• Lillamys

Piercing gjord i läppen, goda råd behövs!

Jag piercade mig i läppen för 2 dagar sedan. Det har varit lite svullet, men i natt blev svullnaden lite mer och staven va lite för kort. Så jag bytte i morse till en längre stav och tvättade rent. Jag tryckte ut eventuellt var, och det som kom va gult och tjockt. I går kväll badade jag i sjön och jag röker/snusar... Hur har det varit för er andra med just piercing i läppen?

• Svar på tråden Piercing gjord i läppen, goda råd behövs!
  • Lillamys

Nej, det ska man inte. Det va inte infekterat igår när jag badade, men det är nygjort.... Lika dumt i villket fall.

• kickerina

Fick du inget skötsel råd hur du skulle sköta piercingen
    Har för mej att man bör inte röka /snusa..
    Det finns nått,kommer tyvärr inte på vad det heter,att skölja munnen med

• Glowstar

Har ingen piercing i läppen, men utomhusbad + tobak + en nygjord piercing i läppen, inte den bästa kombinationen...Du kan nog bara regöra så noggrant som möjligt och sköta om den och dig enligt de skötselråd man får och hoppas infektionen ger med sig. Kanske kan vara bra att kontkta piercingstudion får råd om det ser illa ut?

• suede

Klorhexidin dental eller hur tusan det stavas....

• Lillamys

Tack för hjälpen. Själva hålet ser bra ut men det är just detta att jag gjort, nästan allt som man inte ska... Och att det kommer var, men var har det kommit även när jag tagit i örsnibbarna. Jag har gjort rent med klorhexodin.

• Maddo86

Jag piercade naveln för ungefär 6 år sedan och då blev det som du beskrev. Det blev svullet och varit. Tycker inte att du ska klämma ut varet, för då blir det bara värre. Tvätta noga flera gånger om dagen och bada inte!!! Jag köpte en speciell tvål som heter Provon, som jag tvättade med och infektionen försvan bara efter ett par dagar! Vet inte om du kan använda den eftersom du piercat dig i läppen, men ring en studio och kolla! lycka till

• Lillamys

Det är nu två timmar sedan jag jag vaknade och såg att det va svullet. Jag bytte stav direkt och nu har svullnade redan lagt sig. Måste ju vara så att jag hade en för kort stav, det bidrog till mer svullnad och var? Äh, det känns då mycket bättre nu när svullnaden lagt sig.

• smarties

Jag har en piercing i läppen, en labret, jag har inte haft några som helst problem med den, men det är viktigt att hålla rent, väldigt rent..det är så mycket baciller o grejor där. :)
    Du ska även helst inte röka/snusa, och ja, en längre stav under läkningsprocessen är viktigt.

Något som kan bidra till att det kanske svullnar är att du kanske biter i den under natten, det har jag gjort några gånger, och då kan det vara lite rött på morgonen när man vaknar, men jag har aldrig fått varbildningar i det.

Men se till att hålla rent enligt instruktionerna du ska ha fått från din piercare, om inte, då är nog inte piercaren så värst seriös, men förhoppningsvis ska du fått ett papper och information om vad du ska köpa och göra rent med.

• MansonDust

Jag gjorde min själv så jag kan inte svara på hur det ska se ut i normala fall. Min var väldigt svullen i ca 2 veckor. Hade ingen rengöringsvätska heller.

Men är du orolig så är det bara att du går ner dit du gjorde hålet och fråga och så kan de kika på hur det läker.

(När jag tog i tungan skulle man skölja med en vätska varje gång man ätit/druckit (annat än vatten) - fast tungan är nog lite känsligare hihi.)

• noname

om det kommer var så ska man oftast besöka piercaren för en liten koll och ev antibiotika...

• luzorsus

finns ju ocå en rengöring man kan skölja munnen med som man använder när man tar hål i tungan bla. typ dental kklorhexidin...skölj med det, rök och snusa inte............rengör utan på

• noname

ja man kan skölja med klorhexidinet,men hjälper inte det så är det bästa att antingen at ut piercingen låta den läka lr få pencillin...när det varar så ahr det vandrat lite längre in än på ytan med bakterier...

har själv suttit med en uppsvälld tunga ca 2v efter piercingen pga av var.Det var antingen att ta ur den lr pencillin..har aldrig i mitt liv behövt pencillin,så det blev första ggn för mig..smått klantigt?JA!!

• ming

Man får ju inte bada när man tar hål i öronen, så jag kan tänka mig att detsamma gäller vid läppen. Om det inte är ännu mer känsligt.

• Tumbling down

Man ska skölja munnen med munskölj när man har ätit + att man ska tvätta bort skorpor och sånt på utsidan med klorhexidin. Du ska helst försöka att undvika att snusa och röka.

• J son

man ska ta en tops och rengöra både såret och staven, har haft piercing i läppen o tungan för några år sedan och är det varmt ute o svettas då ska man ta bort svetten där piercingen är annars kan det svida o bli smutsigt. Tvätta inte såret med fingrar,då det finns mycket bakterier under naglar, hellre med tops. Jag rökte som vanligt men däremot tungan så rökte inte jag på några dagar, drack inte heller alkohol..

men ring till läkare o fråga så ger han nog dig några råd o tips !
    hoppas det ordnar sig

Svar på tråden Piercing gjord i läppen, goda råd behövs!