• Trottoarbonden

Sammandragningar v.27 - många och ofta regelbundna. Fler som har det så?

Jag är gravid för andra gången och nu i v 27 har sammandragningarna satt igång ordentligt, precis som de gjorde under första grav. Det kommer många, flera i timmen och ofta blir de regelbundna, kommer var 3:e till 5:e minut och ger sig inte fast jag ligger och vilar.
    När jag var gravid med ettan åkte jag in och ut till förlossningen, fick bricanyl för att stoppa det och var till och med inlagd en sväng. Jag var helt sjukskriven och tog det extremt lugnt för att undvika sammandragningarna. Sonen föddes en vecka över tiden så allt gick bra.
    Nu var jag inne på förlossningen i helgen och läkaren kontrollerade så att inget hänt och det hade det inte. Han sa att det kan bero på urinvägsinfektion (sa de vid förra grav med men det var det inte då) så jag har fått penicillin.

MEN läkaren menade på att det inte är någon fara att gå med så pass täta och regelbundna sammandragningar så länge de inte gör ont. Han gjorde inte något och tyckte inte några åtgärder skulle vidtas. Jag blir lite orolig för jag är ju rädd att detta ska leda till att bebisen kommer alldeles för tidigt...

Finns det fler som har det såhär?

• Svar på tråden Sammandragningar v.27 - många och ofta regelbundna. Fler som har det så?
  • cloudberry79

Ja, mina SD var inte smärtsamma som värkar, däremot så knöt sig magen ibland så att jag fick gå dubbelvikt för att det var jobbigt att röra på sig. Jag fick bricanyl och blev sedan inlagd, hade ingen infektion när jag blev inlagd, däremot misstänktes infektion när sonen föddes, i 28+3. Om inte penicillinet ger någon effekt skulle jag kontakta en annan läkare för att få en second opinion. Det behöver ju inte vara någon fara alls, särskilt inte när du haft samma besvär tidigare och ändå gått över tiden.

Skillz that Killz 10k+
  • Trottoarbonden

ojdå, 28+3 det var tidigt! Kikade in på din sida och det tycks som om det gick bra i alla fall. Skönt!
    Ja, jag funderar på att få en second opinion...

• Tusseluren

Jag var inne på sjukhuset i torsdags, hade så fruktansvärt ONT, men bara i höger sida, det konstaterades att jag hade nujbäckeninflammation och barnmorskan sa att i vanliga fall brukar de komma in med sammandragningar som senare visar sig vara uvi, men jag hade inga sammandragningar, inga tecken på uvi, bara fruktansvärt ont. SD kom på torsdaskväll när jag petat i mig första dosen antibiotika, fy satan vad ont det gjorde på kvällen, mycke ondare än när jag var på sjukhuset, då hade jag fått med mig dexofen för att allafall få sova, men de hjälpte inte ett dugg, va påväg att åka in igen, men vid ett så kunde jag ÄNTLIGEN slappna av och få somna.

Jag fick en dunderkur och den har verkat bra, hoppas bara att det inte blir mer efter att kuren är avslutad.

Men allt det onda och jobbigaste gick inte över förrän på söndag, efter 6 doser, tar ju några dagar för kroppen att ta till sig medicinen och ofta i samma dag eller ända till dagen efter så kan det kännas värre, men sen brukar det vända.

Lycka till.

• Linastrumpan

Jag har haft massor med sammandragningar från v24 ungefär men har jonnat som vanligt eftersom alla säger att det är ok så länge det inte gör ont. För 2v sedan började de dock göra jäteont och det tryckte nedåt vid varje sammandragning. Gick till läk som genast sjukskrev mig 1mån framåt till att börja med och jag fick order att vila så får vi se om det blir bättre. Har sammandragningar som gör ont så fort jag rör mig det minsta lilla och att gå är nästan omöjligt då magen blir som en hård sten.
    Har du ingen läkare på MCV som du kan gå till? Min erfarenhet är att de har lite mer tid och lyssnar bättre.... Oro gör ju inte saken bättre det heller!

• Tusseluren
    Linastrumpan skrev 2008-10-27 14:46:58 följande:
    Jag har haft massor med sammandragningar från v24 ungefär men har jonnat som vanligt eftersom alla säger att det är ok så länge det inte gör ont. För 2v sedan började de dock göra jäteont och det tryckte nedåt vid varje sammandragning. Gick till läk som genast sjukskrev mig 1mån framåt till att börja med och jag fick order att vila så får vi se om det blir bättre. Har sammandragningar som gör ont så fort jag rör mig det minsta lilla och att gå är nästan omöjligt då magen blir som en hård sten.Har du ingen läkare på MCV som du kan gå till? Min erfarenhet är att de har lite mer tid och lyssnar bättre.... Oro gör ju inte saken bättre det heller!
    Precis, ring mvc el spec.mv, de har lite mer koll på den "gravida" patienten, vanliga vc ser mer som en patient, men du är 2personer nu som du ska ta hand om, var på återbesök i fradags för min njurbäckeninflammation, lämnade ett blodprov och sen gjorde gynläkaren ul på njurarna och kollade till bebisen lite, men hela besöket tog ungefär en timme, för ett blodprov, kan lova att om jag hade lämnat urinprov på vårdcentralen hade jag fått vänta på svar till idag, då odlingen kom tillbaka på spec.mv och kanske fått behandling idag och ul på njurarna brukar göras nån månad efter, vilket jag gjorde dagen efter på återbesöket och idag så ringde läkaren upp för att ge svar på odlingen och kolla upp hur jag mådde...
    Hade vårdcentralen gjort det? Tror inte jag...

Vårdcentraler är bra att dom finns men när det gäller gravida så är de inte till hjälp alltför ofta, tyvärr.
  • S00L

Men är inte du sjukskriven om du har så pass mycket sammandragningar? Mina startade v.22 och de tyckte jag hade påverkad tapp så jag blev inlagd, men vid närmare undersökningar var tappen 4 cm iaf. Mina kommer från 2 ggr i timmen ner till var 4-6 min men de gör inte ont. Är sjukskriven i minst en månad, läkaren skulle rekommendera mig sjukskrivning längre... Rörelse och framför allt stress gör ju allt värre.

• Trottoarbonden

har nu ringt till min bm på mvc. Hoppas att hon ringer tillbaka snart. Känner verkligen att jag vill ha möjligheten att ta det lugnt (dvs bli sjuksriven), är jätterädd att bebisen ska komma för tidigt... Känns rent instinktivt inte alls bra att det är såhär...

• Linjo82

Är inlagd på sjukhus sedan drygt 2,5 vecka sedan pga av några sammandragningar som påverkade min livmodertapp ganska mkt. Har fått bricanyl sprutor för att stoppa det, samt dropp. Har också fått kortison för att påskynda bebisens lugnmognad.
    Allt har lugnat ner sig och jag har nu inte haft en enda sammandragning på en vecka. Känns skönt.
    Men jag måste ta det väldigt lugnt. Få gå på toa/duscha och röra mig här inne på rummet. Men vill jag se mig om på sjukhuset så är det rullstol som gäller.

Kommer vara inlagd ett tag till, för om de skulle sätta igång ingen vill de försöka stoppa det igen, iaf i några veckor till. Risken är väl stor att även denna bebis kommer förtidigt då vi fick vårt förra barn i v.24+3. Men nu är man lugn.. är idag i v.28+3, så nu är ju bebisen stor. Men självklart vore det gott om den kunde stanna där inne några veckor till.

Svar på tråden Sammandragningar v.27 - många och ofta regelbundna. Fler som har det så?