• Gravid 89

Hårfärg - beslutsångest... hjälp mig välja!

Jag färgar sällan håret. Just nu har jag dock svart hårfärg (vilket är jättefint och framhäver mina ljusblå ögon något otroligt, det riktigt lyser om dem!) och jag har färgat med henna - en naturlig hårfärg utan kemikalier som skadar håret. Jag har varit svarthårig i säkert 1½ år, innan dess mörkbrun.
    Mitt hår är av 1:a klass, bästa kvalité med andra ord.

Min riktiga hårfärg brukar många beskriva som honungsfärgad, med "guldiga" och nästintill blonda slingor i. Med andra ord är det en riktigt fin hårfärg det med!
    Så nu har jag nästan börjat fundera på att färga tillbaka till min vanliga hårfärg. Det finns en hårfärg i affären som innehåller min "naturliga" nyans och med ett slingpaket till. Den färgen ser precis (!) ut som min riktiga!

Jag är lite delad just nu, har lite lust att färga, men hur blir det när man har svart hår, som jag har nu? Färgen lär ju bli helt konstig... och jag har ingen lust heller att behöva göra massa blekningar och skräp!

Hur hade ni gjort? Jag är uppriktigt sagt fin i båda färgerna.

• Svar på tråden Hårfärg - beslutsångest... hjälp mig välja!
  • vernis

jag färga från mörkbrun till ljus man måste hålla på bleka flera gånger så det blir gult eller orange så får jobba länge..

när färga från svart ljus såg jag som morot i håret... men man får bleka några gånger så blir det bra.

blekte håret sen så körde jag i en askblond i håret efter det kan man färga men vanlig färg medel fick jag tips om...

• vernis

färgat från mörkbrun med vanlig ljus färg också blev bara någon lujasre brunt plus att blev lite mer rött i

• liveandlearn

Svart är riktigt svårt att få ljusare.. Speciellt om du färgat flera ggr med svart.
    Om du ska ha ljusare så måste du bleka eller avfärga, avfärgning är också blekning=) Det kommer då förmodligen bli ljusast mot hårbotten och gult, oranget i topparna, om du färgat svart många ggr.
    Om du kollar i en färgkarta på affären med den färg du hittat som är lil din naturliga färg så står det nog att den inte är rekommenderad för svart hår tyvärr..
    Är inte å bra på att förklara men ;P
    Varje gång du färgar håret, vi säger svart, så öppnar du upp hårstrået och stoppar in svarta pigment, och ju mer du färgar ju mer svarta pigment är stråt proppat med. Så om du bara färgat utväxten när det behövts så är det lättare att få bort det svarta, men om du varje gång du fått utväxt har färgat hela håret med svart så blir det ju mer pigment i längderna, därav svårare att få bort dem. För att få in en ljusare nyans än svart så måste du bleka dvs ta bort pigment, och det blir svårare ju mer du färgat..

Jisses vad jag skrivit konstigt=) hoppas du förstår iaf. Men de jag menar är att du förmodligen måste bleka så mkt att håret kommer bli jättetorrt och förstört, när man bleker mkt så "dödar" man hårstrået och det blir ihåligt för man "tömmer" på pigment. Därav att vissa kan uppleva håret rakare när det är blekt( ot ) hehe, jaja..

• AstraTrillian

Om du har haft henna i håret är det ganska knepigt att få bort. Man måste avfärga håret i omgångar och jag tycker absolut du ska gå till en frissa o göra det. Vad jag fattat är henna svårare än vanlig färg.

• MaryD

Frågade precis i en annan tråd och passar på här då det är samma ämne: Kan man tona håret när man är gravid? Finns det några risker?

• Gravid 89

Hej alla

Tack för svaren. Jag känner nog att det lutar mer åt att jag faktiskt vill ha mörkt hår. Är ju nöjd nu, och varje gång jag färgar håret (antingen "hela" håret eller endast utväxten) så blir det inte alls slitet! Det är precis som vanligt, håret reagerar inte alls på hennan som jag använder. Det är som att ha schampo/balsam i håret och sen sköljer man ur det. Håret är lent och mjukt som nytvättat hår! Inte slitet eller strävt på något sätt.

Tror nog att jag ska fortsätta med detta, det låter för jobbigt att hålla på med blekningar och avfärgningar!

• liveandlearn

Riktig toning är absolut inte skadligt för håret, tvärtom det är som en inpackning då det är ett surt ph-värde i toning.
    Med riktgit toning menar jag enkomponentsflaskor, brukar ofta vara en flaska med färgat mousse, inget man blandar ihop innan. Alltså en del paket som de i affären kallar toning är inte riktig toning då man brukar få blanda två komponenter! När man blandar så är det färgning, bara det att den de kallar toning är en mildare färgning.

