• emelie 05

slutlön vid uppsägning

Jag blev uppsagd i augusti och jobbade till 3 oktober.. på jobbet får vi lön 1-31 varje månad som beräknas den 15 när löneassistenten kommer, alltså hon räknar ut va vi borde få till den sista varje månad. blir man sjuk el så dras de på nästa lön.

min fundering är att ja borde ju fått min slutlön, injobbad semesterersättning komp mm i dag??? el?? mailat men inte fått svar ?? tycker de känns konstigt att behöva vänta en månad till när lönen e från 1-31.. el tänker ja fel?? får ringa å fråga i morgon!

• Svar på tråden slutlön vid uppsägning
  • skorpionen7

Vanligast är att man får slutlönen månaden efter att man haft sin sista arbetsdag. Detta för att man skall kunna få med den sem. ers du tjänat in den 1-3/10. Den räknas nämligen inte ut förrän man gör lönekörningen i Oktober. Sen är det ju så att det vanligaste är att folk slutar vid månadskiften och då vill man inte att folk ska kunna bli skyldiga företaget pengar om dom var sjuka i slutet av månaden men ändå får sin slutlön innevarande månad.

• emelie 05

va fast anställd.

litet företag.. hon som kör lönerna kommer den 15 varje månad.gör lönerna och ränknar då på dagarna till den siste som om vi va där.. e vi sjuka drar dom av nästa lön.

ja tycker de e konstigt...

har varit med om detta tidgare att dom inte har pengar... och hör inte av sig...inte detta företaget men 2 andra.... ja har åxå räkningar å betala....

• skorpionen7

som jag skrev är ju normen att du ska få din slutlön i november, inget konstigt med det alls. Som sagt är det ju för att ingen ska kunna bli skyldig företaget pengar om man är sjuk eller liknande på slutet av sin anställning. Det är praxis att man faktiskt får slutlönen månaden EFTER sin sista arbetsdag.

• JAG är BÄST

Om du var fast anställd så skulle dom betala ut lönen för sig och sem-lönen för sig.
    Alltså samma dag som du fick din sista lön ska dom betala ut sem-lönen.

• Chaplin

Slutlön har jag alltid fått månaden efter. Slutade mitt förra jobb i början av maj i år, slutlönen kom i slutet av juni.

I slutet av maj fick jag lön fram till min sista arbetsdag och slutlönen inkluderade komp och intjänad semester.

Svar på tråden slutlön vid uppsägning