• ViLdiNG

Ni som har hus med orange tak

vilken färg har ni på huset ? Vi har köpt ett gammalt tegel hus, som fick nytt tak 2006, verkligen ill orange

Vi flyttade in i juli och ska måla om huset till våren, men alla hus med orange tak är VITA eller GULA (här nere iallafall)! Hade velat se hur det ser ut med grått i olika nyanser!
    Nån som har bilder på sitt hus ?

• Svar på tråden Ni som har hus med orange tak
  • Rosa83

vi har orange tak...vårt hus är vitt med rostfria fönster o grå dörr...

• Ella29

Vårt hus är också vitt. Dock inte kritvitt utan den första brytna nyansen mot grått. Helnöjd.

• ViLdiNG
    Ella29 skrev 2008-10-28 13:20:17 följande:
    Vårt hus är också vitt. Dock inte kritvitt utan den första brytna nyansen mot grått. Helnöjd.
    Hmm, aha! Det kanske skulle vara nåt!
  • Rosa83

många i vår gata har grått hus,det va därför vi tog vitt...o alla i gatan har orange tak...det ser bra ut me grått me tycker jag

• AnneSophie

Ägaren till en av mina favoritbloggar, Small Town Style, har ett orange tak. På bilderna, beroende på årstid och tid på dygnet, så varierar färgen lite i intensitet men om du kollar här så ser du en färg som är rätt fin till orangeröda tak:
    http://smalltownstyle.blogg.se/images/2008/20081011-huset_19557984.jpg

På vårt nya hus är det också ett orange tak (tyvärr) och huset är idag gult.
    Vi har tänkt att måla det i kulören Vrakved (Flügger eller Alcro, minns inte) som påminner om färgen på huset i länken fast Vrakved är mer beige (huset på bilden kanske mer åt grönt).
    Jag tror att det blir en bra varm färg till det orange taket och tillsammans med vita foder och knutar så blir det nog fräscht.

Moderator-Listo gav mig klamydia!
  • ViLdiNG
    AnneSophie skrev 2008-10-28 23:09:42 följande:
    Ägaren till en av mina favoritbloggar, Small Town Style, har ett orange tak. På bilderna, beroende på årstid och tid på dygnet, så varierar färgen lite i intensitet men om du kollar här så ser du en färg som är rätt fin till orangeröda tak:smalltownstyle.blogg.se/images/2008/20081011-...På vårt nya hus är det också ett orange tak (tyvärr) och huset är idag gult.Vi har tänkt att måla det i kulören Vrakved (Flügger eller Alcro, minns inte) som påminner om färgen på huset i länken fast Vrakved är mer beige (huset på bilden kanske mer åt grönt).Jag tror att det blir en bra varm färg till det orange taket och tillsammans med vita foder och knutar så blir det nog fräscht.
    ÅÅh i like! Verkligen fin färg! Det är ju ganska sjukt egentligen, jag har aldrig tänkt på vilken färg ett tak eller ett hus har. Men när man börjar intressera sig för kombinationer så märker man att det verkligen bara finns vita eller gula hus med orange tak! ha! Då vill inte jag oxå ha det !
    Tack för tipset!
  • framsteg

Vet både blåa och gröna hus som har tegeltak (orange). Men tyvärr inga bilder.

• Grannen

Vi har ett cremefärgat hus med den varm ton och runt fönster rött och en lilabrunaktig. Låter ful men är fint.

• MissTiny

Jag har ett blått hus med orange tak. Jag tycker själv inte att det passar just med kombinationen blå o orange, men å andra sidan tänker man ju sällan på takets färg, och jag är jätte nöjd med husets färg... Jag tror att kombinationen med grått hus och orange tak skulle fungera utmärkt! :)

• ViLdiNG
    MissTiny skrev 2008-10-29 20:50:08 följande:
    Jag har ett blått hus med orange tak. Jag tycker själv inte att det passar just med kombinationen blå o orange, men å andra sidan tänker man ju sällan på takets färg, och jag är jätte nöjd med husets färg... Jag tror att kombinationen med grått hus och orange tak skulle fungera utmärkt! :)
    Ja, nu kör vi på det, nu ska vi bara komma fram till vilken ton av grått finns ju en miljon Dagens I-landsproblem!
  • AnneSophie
    ViLdiNG skrev 2008-10-30 08:49:03 följande:
    Ja, nu kör vi på det, nu ska vi bara komma fram till vilken ton av grått finns ju en miljon Dagens I-landsproblem!
    Finns en fasadfärg som heter Silverräv (igen Flügger eller Alcro) som är fin. Den har vi som alternativ också.
    Moderator-Listo gav mig klamydia!
Svar på tråden Ni som har hus med orange tak