• Lotten73

börjar ångra mig(snälla säg att det kommer bli bra)

Jag ska ju på en kontroll kolla om jag kan operera mina ögon.
    ska till memira på onsdag.
    Har sett fram emot detta så länge.
    Men nu börjar jag ångra mig.
    Tänk om nåt skulle gå fel på op dagen?
    Tänk om jag får nåt men för livet.
    Ögonen är ju så viktiga så man vill ju inte att nåt går fel.
    Snälla Snälla peppa mig så att jag ev kan genomgå denna operation.

LOtta

• Svar på tråden börjar ångra mig(snälla säg att det kommer bli bra)
  • Tokfrjant

Det kommer gå bra och du kommer bli så nöjd! Jag har inte gjort detta själv men skulle vilja. De säger att det är en säker operation.

• Lotten73

Tokfjant:
    Ja det kommer säkert gå bra om jag nu kan göra detta men man är ändå lite skraj.
    Vill ju inte se sämre efter op än jag gör nu med linser och glasögonen.

• LMK

Det kommer gå jättebra!!
    Tänk på att detta är bara den första undersökningen. De KAN komma fram till att dina ögon inte klarar en operation tex. Sköterskan som gör alla mätningar/tester lämnar resultaten vidare till en ögonläkare som (oftast) gör sitt utlåtande ihop med ytterligare en annan ögonläkare. Sen ringer de dig & meddelar vad de kommit fram till & planerar in dag för op.
    De skulle inte göra något som kan medföra risker för din syn.

Jag fick först besked om att få göra en LASIK efter första undersökningen (som jag helst ville). Men sen på op-dagen så var min läkare lite tveksam & gjorde ytterligare tester & kom sedan fram till att LASIK inte alls var bra för mig. Shit! Det blev en LASEK istället med längre frånvaro & läktid. Men jag är SÅÅÅ tacksam att det blev så. Inte bara för att jag sparade 5000:- utan för att jag annars kan ha fått problem framöver. De gör vad som är bäst för DIG!!

• Lotten73

LMK:
    Tack för ditt svar.
    Jo från det att du hade vart på undersökningen och dom kommit fram till att du kunna operera dig hur lån tid tog det?
    Jag undrar om du tror det finns chans till op snart efter onsdag?
    Hur lång läkningsprocess var det kunna du se bra på en gång eller?

• LMK
    Lotten73 skrev 2008-10-27 11:01:11 följande:
    LMK:Tack för ditt svar.Jo från det att du hade vart på undersökningen och dom kommit fram till att du kunna operera dig hur lån tid tog det?Jag undrar om du tror det finns chans till op snart efter onsdag?Hur lång läkningsprocess var det kunna du se bra på en gång eller?
    Har för mig att de ringde efter knappt 1 vecka & meddelade resultatet & frågade då när jag vill ha tid för op. Trodde det skulle vara lååång väntetid. Valde en bra veckodag (onsdag) & 2 veckor framåt. Jag gjorde min op på Globen Ögonklinik i Sthlm. Min läk process var lång- och det blir den med LASEK då det blir som ett "skrubbsår" på hornhinnan som man får en bandagelins över. Det tar oxå betydligt längre tid att få skarp syn. För mig mer än 1 månad. Min syrra gjorde LASIK & såg som en hök samma kväll... ögat blir inte lika svullet av en LASIK som med en LASEK. Dock är LASEK skonsammare mot ögat.
  • Lotten73

LMK:Tack för ditt svar.
    Bara vänta och se vad dom på Memira säger efter att jag gjort kollan.
    Kan bara hoppas att jag får genomgå nån av metoderna så man slipper linser och glasögon för gott.

• LMK
    Lotten73 skrev 2008-10-27 19:00:50 följande:
    Förresten hur går en undersökning till och hur lång tid tar den?
    Oj,kommer inte riktigt ihåg... Du skall ha med dig ett intyg från din optiker om dina värden på glasögon/linser. Sen gör de ett vanligt syntest för att kolla att det stämmer. De kollar oxå att du inte skelar, kan se i vidvinkel etc. De lyser en del i ögat för att se att allt är ok (som vid linsundersökning ungefär) Sen får du pupillvidgande droppar & bedövningsdroppar (svider hemskt & är gula) då de skall kolla hornhinnans tjocklek. De petar med en typ penna på olika ställen på ögat, gör inte ont men är lite obehagligt. Mäter pupillen mm. Kan vara bra att veta att av de pupillvidgande dropparna så är man otroligt lättbländad av starkt ljus samt att du ser väldigt suddigt! Sen ser man helt galen ut med typ bara en svart pupill i ögat. Det fotade jag!
  • LMK

Glömde att skriva att den tar ungefär 1 timme. Du skall INTE ha linser i den dagen.

Svar på tråden börjar ångra mig(snälla säg att det kommer bli bra)