• Anonym

Gravid.. yrsel, svimmar, snurrig i huvudet

Jag har ni i ca 1 månad kämpat med min starka yrsel... Förra veckan svimmade jag av på jobbet och bestämde mig då för att sjuksriva mig en vecka för att vila upp mig...
    Men ingenting har blivit bättre, jag klarar knappt av att diska utan att bli svimfärdig.

Har ingen ork till någonting..

Jag sökte hjälp hos en doktor som sa att jag hade väldigt lågt blodtryck och han trodde mina problem berodde på att jag rör mig för lite..

Efter doktor besöket har jag rört på mig minst 1 timma varje dag samt simmat 2 ggr i veckan..

Det blir inte bättre..

Är det meningen att man skall gå runt och må såhär dåligt eller finns det hjälp att få?

Är det svårt att bli sjukskriven och godkänd av fk för sånna här saker?

känner snart att jag inte orkar mer. vil bara attjag skallmå bra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 13:03
    vill även tillägga att det inte är första gången jag svimmar dessa veckor.. är uppe i 3 ggr nu

• Svar på tråden Gravid.. yrsel, svimmar, snurrig i huvudet
  • Livet e toppen

Vilken vecka är du i? Har du kollat så du inte har järnbrist? Hade liknande problem och fick rådet att äta Niferex som hjälpte redan efter ett par dagar. Kontakta din barnmorska.

• Anonym

Jag är bara i v 15 än så länge, jag frågade min bm om jag sulle börja äta järntabletter men hon sa att järnvärdet såg jätte bra ut så hon såg ingen anledning till det.

Åhh. vill bara få slut på detta.=( vilken vecka var du i när du hade liknande problem??

• Caranlachiel

Själv fick jag förklaringen att allt blod går till magen nu när man är gravid. Fick rådet att dricka mycket och det har faktiskt hjälpt! Mitt blodtryck och blodvärden är normala, dock är jag rätt lång (174 cm).

Vecka 20 - and counting!
  • Livet e toppen

började i v.15-16 och blev bara värre och värre men nu är allt toppen... (förutom foglossning! )

Hoppas du blir bättre snart!

• Anonym
    Svar på #3
    jag är 174 cm jag med:)

Jag tycker faktiskt att jag dricker bra, men skall försöka tänka på det lite mer..=)

Hade ju varit underbart om en sådan enkel sak kunde hjälpa en..

Dock tror jag inte det.=(
  • SilverEmma

Har samma problem! Mitt illamående har lagt sig nästan helt (äntligen) men yrseln kvarstår. Dock klarar jag inte av att anstränga mig för mycket så motion går tyvärr bort för mig. Blir ibland yr & svimfärdig av att stå & diska i fem minuter.

Mitt började v 6 & jag går nu in i v 26 på onsdag. Läkare har kollat mina värden och ser inget fel på dom, så det är tyvärr bara att härda ut för min del.

Jag har ALLTID med mig dricka, typ festis, i väskan. När jag känner minsta lilla antydan till yrsel så sätter jag mig ner & dricker. Då går det oftast över på tio minuter. Vatten hjälper inte ett dugg för mig, jag måste ha socker i för att det ska hjälpa.

Hoppas du hittar något som hjälper för dig, vet hur jävligt det är!

• Anonym
    Svar på #6
    Stackars dig...
    Känner mig också väldigt trött hela tiden.

Hur har du löst det med jobb osv?? eller kanske är det ok att du sätter dig och vilar osv när du börjar känna dig yr??

På mitt jobb har dom inte direkt någon förståelse.. sen kmr jag från ett bemmaningsföretag också och det gör ju inte det hela bättre..

Det kunde varit jag som skrev ditt inlägg alltså.
    Samma med mig, när jag tex står och diskar så blir jag jätte yr. måste oftast sätta mig ner och dela upp disken i omgångar för att orka.=(

Hoppas att det går över för även dig snart.=(=(
  • SilverEmma
    Svar på #7
    Tyvärr så var jag bara sommarjobbare när jag började bli dålig, innan dess var jag behovsanställd. (varit på samma ställe i 1½ år) Jag började må dåligt samma vecka som sommarjobbet kickade in, då jag hade heltid i 13 veckor, dock klarade jag inte av att jobba en enda hel vecka på hela sommaren pga illamåendet och chefen ansåg sen att jag hade svikit dom i sommar & det fanns minsann andra som hade ställt upp & jobbat när jag inte gjorde det, så det var ju bara rätt att dom fick min plats efter sommaren...det måste jag ju förstå...