Och nej, nuförtiden så har de mer koll på vad de stoppar i hårfärger och så, så det är inget skadligt, sålänge du inte är allergiskt dvs ;) Tona/färga på du

MaryD skrev 2008-10-27 13:04:31 följande:
    Frågade precis i en annan tråd och passar på här då det är samma ämne: Kan man tona håret när man är gravid? Finns det några risker?
  • MaryD
    liveandlearn skrev 2008-10-27 13:27:22 följande:
    Riktig toning är absolut inte skadligt för håret, tvärtom det är som en inpackning då det är ett surt ph-värde i toning. Med riktgit toning menar jag enkomponentsflaskor, brukar ofta vara en flaska med färgat mousse, inget man blandar ihop innan. Alltså en del paket som de i affären kallar toning är inte riktig toning då man brukar få blanda två komponenter! När man blandar så är det färgning, bara det att den de kallar toning är en mildare färgning.Och nej, nuförtiden så har de mer koll på vad de stoppar i hårfärger och så, så det är inget skadligt, sålänge du inte är allergiskt dvs ;) Tona/färga på du
    Så jag ska först förhöra mig om det är endast en flaska i förpackningen alltså? Inga grejer man själv måste blanda?
  • liveandlearn
    MaryD skrev 2008-10-27 13:33:47 följande:
    Så jag ska först förhöra mig om det är endast en flaska i förpackningen alltså? Inga grejer man själv måste blanda?
    Precis, men har märkt att det är svårt att hitta på vanliga mataffärer nuförtiden. Är det utväxt du ska tona? är det mkt skillnad på färg på utväxt o resten av håret? För när man tonar ska man helst köpa den färg som är närmst den man har, toning är mest för att fylla i/piffa upp färgen man har. de sätter sig inte riktigt lika bra som en färg, så du vet..
  • MaryD
    liveandlearn skrev 2008-10-27 13:41:36 följande:
    Precis, men har märkt att det är svårt att hitta på vanliga mataffärer nuförtiden. Är det utväxt du ska tona? är det mkt skillnad på färg på utväxt o resten av håret? För när man tonar ska man helst köpa den färg som är närmst den man har, toning är mest för att fylla i/piffa upp färgen man har. de sätter sig inte riktigt lika bra som en färg, så du vet..
    Nej, jag har inte färgat/tonat håret på många, många år. Jag har - precis som du säger - bara tänkt piffa till lite Alltså inte göra någon färgförändring (har väldigt mörkt hår).

Är du bra på detta kanske du kan titta i mitt galleri och säga om det ö h t är någon idé att tona, det kanske inte kommer hända nånting
  • liveandlearn
    MaryD skrev 2008-10-27 14:00:52 följande:
    Nej, jag har inte färgat/tonat håret på många, många år. Jag har - precis som du säger - bara tänkt piffa till lite Alltså inte göra någon färgförändring (har väldigt mörkt hår). Är du bra på detta kanske du kan titta i mitt galleri och säga om det ö h t är någon idé att tona, det kanske inte kommer hända nånting
    För det första tycker jag det såg ut som du hade jättefin hårfärg redan=)
    Det skadar ju inte att testa, välj en mörkbrun färg som är som din eller snäppet mörkare så kommer det bli jättefint! Det värsta som kan hända är ju att det blir blankare och lenare ;) Det finns en mousse i serien viva color, förpackningen är orange och flaskan är blå, den använde jag förr när jag hade brunt hår=)
  • MaryD
    liveandlearn skrev 2008-10-27 14:10:08 följande:
    För det första tycker jag det såg ut som du hade jättefin hårfärg redan=) Det skadar ju inte att testa, välj en mörkbrun färg som är som din eller snäppet mörkare så kommer det bli jättefint! Det värsta som kan hända är ju att det blir blankare och lenare ;) Det finns en mousse i serien viva color, förpackningen är orange och flaskan är blå, den använde jag förr när jag hade brunt hår=)
    Då ska jag testa viva color Nej, bevare mig väl,blankare och lenare får det inte bli
  • liveandlearn
    MaryD skrev 2008-10-27 14:14:10 följande:
    Då ska jag testa viva color Nej, bevare mig väl,blankare och lenare får det inte bli
    Berätta gärna hur de blev sen =) Om du kommer ihåg=)
  • DaughterOfRock

Jag gick från svart till blond på 30min, gjorde slingor hos frissan, hade haft svart hår i säkert 5år innan.
    Så om du har råd gör första blekningen där så kan du ju köpa den hårfärgen o lägga i hemma :)
    Lycka till!

• liveandlearn
    TheBlondRockChic skrev 2008-10-27 14:51:58 följande:
    Jag gick från svart till blond på 30min, gjorde slingor hos frissan, hade haft svart hår i säkert 5år innan.Så om du har råd gör första blekningen där så kan du ju köpa den hårfärgen o lägga i hemma :)Lycka till!
    Oj det var snabbt. Jag blekte slingor i mitt bruna hår men det blev bara ljust beige och då var blekningen i i 35 minuter.
    Hade du långt hår när du gjorde det? vad har du för hårkvalitet?
  • DaughterOfRock
    Svar på #15
    Hade till axlarna ungefär, har bra hår kvalitet, tjockt och rakt, men blev själv lite chockad då jag hade förväntat mig ett mer guldigt resultat, sen har jag fortsatt bleka med medel som jag köper på typ ica, tar 7 nyanser, är numera platina blond :)
Svar på tråden Hårfärg - beslutsångest... hjälp mig välja!