• Maria 1978

Vad ger ni till frukost? Barn runt 8 månader

Vad ger ni era små till frukost?
    Min son på 8 månader vaknar tidigt på morgonen (runt 6) och då dricker han alltid 220 ml välling. Sen vid 8.30-tiden har jag alltid kunnat ge honom gröt, men nu sen några dagar tillbaka vill han inte ha gröt längre. Så min fråga är vad kan man ge honom istället för gröt? Har ni några bra tips?
    Får man ge yoghurt till såhär små barn?

Mvh Maria

• Svar på tråden Vad ger ni till frukost? Barn runt 8 månader
  • Winterfresh

Du kan testa försiktigt med att ge yoghurt. Visar han  tecken på att få ont i magen så får du göra ett uppehåll med det och se om det blir bättre.
    Du kan ge yoghurt och smörgås till din son om han visar att han tycker om det.
    Min son blir 9 månader imorgon och äter gröt på morgonen när han vaknar. Vaknar i regel vid 7:30, kan vakna till när sambo åker till jobbet, men då flyttar vi över sonen till våran säng och där somnar han i regel oftast om igen direkt....

• Lillstrumpa 08

Har du provar med smörgås i små bitar? Vi har precis börjar med det till våran 7.5 månaders och det är poppis! Men har har tre tänder så det kanske är en förusättning.

• Maria 1978

Smörgås har jag testat och det gillar han. Men det är svårt att veta om han blir mätt på det. När han åt gröt visste man ju att han fått i sig tillräckligt. Vad kan man ge för yoghurt? Jag har gett honom lite turkisk yoghurt ibland som mellanmål, och det har gått bra.

• Winterfresh

Jag ger min son yoghurt från Danonino, med lite fruktsmak. Det älskar han.
    Han får två småburkar och en smörgås till mellanmål om dagarna.

• Lillstrumpa 08

Turkisk yogurt är jättebra! Ge det och lite smörgås. Om du vill ha smak på yogurten köp frysta färska bär och rör i. Bättre än de med socker eller ännu värre sockerersättning i.

• Maria 1978

Vad ger ni för sorts smörgås?

• Lillstrumpa 08

Tja, jag hade några runda kakor hemma med ett ganska ljust bröd. Inte så tjockt. Det funkade utmärkt. Skulle vilja göra mer hembakt men är lite slö.. Tänkte att grovt bröd är lite för svårsmält för den lilla magen och att franskbröd innehåller så mycket kemikalier.
    Har bregott på, men funderar på att prova nån mjukost oxå. Vill inte att det ska bli för salt bara.

• Joline och Alexandra

Ljust rost bröd (ej rostat)

• hammarby

Börja med ljust bröd, utan fibrer och fullkorn. Variera pålägget med ost, messmör, mjukost till exempel.
    Ge hellre naturell/turkisk yoghurt än danino och de andra barnyoghurtarna med mycket socker i..iaf till ett så litet barn.
    Antingen så kan du smaksätta yoghurten med frukt eller så kan du ha lite fruktpuré på burk som du rör ner.

EDDIE 060913 DANTE 071019
  • Maria 1978

Tack för hjälpen :) Detta ska jag testa..

• mapo51

Vi har gett smörgås sedan sonen vägrade gröt vid ungefär 8 månaders ålder (han är nu knappt 11 månader).
    I början var det mest leverpastej, även om det kladdar så är det mindre kladdigt än messmör och mjukost, och det är bra om man låter barnet äta själv. Perfekt att träna pincettgreppet med små smörgåsbitar.

Svar på tråden Vad ger ni till frukost? Barn runt 8 månader