• Matilda84

* sola solarium??

Någon som vet om det är farligt eller mindre bra att sola solarium när man är gravid?? Känner mig så grå och tråkig så jag skulle vilja piffa till mig med lite solning.. Är i vecka 35.

• Svar på tråden * sola solarium??
  • NenniePennie

det är aldrig bra att sola solarium.. det finns ju brun utan sol och såna saker istället som är skonsammare mot kroppen...

• nagellack

Jag skulle bara sola ansiktssolarium istället...

• nr4a

vet inet om brun utan sol är bra då man är gravid?

solarium är ingen fara då man är gravid, men det har gjorts tester på bebisarna i magen och de vänder sig från ljuset för att de blir störda, så de kasnke inte blir så nöjda där inne

också kan man få fläckig hud, solfläckar om man solar då man är gravid!

• NenniePennie
    nr4a skrev 2008-10-27 11:11:28 följande:
    vet inet om brun utan sol är bra då man är gravid?solarium är ingen fara då man är gravid, men det har gjorts tester på bebisarna i magen och de vänder sig från ljuset för att de blir störda, så de kasnke inte blir så nöjda där inne också kan man få fläckig hud, solfläckar om man solar då man är gravid!
    ne de kanske inte är bra.. men det finns väl andra produkter? t.ex de där hudkrämerna med lite buseffekt?
  • nr4a
    NenniePennie skrev 2008-10-27 11:12:26 följande:
    ne de kanske inte är bra.. men det finns väl andra produkter? t.ex de där hudkrämerna med lite buseffekt?
    jo de borde vara gasnak ofarliga, men man ska vara försicktig med vad man smörjer på sig.. tex är det bättre att äta alvedon än att smörja med zoon om man har ont. fast det känns som att det borde vara tvärtom!
  • Matilda84

hm.. Kan det funka om man lägger en handduk på magen..? Vill ju inte att det ska bli jobbigt för bäbisen. Å det är mest ansiktet som jag vill få färg i..

• nr4a
    Matilda84 skrev 2008-10-27 11:19:38 följande:
    hm.. Kan det funka om man lägger en handduk på magen..? Vill ju inte att det ska bli jobbigt för bäbisen. Å det är mest ansiktet som jag vill få färg i..
    utredningarna visar som sagt att det inte skall vara någon fara. men en handduk över kan ju vara en trevlig gest
  • ToKar

Dumt att sola solarium med tanke på att man blir alldeles fläckig. Jag har fått vita pigmentfläckar på axlarna som beror på solbrännan i somras. Huden blir förstörd och jag tycker istället att man kan använda brun utan sol. Finns hudkrämer som man kan smörja in sig med varje dag. De är inte dyra och man blir inte lika mörk på direkten. Istället bygger man upp en mer verklig solbränna. Kostar cirka 40 kr som vilken hudkräm som helst, toppen...

• SilentStar
    Matilda84 skrev 2008-10-27 10:56:30 följande:
    Någon som vet om det är farligt eller mindre bra att sola solarium när man är gravid?? Känner mig så grå och tråkig så jag skulle vilja piffa till mig med lite solning.. Är i vecka 35.
    Solarium är väl alltid farligt, gravid eller ej.Har hört att det iaf inte ska vara någon fara för barnet, men att din hud är känsligare, så du kan lätt få pigmentfläckar som inte försvinner sen.

Brun utan sol är däremot helt ofarligt så det rekommenderar jag verkligen om du bara vill se fräschare ut. ACO har en som är jättebra till ansiktet, den använder jag själv, lätt att få jämn, till kroppen använder jag en spray från Loréal som också är jättelätt att få jämn!
  • Matilda84
    ToKar skrev 2008-10-27 11:22:09 följande:
    Dumt att sola solarium med tanke på att man blir alldeles fläckig. Jag har fått vita pigmentfläckar på axlarna som beror på solbrännan i somras. Huden blir förstörd och jag tycker istället att man kan använda brun utan sol. Finns hudkrämer som man kan smörja in sig med varje dag. De är inte dyra och man blir inte lika mörk på direkten. Istället bygger man upp en mer verklig solbränna. Kostar cirka 40 kr som vilken hudkräm som helst, toppen...
    dom jag har provat har inte funkat.. får liksom ingen färg i ansiktet... Har du något tips på ett märke som du tycker är bra..?
  • NenniePennie
    Matilda84 skrev 2008-10-27 11:26:04 följande:
    dom jag har provat har inte funkat.. får liksom ingen färg i ansiktet... Har du något tips på ett märke som du tycker är bra..?
    på apoteket finns en bus som är för ansiktet.. eller det är inte bus, det är en sådan man smörjer in sig med varje dag. den funkar!
  • ToKar
    Matilda84 skrev 2008-10-27 11:26:04 följande:
    Dove, summer glow, normal to dark skin... Den tycker jag fungerar jättebra
  • Matilda84
    NenniePennie skrev 2008-10-27 11:27:00 följande:
    på apoteket finns en bus som är för ansiktet.. eller det är inte bus, det är en sådan man smörjer in sig med varje dag. den funkar!
    Då ska jag prova den istället för solarium :)
  • Fedra75

En brun utan sol till ansiktet som är toppenbra (och som ger färg direkt med lite solpuderkänsla om man vill) är Helena Rubenstein.
    Men den kostar förstås lite mer... Men väldigt bra och dryg!

• Matilda84
    ToKar skrev 2008-10-27 11:28:46 följande:
    Dove, summer glow, normal to dark skin... Den tycker jag fungerar jättebra
    Har provat den å den är super till kroppen men får ingen färg i ansiktet..
  • nr4a
    Matilda84 skrev 2008-10-27 11:30:06 följande:
    du får vä åka och basta först så får du ndå värmen som om du hade solat osså smörjer du in dig sedan som en spa dag
  • ToKar
    Matilda84 skrev 2008-10-27 11:30:06 följande:
    Okej, då kanske det är bättre att köpa en starkare som är lite dyrare, de hittar man i sminkbutiker. Vore synd om du skulle få pigmentfläckar i ansiktet för att du solar solarium. Tror aldrig de försvinner faktiskt
  • Matilda84
    ToKar skrev 2008-10-27 11:32:43 följande:
    Okej, då kanske det är bättre att köpa en starkare som är lite dyrare, de hittar man i sminkbutiker. Vore synd om du skulle få pigmentfläckar i ansiktet för att du solar solarium. Tror aldrig de försvinner faktiskt
    Ne det känns inte så jätte kul faktiskt så jag skippar nog att sola solarium.. Får helt enkelt leta runt lite efter nån bus som fastnar i ansiktet :).
  • miss kitty

Kan rekommendera L300 seriens brun utan sol, finns på apoteket. Ger inte omedelbar effekt utan det kommer efter att man har använt den några dagar. Jag har också svårt att få färg i ansiktet och då känner man sig så himla trist. Ett sjysst indianpuder på kinderna piggar också upp.

När jag va gravid förra gången fick jag verkligen solbrist, dvs det hade inte ett skvatt med att jag känd mig blek och så utan jag saknade verkligen fysiskt solen och va sååå trött (va väl halvvägs gången och det va under den tidiga våren). Då sket jag i allt vad pigmentfläckar hette och gick och solade ett par gånger och mådde mycket bättre efter det så av den anledningen kan det vid enstaka tillfällen säkert göra mer nytta än skada. Ännu nyttigare är det kanske dock med ljusterapi av något slag, eller att försöka gå ut i ljuset på dagtid så fort man har möjlighet under vinterhalvåret (typ en lunchpromenad eller liknande).

Svar på tråden * sola solarium??