• Anonym (Sjuk)

Vad ska jag säga till läkaren för att bli sjukskriven?

Jag klarar inte av att gå till jobbet just nu. Jag jobbar inom vården och vi är väldigt underbemannade. Jag har jobbat massa extra för att täcka upp men när jag behöver ledigt hjälper ingen mig för ingen orkar.
    I lördags fick jag ett panikångestanfall på jobbet och var en halvtimme på toan och spydde. Jag har sjukanmält mig nu i två dar men de ringer och tjatar på mig att komma för det är kris.
    Man får ständigt klagomål av de anhöriga att man inte gör tillräckligt (vi hinner inte) och jag tar det personligt och blir ledsen.
    Ja jag klarar inte av jobbet.
    jag ska gå till läkaren i morgon men vad ska jag säga? behöver verkligen bli sjukskriven. jag orkar knapt med mina barn som det är nu.

• Svar på tråden Vad ska jag säga till läkaren för att bli sjukskriven?
  • Anonym (?)

vad menar du? ska någon annan hitta på vad du ska säga? det är väl bara att säga som det är....

• Nenne 71

Berätta precis hur du känner och hur du har det på arbetet. Men jag tycker också att du ska kontakta någon ansvarig och facket för detta måste ordnas.
    Lycka till!

• Flikkzz

Hej. jag jobbar också inom vården. Vi har till och från det jäkligt stressigt.
    Jag tycker att du ska gå till läkaren och säga precis som det är.
    När det gäller dom som ringer och tjatar, säg ifrån ordentligt. Säg att du är sjuk. man har rätt att vara hemma 1 vecka utan läkarintyg. Om du inte vill säga att det är pga trötthet och utmattning, säg magsjukan. då får man ändå inte gå till sitt jobb och smitta ned andra.
    Tänk på dig själv. det är snart jul. och du vill väl fira en bra jul.
    När man jobbar inom vården ska man alltid ställa upp. man ska helst gå dit när man är sjuk. för att det skall sprars pengar. Den är INGEN som tackar dig sen när du verkligen gått in i väggen. Räkna inte med en blombukett ens.
    Styrkekramar till dig

• Anonym (Sjuk)

Dom är ofta så stressade på vårdcentralen när man ringer så jag är rädd att de inte ger mig en tid då jag ej har någon sjukdom...

jag är ej med i facket

Stället och vårdföretaget är redan ökänt. Står ofta i lokaltidningen om bristerna i vården de utför.

• Dessie

Att ljuga ihop nåt är det sämsta du kan göra........säg som det är istället.
    Om det är ökänt så förstår doktorn säkert

• Anonym (Sjuk)

Jag har inte tänkt ljuga utan jag är osäker på hur jag ska formulera mig så jag får en läkartid.

• Anonym (Sjuk)

Jag har inte tänkt ljuga utan jag är osäker på hur jag ska formulera mig så jag får en läkartid.

• Anonym (mammse)

Säg precis som det är! Dessutom är din chef skyldig att ta tag i problemet för så där ska ingen behöva ha det. Du har absolut rätt att vara sjuskriven en vecka och ringer de från jobbet så ska det vara för att höra hur du mår och hoppas att du kryar på dig, inte för att "tjata" dig tillbaks.

• Dessie

Du, TS -är det ett privat företag du jobbar åt?
    Jag vet ej hur det funkar när det är privat - jag jobbar som timvikarie på ett kommunalt äldreboende och när det fattas folk och de inte får tag på nån vikarie så beordrar de in den ordinarie personalen och de kollar alltid på hur länge de har varit lediga med tanke på dygnsvilan/veckovilan.

• Anonym (Sjuk)

det är ett privat boende och de bryr sig inte alls om dygnsvila eller liknande. De skulle behövas minst 2 heltidare till men de anställer inte utan kör slut på den befintliga personalen istället.
    En månad jobbade jag tex 205 timmar.

Svar på tråden Vad ska jag säga till läkaren för att bli sjukskriven?