Jävla puckon...det bästa för dom var väl att jag skulle gjort abort & sen kunnat jobba som planerat hela sommaren!

Jag hade inga som helst rättigheter med den anställningen jag hade så det var bara att gå därifrån...så nu är jag dessvärre arbetslös.

Men när jag väl var där så förstod de flesta jag jobbade med hur jag mådde, vi gick i par & vissa erbjöd sig att byta station med mig när dom såg att jag började må dåligt. Alla var tyvärr inte lika förstående utan snackade skit bakom ryggen på mig...."Graviditet är ingen sjukdom" var väl det vanligaste jag fick höra...

Jobbat får inte lov att diskriminera dig på något sätt för att du är gravid, glöm inte det! Gå till läkare igen & be dom dubbelkolla dina värden, be dom också om tips mot din yrsel om dom inte hittar något fel. Sjukskriv dig i ett par veckor i värsta fall & vila upp dig ordentligt, bara att bli av med pressen från jobbet gör väldigt mycket! Testa drickan som jag sa, drick inte så mycket vatten utan juice & saft & sånt när du väl dricker, för mig vände det med det tipset!

Hoppas verkligen det blir bättre för dig, det är ju inte såhär man vill må när man är gravid! Det här ska ju vara en av de lyckligaste stunder i livet!

Lycka till!
  • LykkeLee

Men gud! Det är som att läsa om mig själv! Jag har kraftig yrsel och kan ibland inte ens gå ordentligt. Jag känner mig som om jag vore skitfull. Jag mår illa och kräks varje dag och så denna kraftiga yrsel på det. Det börjar bli väldigt tungt att vara gravid nu och jag blir deprimerad av att må så här.. Den här yrseln blir bara värre och värre.

Jag har också väldigt lågt blodtryck 95/60 men hur fasen gör man för att höja sitt tryck då??

Övriga värden ser bra ut.. Hb 120 vilket ju inte är alarmerande när man är gravid och blodsocker på 6 vilket också är bra.

Vad ska man ta sig till?? Detta är ju hemskt!!!!

• LykkeLee
    SilverEmma skrev 2008-10-27 13:21:06 följande:
     Jag har ALLTID med mig dricka, typ festis, i väskan. När jag känner minsta lilla antydan till yrsel så sätter jag mig ner & dricker. Då går det oftast över på tio minuter. Vatten hjälper inte ett dugg för mig, jag måste ha socker i för att det ska hjälpa.
    Är det sant? Jag som häveri mig vatten i hopp om att det ska hjälpa.. men jag har inte prövat festis eller ngt med socker i.. det kanske är det!
    Kom dina problem smygande eller kom dom plötsligt?
  • Anonym

lakrits kan höja blodtrycket, och salt överhuvudtaget...

• LykkeLee
    Anonym skrev 2008-12-23 09:49:28 följande:
    lakrits kan höja blodtrycket, och salt överhuvudtaget...
    Ja men det är väl inte så bra i övriga avseeenden?? Eller..??
  • Sassa4

Jag väntar en pojke. Och vi hade sex varje dag runt ägglossning och på ägglossningsdagen + orgasmer på det. Så tror det var för vi var så pang på vid rätt tidpunkt som det blev en pojke. Hade vart kul med en flicka nästa gång och då får vi ändra taktik. Ha sex flera dagar innan ägglossningen ist och inget dagen innan och på själva ägglossningsdagen :)

• Sassa4
    Sassa4 skrev 2018-01-06 03:37:58 följande:

Jag väntar en pojke. Och vi hade sex varje dag runt ägglossning och på ägglossningsdagen + orgasmer på det. Så tror det var för vi var så pang på vid rätt tidpunkt som det blev en pojke. Hade vart kul med en flicka nästa gång och då får vi ändra taktik. Ha sex flera dagar innan ägglossningen ist och inget dagen innan och på själva ägglossningsdagen :)

Oj råkade svara i helt fel tråd! Hahaha. Ignorera mitt inlägg :)
Svar på tråden Gravid.. yrsel, svimmar, snurrig i huvudet