• mamma2002

EGYPTEN.. VÄDER I JANUARI... (varför skiljer sig komentarerna så olika åt!)

Hallåsan alla galna resänärer!! :) Liksom oss.hihi
    ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Försöker bli klok på olika trådar om vädret i Egypten i Januari....

Några "skriker" och säger ÅK INTE det är svinkallt .
    Några tycker det är varmt & behagligt runt 25g, men lite blåsigt! Helt ok för oss iaf.
    Pratade med resebolaget Ving och de sa att det är som Grancanaria på vintern men lite mer solsäkert????

Tar gärna emot lite fakta från er som varit där i JANUARI!!!! Vi åker den 2:a från Arlanda. Tack Tack Tack

• Svar på tråden EGYPTEN.. VÄDER I JANUARI... (varför skiljer sig komentarerna så olika åt!)
  • SVejsan

De kanske säger olika för de har olika personliga erfarenheter?
    Det kan ju faktiskt vara dåligt väder ibland...Oavsett land och ort!

Titta hellre på officiell statistik, till exempel här:
    www.wunderground.com/global/stations/62463.html
    (titta under seasonal weather avarages)

Ving har nog rätt i sak...

• mamma2002

Tacksam för svaret!!!

Tackar för den länken den åker direkt in i mina favoriter :)
    """"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

• Singo alla

HejHopp!! Vi var i Hurgarda för några år sen över nyår och det var varmt...25-30 grader säkert. Kanske inte jättevarmt i vattnet men man kunde absolut bada å snorkla =)

• arn

Har varit två gånger i Egypten i Januari. Min erfarenhet är att det ALLTID är sol, men kan blåsa kallt. Ligger man i lä så är det jäätevarm i alla fall. Man kanske inte går en strandpromenad i bikini, eller så gör man det
    Det kan alltså skilja, men det är betydligt solsäkrare än Kanarieöarna. Och jag som är soldyrkare föredrar alltså Egypten, hellre sol och lite kallt än kallt och ingen sol...

• Meli
    TS

Fråga några olika personer som varit i Sverige på sommarsemester HUr mycket tror du inte att svaren kommer skilja sig åt. Vi har ju ett sommarväder som varierar mellan 17 och 32 grader ungefär. Strålande solsken, moln, blåst eller regn.

Det är helst enkelt samma med Egypten. FOlk kommenterar olika beroende på vilken vecka de varit där under ett visst år.

Det är väldigt varierande väder.

Vi kom dit i början av december 2007 och det var riktigt svinkallt, molnigt och blåsigt, och så hade det varit i 11 dagar sa en jag pratade med. De som varit veckan innan oss, säger då ju att vädret suger så att det ine ens går att bada eller sola, eller ens gå i bikini.

Andra halvan på veckan var det varmare, så hade det varit så varmt en hel vecka, så säger man ju att det är runt 25 grader med lite blåst, men att havet är kallt.

Att välja är man ska åka till Hurghada på vintern  är lika mycket chansning som att välja vilken vecka man ska ta sin sommarsemester hemma i Sverige om man vill bada och sola.
    SOm att köpa en lott

Vi åker dock aldrig mer dit på vintern, vi blev jättebesvikna. Särskilt som vi haft det jättevarmt år 2000 i slutet på november. Vi är ute efter solsäkert och bad nu när vi åker med småbarn, så för oss kändes det jättetrist. Vi är bara glada att barnen kunde bada halva veckan i alla fall.

Nästa vintersemester bär nog av ill Kap Verde tror vi.
  • arn

Ska ni till Egypten så se till att boka hotell med uppvärmd pol!!

• mamma2002

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Ja, det var uppvärmd pool på hotellet vi bokade.
    Ska bli spännande hoppas vi har tur med vädret.

• garib

det skiljer från olika år i januari men oftast är det kallt och blåsigt på kvällen och natten.brr inomhus i egypten på vintern. men kanske hotellrummen är uppvärmda? på dagen är det behagligt skönt oc h solsäkert.jag har bott i egen lägenhet och vi har haft element i alla rum,även badrummet.

