• Fr1dlyst

Vad tyckte din bebis om "Potatis och blomkål"?

Idag gav jag min son potatis och blomkålssmakis för första gången.

Har har nog aldrig grimaserat så förut! Var det äckligaste han ätit, och när jag smakade själv så förstod jag varför han inte gillade det. Usch!

Hur har dina barn reagerat när de smakat detta?
    Eller har du andra roliga exempel på reaktioner vid smakisar? 

Axel 080415
  • Svar på tråden Vad tyckte din bebis om "Potatis och blomkål"?
  • alex1

Potatis/blomkål är det enda min bebbe har vägrat äta, allt annat är bara mums mums :)

• Daena

Mina twins hatade det båda två. Annars så äter de det mesta med god aptit

• mapo51

Han åt det med samma goda aptit som allting annat, men han blev så gasig i magen att jag fick vänta lite med det tills jag kunde blanda ut det med annan puré.

• Catti41

Potatis tycker han fortfarande illa om, det blir för mkt stärkelse helt enkelt. Blomkål har dock varit en favorit från början.

• Pippiputti

åh, det älskade Viggo
    Dock inte den på burk utan det skulle helst vara hemlagad pure.

• MKAsson

Hmm, med risk för att låta extremt pretentiös, jag tycker nog att alla färdiga barnmatsburkar med bara grönsaker både luktar och smakar lite konstigt. Inte riktigt likadant som grönsakerna gör. Så jag gjorde en stor del av barnmaten själv till vår tjej. Visst får hon lite färdiga burkar också, och jag tycker vissa av 1-årsburkarna smakar helt okej, men ändå inte lika bra som hemgjort. Det är väl som med all färdigmat, det går inte att få till lika bra som hemma... *ler*

• Kajsan

Mina barn har inte gillat mosad mat nåt vidare öht.

Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • HelenaMaria

Jag följde aldrig något smakisschema så potatis och blomkål har han aldrig fått som puré, inte heller så mycket av det andra som man "ska" ge. Vi började med gröt och sedan potatis men sedan släppte vi det och gav lite vad vi ville, potatis någon dag, avocado en annan dag osv. Tror inte han var speciellt förtjust i någon av burkarna i början.

• Miang

Jag har bara gett hemmagjord potatis och blomkål och det gillar lillen. Det han grimaserat mest åt var palsternacka på burk och jag förstår honom - den smakade rätt äckligt. Jag förstår inte riktigt vad de gör med barnmaten ibland för att få den att smaka så trist. Man undrar ju var de har för kvalité på sina råvaror... Eller om de bara kokar sönder allt så det inte finns nån smak kvar.

• Lisa1976

jodå det åt han utan problem. Han grimaserar alltid åt allt som är nytt, men det är bara att mata på. Han får vänja sig. Men han gillade min egna hemmabjorda blandning bättre med potatis, blomkål, broccoli och morot.

• Fr1dlyst

Jo.. En burk med färdig grönsakspure kostar lika mycket som ett kilo potatis. Och så är det ingen vidare smak.. Ska testa att koka egen blomkål och ge honom då.

Har ingen superhit än bland allt som jag gett honom.. Inte ens majs eller morot! ;) Men det tar kanske några gånger..

Axel 080415
  • Catti41

Kan väl också tillägga att jag mest ger hemlagat, förstås. Särskilt när han bara åt smakisar, kändes extremt onödigt att köpa en burk då, när han kanske bara skulle äta en tesked.

Svar på tråden Vad tyckte din bebis om "Potatis och blomkål"?