• längtan09

Kan man äta rabarber?

En kompis sa till mig igår att man inte kan äta rabarber när man är gravid pågrund av garvsyra (?). Stämmer det? Hittar inget om det i kostråden.

• Svar på tråden Kan man äta rabarber?
  • SanSin

Ehmm....det lät konstigt. Men varför äta rabarber, det är ju fruktansvärt äckligt ;)

• Aquavit

Om du inte hittar något om det i kosstråden så är det ok att äta, tror knappast livsmedelsverket skulle ha missat en sån grej.
    Själv äter jag rabarber så mycket jag vill.
    Vad skulle garvsyran ha för inverkan menar din kompis?

• Chesses

Under min graviditet har jag varit tokig i rabarberpaj. Men min bebis mår fint fint.

• La Lola

Det som man ska undvika står i kostråden.
    Rabarber står inte där.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • längtan09

Det skulle slå ut njurfunktionen tror jag (?)

Vad bra att det inte är farligt för jag är sjukt sugen på rabarberpaj :D

• Aquavit

På vem då?
    I så fall borde det ju inte vara ok annars heller, om det var så farligt!

längtan09 skrev 2008-10-27 10:55:27 följande:
    Det skulle slå ut njurfunktionen tror jag (?)Vad bra att det inte är farligt för jag är sjukt sugen på rabarberpaj :D
  • Chesses

Äsch ta & käka rabarber paj du! Det ska jag göra! Min står i ugnen & ska bli klar bara :D

• Aquavit

När jag säker på garvsyra och gravid på nätet så kommer det bara upp information om kaffe som tydligen också innehåller garvsyra. Detta kan orsaka sura uppstötningar, men något mer allvarligt än så verkar det inte finnas. Vore det så farligt att det påverkar njurarna skulle det definitivt tas upp i kostråden!

• Zelin

Om man har problem med mycket sura uppstötningar får man ju ofta tips om att undvika tex kaffe och sura frukter och juicer. Det kanske är där hon har fått det ifrån. Men rabarber är inte farligt för barnet

• Kenzie

Din kompis har nog missuppfattat det lite. I rabarber finns oxalsyra och nitrat som man ska undvika att ge till små barn. Att äta det som gravid är dock inga problem. Läs kostråden på slv och gå inte efter något annat.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090429
Svar på tråden Kan man äta rabarber?