mig ha märkt att när man går på MVC/kvinnokliniken är de i regel bättre än vad de var på ungdomsmottagningen. Nu är det iofs ett tag sedan jag gick dit...

OM det skulle strula får du göra om cellprovet, och i så fall, be om lugnande som du kan ta innan undersökningen så att du kan slappna av.

---

När jag gjorde cellprovtagning sist hade jag precis flyttat tillbaka till min barndomsstad. Jag bytte om, lade mig i stolen, och hon började undersökningen. Så hörde jag, någonstans mellan mina ben, "Jag känner igen dig!"

Så tittade hon upp. "Visst är du dotter till NN och NN?" Ganska dråpligt.

• Anonym (nervös)

Tack för era svar, vad gulliga ni är som tar er tid att
    svara!!

Det är ju bara så himla lätt att oroa sig i onödan och det gör ju bara saken värre. Men jag får ha i tankarna hela tiden att det görs för att e.v hjälpa mig.

En annan sak jag har problem med är att jag skäms så över min kropp, föraktar min kropp något oerhört. Och jag tycker det är riktigt obehagligt att lägga sig där i stolen (Ja, vem tycker inte det...) och visa min kropp på det sättet... Men ja, det är ju deras jobb och de är ju vana att se olika kroppar... men ändå...

• Anonym (nervös)
    k girl skrev 2008-10-27 08:10:33 följande:
    Har du någonsin testat för klamydia? Jag tycker att det känns lite på det sättet. Jag får liiiite, liiite mensvärksliknande smärtor men det är allt. I övrigt är det som en vanlig gynundersökning. Säg att du har haft problem med att genomföra gynundersökningar på grund av smärtor så är de försiktiga. Jag skulle tro att det gick bra hos den privata för att den gynekologen hade bättre handgrepp, och jag tycker mig ha märkt att när man går på MVC/kvinnokliniken är de i regel bättre än vad de var på ungdomsmottagningen. Nu är det iofs ett tag sedan jag gick dit... OM det skulle strula får du göra om cellprovet, och i så fall, be om lugnande som du kan ta innan undersökningen så att du kan slappna av. ---När jag gjorde cellprovtagning sist hade jag precis flyttat tillbaka till min barndomsstad. Jag bytte om, lade mig i stolen, och hon började undersökningen. Så hörde jag, någonstans mellan mina ben, "Jag känner igen dig!"Så tittade hon upp. "Visst är du dotter till NN och NN?" Ganska dråpligt.
    Nej, har inte tagit något klamydiatest.

Ja, jag tror också på din teori varför det gick bättre på den privata kliniken. Tror hon hade andra instrument också.

Hihi, vad komiskt att du blev "igenkänd" under din undersökning
  • Thursday

Nu har inte jag just ditt problem, men däremot så är jag tandvårdsrädd, d.v.s. fobisk tandläkarskräck. För någon månad sen var jag tvungen att gå akut, och var helt i upplösningstillstånd över det, men då hittade jag en tanke som hjälpte mig. Kanske kan den vara till hjälp för dig också? I alla fall så bestämde jag mig för att det skulle gå bra. Och med bra menade jag att jag skulle känna att jag hade kontroll, för det är en stor del av min rädsla, att man tappar kontrollen och de bara gör saker som man inte ser men som känns obehagliga. Så jag bestämde helt enkelt att det var jag som bestämde över situationen. Om det kändes för obehagligt, så skulle jag avbryta och gå därifrån. Och då skulle det bli en bra upplevelse i alla fall, eftersom jag skulle ha kontrollen.

• Alvi
    TS: Tala om för bm att du är nervös över att klä av dig naken och ligga i stolen och allt sånt, så tar de det mycket lugnare. Kanske till och med att du får köra så långt det känns okej, men sen avbryta även om inte undersökningen hann bli gjord, och återkomma en annan gång.
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • k girl

Jag tror att det kommer gå jättebra för dig. Kom ihåg att andas! In genom näsan och ut genom munnen.

Haha, ja, det var så lagom kul då - man är ju rätt utsatt, ligger med rumpan i vädret och känner sig liten - men nu ser jag det komiska i det.

• Anonym (nervös)
    Thursday skrev 2008-10-27 08:25:11 följande:
    Nu har inte jag just ditt problem, men däremot så är jag tandvårdsrädd, d.v.s. fobisk tandläkarskräck. För någon månad sen var jag tvungen att gå akut, och var helt i upplösningstillstånd över det, men då hittade jag en tanke som hjälpte mig. Kanske kan den vara till hjälp för dig också? I alla fall så bestämde jag mig för att det skulle gå bra. Och med bra menade jag att jag skulle känna att jag hade kontroll, för det är en stor del av min rädsla, att man tappar kontrollen och de bara gör saker som man inte ser men som känns obehagliga. Så jag bestämde helt enkelt att det var jag som bestämde över situationen. Om det kändes för obehagligt, så skulle jag avbryta och gå därifrån. Och då skulle det bli en bra upplevelse i alla fall, eftersom jag skulle ha kontrollen.
    Det var ett bra tips! Tack! Ska tänka på det på torsdag!
    Hur gick det för dig när du var hos tandläkaren?
Svar på tråden Hur tas ett gynekologiskt cellprov?