• Ajlil

Kommer jag kunna köra upp för körkort?

Hur håller man sig egentligen lugn när man ska köra upp till körkort?

Jag kör upp om ca 1 vecka och jag mår verkligen jätte dåligt så fort jag tänker på det. Jag är väldigt trygg när jag kör med min man som varit min handledare genom detta. Jag har nu kört ca 18 körlektioner med min trafiklärare på skolan och känner fortfarande ortygghet vilket resulterar i att jag kör mkt sämre med honom än hemma. Hade jag fått köra upp i vår bil med min man så kunde både jag o min man intyga om att jag är redo för körkort "egentligen". 

Jag trivs inte alls med bilen de har på körskolan, kopplingen är så fruktansvärt trög. Och det är den jag ska köra upp i tyvärr. Förra veckan fick jag testa att köra en s.k. B prov runda med en annan lärare på skolan och jag var nervös inför detta och jag kan säga att det gick inte alls bra.

Nu kör jag med min lärare idag för att gå igenom det jag gjorde fel på förra veckan. Sen har jag ytterligare en körlektion innan själva uppkörningen nästa vecka. Det hjälper inte ett dugg att alla andra säger att jag fixar det. Det räcker med att folk på jobbet pratar om "bilar" el. "körning" (behöver inte alls ha med min uppkörning att göra) så mår jag illa och blir alldeles varm.

Jag var t.o.m. skit nervös när jag skulle skriva upp, darrade i hela kroppen och 2 minuter innan vi skulle in var det verkligen nära att jag fick gå på toa o kräkas. Inte förrän jag gjort ca halva teoritiden kunde jag lugna ner mig ngt. Kommer jag vara så där nervös när jag ska köra upp så kommer jag inte att kunna köra en bil. Mina ben darrade när jag körde på låtsasuppkörningen och det var skitjobbigt.

Ngn som känner igen sig? Tips?

♥ ♥ ♥ Desirée -99 & Isabelle -03 ♥ ♥ ♥
  • Svar på tråden Kommer jag kunna köra upp för körkort?
  • Nyfiken gul

jag kör upp för 2:a gången om en vecka och det enda som hjälper mot nervositet är att köra, köra, köra och köra...

du ska kunna köra i sömnen och kunna alla moment utan att tänka och blinka. Då är du säker bakom ratten och kan slappna av.

Jag kuggades för att jag var nervös och inte tillräckligt uppmärksam och killen från vägverket sa att ju mer man kör ju mindre nervös blir man. Man är nervös för att man är osäker helt enkelt.

så om du inte känner dig helt okej bakom ratten så kanske du helt enkelt inte är redo för en uppkörning,.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Ajlil
    Nyfiken gul skrev 2008-10-27 10:43:24 följande:
    jag kör upp för 2:a gången om en vecka och det enda som hjälper mot nervositet är att köra, köra, köra och köra... du ska kunna köra i sömnen och kunna alla moment utan att tänka och blinka. Då är du säker bakom ratten och kan slappna av.Jag kuggades för att jag var nervös och inte tillräckligt uppmärksam och killen från vägverket sa att ju mer man kör ju mindre nervös blir man. Man är nervös för att man är osäker helt enkelt. så om du inte känner dig helt okej bakom ratten så kanske du helt enkelt inte är redo för en uppkörning,.
    Jag får se hur det går idag med läraren, jag har övat jätte mkt sista tiden. Det som är svårt är att vi bor utanför stan och inte alltid är där inne o kör. Men med skolan kör vi alltid i stan så det kanske är det jag tränat för lite på. Uppkörningen kommer ju vara i stan. T.o.m. min man säger att jag känns osäkrare i stan. Jag kanske gör fel i att försöka köra upp om en vecka. 
  • Plåstret

Jag känner igen mig så i det du skriver!
    Det är inte alls lätt eller enkelt.
    Mitt tips är att övar mycket på trafikskolan, prata med körläraren hur du känner, och vad du är osäker på.

Jag körde upp 3 gånger i augusti som privatist, min teori gick ut den 31 och jag gav mig f*n på att jag skulle ha körkortet innan den gick ut, och jag misslyckades alla 3 gångerna. Jag kände mig helt värdelös och självförtroendet gällande körkortet låg i botten och mammas och pappas "tjat" om att du är ju så duktig, du fixar det här!, var inte till nån hjälp.

Jag skrev in mig på körskola direkt efter den sista uppkörningen och tog nog 13 lekitioner, och hade uppkörning nu den 23 okt och klarade den! :)
    Min tankegång var att inte ha några förhoppningar om att klara det eller ej, försöka stöta bort alla krav eller förväntingar på den dage, utan bara försöka vara i nuet.

Jag drömde mardrömmar en månad innan och mitt psyke terrade mig om denna förbannade uppkörning och "din körning är inte godkänd" som jag grubblade på.
    Men det gick vägen! Jag var kolugn så fort jag satte mig i bilen för jag hade inga förhoppningar, jag körde mitt race och fick desutom en underbart trevlig och lättsam bilinspektör! Men det är inte lätt, och man ska ha lite tur!

Lycka till!

