• fiskbullen

hur lagar man sushi?

Hej hej :)

Jag vill lära mig göra sushi, och jag undrar om någon kan ge mig tips och råd?

Jag vill kunna göra rullar och lax-bitar.
    Vad för lax ska man köpa? hur länge ska den vara fryst? (är gravid) Hur sjutton skär man lax i tunna skivor? :P

vilket sorts ris ska man ha? hittar man alla ingredienser på ica?

Alla råd är välkomna! Tack!

• Svar på tråden hur lagar man sushi?
  • Birgitta2

Hade jag varit du så hade jag köpt en kokbok för just sushi. Det finns i de flesta välsorterade bokhandlar. Vissa saker hittar du i din ica-butik, men det är inte allt som finns, du får göra en inköpslista och leta. Idag finns det asiatiska butiker i de flesta städer, så det är bara att söka.

• fiskbullen

ok :( trodde inte de var så komplicerat...

• Birgitta2
    fiskbullen skrev 2008-10-27 15:41:49 följande:
    ok :( trodde inte de var så komplicerat...
    Det är INTE så komplicerat. Om man kan. Men jag tror på att börja från grunden.
  • fiskbullen

Men jag menar att få tag i ingredienserna och så :P bor långt från asiatiska butiker och utan bil :P så det blir lite jobbigare... Men jag tycker mig ha sett en del sushigrejer på ica? och jag vil ju bara lära mig göra de vaaaanliga bitarna ;)

• Flippen

I vår lilla by där vi har 2 matbutiker finns allt för att göra sushi. Tror att de flesta har sådant nuförtiden.

* Du behöver speciellt sushiris. (instruktioner står på paketet).
    * Laxfilé ska du köpa färsk och sedan frysa in 24 eller 48 timmar (kommer inte ihåg vilket). Det ska man göra även om man inte är gravid. Är du gravid ska man nog egentligen inte äta rå fisk alls. Men det bestämmer du ju själv (själv åt jag det när jag var gravid).
    Det är lättare att skära laxen tunt om du skär den bara är halvt upptinad och fortfarande hård.
    * För att göra rullar behöver du sådanan där gröna ark (kommer inte ihåg vad de heter.

Men som sagt, det mest finns nog numera i en vanlig ICA butik, och många tips och recept finns på förpackningarna.

Lycka till!

• Birgitta2
    fiskbullen skrev 2008-10-27 15:45:46 följande:
    Men jag menar att få tag i ingredienserna och så :P bor långt från asiatiska butiker och utan bil :P så det blir lite jobbigare... Men jag tycker mig ha sett en del sushigrejer på ica? och jag vil ju bara lära mig göra de vaaaanliga bitarna ;)
    Ok, gå in på ica och se vad de har. Det finns många "vanliga" bitar och olika sätt att göra dom och olika grejer att lägga i. Ica och Konsum har ju numera ganska gott om asiatiska hyllor med massor av kul grejer. Vår konsum ex.vis har det mesta men inte den goda söta sojasåsen... den får man handla i specialaffär märkligt nog.
  • fiskbullen

hmm ok :)

numera ska det ju vara ok att käka sushi med rå fisk, och gör jag inte det så ofta så...

mm men visst ska man göra något speciellt med riset? vet att sushiris finns på ica här, men visst ska man ha i något i det som får det att smaka "rätt"?

• Birgitta2
    fiskbullen skrev 2008-10-27 15:51:04 följande:
    mm men visst ska man göra något speciellt med riset? vet att sushiris finns på ica här, men visst ska man ha i något i det som får det att smaka "rätt"?
    Och det är sånt du får veta om du köper en kokbok. Jag känner en japanska här i Lund som garvade ihjäl sig när hon märkte hur riset betedde sig som hon skulle använda i sin sushi. Det finns inte i vanliga affärer har jag förstått.

Mer än så här kan jag inte hjälpa dig. Men alla attiraljer du behöver står i kokböckerna. Likaså närbilder hur du skall använda dessa och hur du skall hantera rullarna för att få bästa resultat. Eller så får man försöka själv med risken att man får både magsår och besvikelse på posten. Men det kan ju bli riktigt bra också.
  • Flippen
    fiskbullen skrev 2008-10-27 15:51:04 följande:
    hmm ok :) numera ska det ju vara ok att käka sushi med rå fisk, och gör jag inte det så ofta så...mm men visst ska man göra något speciellt med riset? vet att sushiris finns på ica här, men visst ska man ha i något i det som får det att smaka "rätt"?
    Ja, först ska riset sköljas typ 30 minuter, till vattnet är helt klart.
    Egentligen ska man ha i vinäger tror jag, men jag har bara kokat riset naturellt, utan någonting i. Känner ärligt talat inte så stor skillnad.
  • Flippen

Jag har aldrig använt någon kokbok, men jag har ätit väldigt mycket sushi ute, och är en riktig sushi-pedant!

• Kaya

Allt du behöver finns på vanliga mataffärer.

Laxen kan vara vanlig djupfryst laxfilé ur butikens frysdisk så slipper du fundera på hur länge den ska frysas!

Lax som har varit fryst är ingen fara alls att äta enligt vad jag har hört. (Men kolla självklart med din BM om du är osäker.)

Arken som du behöver till rullarna heter sushi nori.
    Sushiris hittar du i alla vanliga affärer och så behöver du japansk risvinäger till.
    De självklara tillbehören sushi gari (inlagd ingefära), wasabi och soja brukar också finnas i de flesta butiker...

*MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM*
    Tack för tipset, nu vet jag vad jag ska bjuda mig själv och min man på till middag senare i veckan!

K

• Kaya

OBS! Man kan inte strunta i risvinägern! Då smakar det inte som riktig sushi!

K

• SE10

Det ska vara i risvinäger i riset tillsammans med socker och salt. Riset är det som är absolut svårast att få till riktigt bra, de flesta sushirestauranger lyckas inte ens med det!

Brukar faktiskt själv oftast köra med sashimi då det är rätt besvärligt att få till riset och tar tid.

Fisken skär du bäst med en bra vass kniv (dvs inget skräp från Ikea).

• SE10

Sojan borde inte vara så svår att få tag i, vanlig Kikkoman Soja (ej kinesisk) funkar utmärkt och är väl den man oftast får när man går på billigare sushirestaurang på de flesta håll.

• Mc angel

det är super enkelt att göra sushi....det gör jag å sambon ofta...
    man köper speciellt sushiris och sjögräs ark i vilken matbutik som hellst...som innehåll brukar vi bara ha crabsticks och kräftstjärtar.... man kan naturligtis ha i typ vad som hellst... ibland har vi även i lite avokado...

jag som också e gravid nu brukar ibland steka kräftorna och crab sticksen....blir super gott...

sedan bör du ju ha wasabi om du gillar stark mat.... något som också är bra är en sorts matta gjord av trä pinnar.... den gör det enklare att rulla ihop sushin.... den finns där du köper riset och sjögräset också...

Väntar på att vår lilla kille Max ska komma i Januari!
Svar på tråden hur lagar man sushi?