• Jambosana

Jag frös på vintern där. Något varmare i Hurghada än Kairo eller Sharm. Skitkallt på nätterna, runt 10-15 grader - tyvärr är det det inomhus också. Man blir liksom aldrig varm. Men såklart är det varmare än i Sverige, så det är ju en bra grej...

• Helena77

Vi åkte till Hurghada 15 februari i år.
    Har varit där i augusti tidigare och jag säger bara...aldrig mer åka dit på vintern men 100%säkert kommer vi åka dit igen under sommarmånaderna.
    Det var sol på dagarna men det var inte speciellt varmt när man gick och åt frukost utan det kom senare mitt på dagen.
    I lä var det varmt o skönt mitt på dagen men annars blåste det väldigt mycket och då var det inte så värst varmt.
    Senare på eftermiddagen blev det rentav kallt.
    Man fick ha långbyxor och tjock tröja på sig.

Vi behövde semester och hade det skönt men jag vill egentligen ha mycket mer sol så jag rekommenderar inte Egypten vid den tiden.
    Däremot rekommenderar jag Egypten starkt annars!!!

• Jambosana

Egypten på vintern är perfekt om man vill slippa en massa andra turister vid ex pyramiderna, Luxor, Aswan etc. dessuotm slipper man åskåda underverken i 40 graders värme. Sol och bad däremot...njaaa...

• helenandersson

Hej,
    Jag bor i Egypten sendan 1 ar tillbaka. Vintern som var var den kallaste som de har hafft i Egypten pa mycket lange sa om de som har givit kommentar var har i ar sa var det ovanligt kallt.
    Annars sa ar det runt 20-25 C och som en del sager det kan kannas varmt om du hittar lä annars sa ar det vanligt att det ar blasigt Men garanterat sol. Bade i Hurghada och i Sharm el Shiekh. Jag har bott i Hurghada men har nu flyttat till ett stalle som heter Taba Heights det ligger 2 timmar norr om Sharm el Sheikh mot Israeliska gransen och rakt over Aqaba bukten sa ser du Saudi Arabien och Jordanien. Ett mycket vackert stalle, med bra snorkling och golf. www.tabaheights.com
    Vill man se Petra i Jordanien sa gar det dags turer dit med bat, baten tar ca 20 minuter.
    Det som ar synd att det inte an ar nagra charter flyg hit fran Sverige. Utan man maste aka til Sharm forst eller Kairo. Och det rekommenderar jag inte om man reser med barn alldeles for lang trakigt.

• mamma2002

helenaandersson:

Tack för informationen, skönt att höra massa bra sakeker jag har låst upp mig vid magsjukan och detta behövde jag verkligen höra..
    skönt och bra väder om det ligger runt 20-25g.
    Kan du svara på när det blir kallare och mörkt i Hurghada och när solen är uppe för lite ev bad???

Tacksam för svar! MVH Lindus med fam....

• nickefiki

Nja, vintern 2005/2006 var ännu kallare, då var det ju tom minusgrader o snö runt nyår vid suezporten.

• mamma2002

hoppsan då, det blir en semester med mycket sight seeing hör jag , lite mindre bad....

Bars svårt : vad har man med sig för kläder ner då?
    bad sommar kläder och tjocka jacker och byxor???

Får ta med 2 olika väskor :))))

• nickefiki

Ja ta med alla sorter. Det är nyckfullt i januari. Det är ju i regel regnperiod i januari i Kairotrakten. Jag antar du ska till Hurghada, och där är det nog strålande sol, men lite kyligare som sagt på morgonen. Det blir väl ljust vid sex på morgonen, och mörkt vid sex på kvällen vintertid (fast det är då byn vaknar till liv).

• Helena77

Tjocka jackor kanske är lite väl att ta i...
    Långbyxor och tjockare tröjor typ munkjacka.
    Vi köpte en den muckjackor där nere typ Puma som var jättefina och dom var lagom att ha på kvällarna.

• mamma2002

Tack för alla inlägg, mer mer om ni har.....

• mamma2002

Tack för alla inlägg, mer mer om ni har.....

Svar på tråden EGYPTEN.. VÄDER I JANUARI... (varför skiljer sig komentarerna så olika åt!)