• Ajlil
    Plåstret skrev 2008-10-27 11:00:30 följande:
    Jag känner igen mig så i det du skriver!Det är inte alls lätt eller enkelt.Mitt tips är att övar mycket på trafikskolan, prata med körläraren hur du känner, och vad du är osäker på. Jag körde upp 3 gånger i augusti som privatist, min teori gick ut den 31 och jag gav mig f*n på att jag skulle ha körkortet innan den gick ut, och jag misslyckades alla 3 gångerna. Jag kände mig helt värdelös och självförtroendet gällande körkortet låg i botten och mammas och pappas "tjat" om att du är ju så duktig, du fixar det här!, var inte till nån hjälp.Jag skrev in mig på körskola direkt efter den sista uppkörningen och tog nog 13 lekitioner, och hade uppkörning nu den 23 okt och klarade den! :)Min tankegång var att inte ha några förhoppningar om att klara det eller ej, försöka stöta bort alla krav eller förväntingar på den dage, utan bara försöka vara i nuet.Jag drömde mardrömmar en månad innan och mitt psyke terrade mig om denna förbannade uppkörning och "din körning är inte godkänd" som jag grubblade på.Men det gick vägen! Jag var kolugn så fort jag satte mig i bilen för jag hade inga förhoppningar, jag körde mitt race och fick desutom en underbart trevlig och lättsam bilinspektör! Men det är inte lätt, och man ska ha lite tur!Lycka till!
    Tack för att du skrev och delade med dig!
  • tii

Jag hade en lektion precis innan min uppkörning, då sa min körskolelärare till mig att om jag körde så där på uppkörningen så skulle jag aldrig få mitt körkort.

Jag blev jättenervös, men klarade faktiskt uppkörningen.
    Min körlärare blev skitförvånad och sa till mig att jag inte skulle börja med o köra i stan.

Jag körde nästan inget hemma, utan bara på körskolan, så detta har resulterat i att jag inte alls gillar o köra bil. Jag kör aldrig. Jag ångrar att jag inte bytte körlärare.

Som sagt, min körlärare trodde inte att jag skulle få mitt körkort, men jag fixade det på första försöket.

Du kan ju tänka dig hur jag kände innan den uppkörningen.

• Ajlil
    tii skrev 2008-10-27 11:24:49 följande:
    Jag hade en lektion precis innan min uppkörning, då sa min körskolelärare till mig att om jag körde så där på uppkörningen så skulle jag aldrig få mitt körkort.Jag blev jättenervös, men klarade faktiskt uppkörningen. Min körlärare blev skitförvånad och sa till mig att jag inte skulle börja med o köra i stan. Jag körde nästan inget hemma, utan bara på körskolan, så detta har resulterat i att jag inte alls gillar o köra bil. Jag kör aldrig. Jag ångrar att jag inte bytte körlärare. Som sagt, min körlärare trodde inte att jag skulle få mitt körkort, men jag fixade det på första försöket. Du kan ju tänka dig hur jag kände innan den uppkörningen.
    Här är det nästan tvärtom... min körlärare "tror" att jag ska fixa det men inte jag!
    Tyvärr blev körlektionen avbokad i dag för jag måste till sjukan med dottern.
  • Plåstret

Star Gazer skrev 2008-10-27 11:18:30 följande:

Tack för att du skrev och delade med dig!
    Inga problem! Roligt om man kan hjälpa till, för det är verkligen inte enkelt! Satt och skrev ganska mycke i körkortstrådarna innan, och det hjälpte att man inte var ensam :)
  • Trileia

Ja du. Jag hade min uppkörning den 21:a augusti och jag lider själv av panikångest.
    Jag kände på väg in att det här går åt helvete, för när värsta ångesten sätter in så får jag overklighetskänslor och golvet gungar.. helt sjukt I know!

Iaf. Jag koncentrerade mig på någonting annat. Kanske låter märkligt men jag försökte tänka på musik, takter, kvadrater, repetera musiktexter i huvudet osv. Låter skitkonstigt men så gjorde jag. Bara skjut undan tankarna.

Sätt dig i bilen, ta några djupa andetag. Du kan det här, du har gjort det MASSOR av gånger förut. Hemma går det hur bra som helst, och det är bara detta sista test som du behöver klara för att du ska får göra det hemma ALLTID!
    Blir någonting fel, så skit i det, lägg inte tankarna på hur du SKULLE ha gjort utan bara skuffa undan den tanken och fortsätt vidare som om ingenting har hänt.

Jag lyckades iaf. Och min kompis fixade det ett år innan mig med samma problematik (panikångest). Vi höll välbåda på att dö på vägen dit, men vi fixade det, och det tror jag du också gör!

• Ajlil
    Plåstret skrev 2008-10-27 11:49:22 följande:
    Star Gazer skrev 2008-10-27 11:18:30 följande: Inga problem! Roligt om man kan hjälpa till, för det är verkligen inte enkelt! Satt och skrev ganska mycke i körkortstrådarna innan, och det hjälpte att man inte var ensam :)
    Precis... ditt nick e passande du är som ett plåster på såret
  • Plåstret

Star Gazer skrev 2008-10-27 11:57:09 följande:

Precis... ditt nick e passande du är som ett plåster på såret
    haha ;) Ja det kan man väll säga :P
Svar på tråden Kommer jag kunna köra upp för körkort?