• MIKI 25

Vi har tänkt flytta till Norge , kan ni säga lite för och nackdelar om Norge ?

vi söker jobb, jag och min man nu i Norge och vi har funderingar på att flytta dit , vi har två små barn ..

e det svårt att hyra lägenhet?
    e det svårt med platser på dagis?
    Lite allmän fakta både för och nackdelar om Norge skulle va JÄTTETACKSAM :)

• Svar på tråden Vi har tänkt flytta till Norge , kan ni säga lite för och nackdelar om Norge ?
  • MIKI 25

e det ingen som finnssssssss

• Emmivera

Hej!

Jag veckopendlar till Oslo och tänkte försöka svara så gott jag kan. Jag har inga barn så det blir ju inte riktigt samma.
    Var i Norge hade ni tänkt bosätta er? Kan tänka mig att det är väldig skillnad mellan Oslo och nordNorge
    Jag bor i Oslo och här är det hyfsat lätt att få boende om du kan betala för det. Det är himla dyrt och allt som hyrs ut är privat. Många köper också sitt boende. Jag hyr ett rum i en lägenhet som jag delar med tre andra. Hade jag bott här jämt hade jag nog försökt få tag på en egen lägenhet
    I Oslo är det rätt svårt med barnehage tror jag (enligt de på jobbet-men de bygger många nya och det finns en hel del privata även här)

Ett tips är att gå in på www.finn.no för att leta boende.

Jag gillar verkligen Norge. Det är som Sverige men annorlunda :) De flesta norrmän gillar också svenskar och tycker att svenska är väldigt fint. Jag pratar svenska med en del norska ord. Norskan lär man sig väldigt fort (i alla fall Oslonorskan).

En stor nackdel tycker jag är lunchen, att man inte äter varm lunch men jag skulle ju kunna ta med mig varm mat till jobbet om jag orkade.

Jobb är himla lätt att få även om de sista månadernas turbulens har gjort även norska arbetsgivare lite mer vaksamma.

• MIKI 25

ja vi har tänkt flytta till Oslo ... iså fall hyra lägenhet kanske en trea om vi hittar ngt..

jag är utbildad barnskötare och hade söker jobb inom det yrket, får jag jobb så flyttar vi...

Vad gäller barnhage det e jag lite orolig över för alla säger typ att det e svår ;( med det,,

kan du berätta lite mer så ,,e maten dyr? kläder?
    mvh mirella

• Deliverance

Hur är det med löner och så i Norge?
    Jobbar man på ackord eller hur funkar det? Och vad tjänar man?

Rent utsagt; Vad är det som är så mycket bättre?

Jag vet inte så mycket om Norge, men diskuterade om hur det är att jobba i i Norge idag hemma hos svärföräldrarna, därför som jag är lite nyfiken

• MIKI 25

finns det ngn mer som kan besvara dessa frågor

• Kaldorei

DYRT att bo i norge, fast åandrasidan tjänar man ju oftast därefter också... så jämnar väl ut sig antar jag.

• chiqita

Hej där! Bor själv i Norge sedan ca 2.5 år.. Trivs som fisken. För att finna lägenhet rekommenderar jag er att själva lägga ut annons på finn.no så hittade vi våran. Men var beredd på att de kräver 2-3 månaders depositum, eftersom de allra flesta lägenheter ägs av privatperson. Detta får ni dock tillbaka när ni flyttar. Ett tips är också att åka hit en vecka eller så och söka jobb på plats. Ring gärna företag innan och presentera er samt berätta att det och det datumet är jag i Oslo och skulle gärna komma in och presentera mig.. Lycka till!

(¯`°?Vi väntar en liten tjej i Juli ?°´¯)
  • Tricks

Oslo ær en trevlig stad att bo i tycker jag, lagom stort och alldeles vid havet.
    Norrmænnen ær trevliga och svenskar finns det gott om och vi verkar vara omtyckta (om man nu kan tycka om en hel befolkning)
    Dyrt ær det, helt klart.
    Vissa saker ær bara lite dyrare medan andra saker, som typ køtt och alkohol kan vara dubbelt så dyrt.

Lønerna ær ju bra, nu har jag aldrig bott i en storstad i Sverige så jag kan inte jæmføra lønerna riktigt rættvist, men det finns ju en anledning att så många væljer att åka till Norge och jobba (och att næsten ingen norrman åker till Sverige).
    Lægenheter finns det gott om och visst ær det dyrt men hur mycket dyrare det ær jæmført med ex. Sthlm och Gbg, vet jag inte.
    Man betalar væl kanske mellan 6 och 15000 kr i månaden før en tvåa, kanske trea om man kan bo en bit utanfør.
    De flesta som jag kænner som bor några km från centrum betalar runt 10 000, drygt før runt 50-70 kvm.

Nær det gæller klæder, inredningsprylar och liknande så finns ju de flesta kedjor som finns i Sverige och då ær priserna samma.

Jobblæget ær nog bættre æn i Sverige.

Både jobb och lægenhet finns på finn.no.

Jobbmæssigt så oftast ær det 7,5timmes dag med en halvtimmes lunch. Traditionellt sett så æter norrmænn sin matpakke, bestående av mackor, men det blir allt vanligare med kantinor dær de serverar varm mat. Sen så tycker væl inte jag att den norska maten ær sådær super, så jag har med min egen mat som jag mickrar.

Jag ær jættenøjd i Norge och det ær ju inte långt till Sverige om man vill storhandla eller hælsa på vænner och familj.

• fruganL

När jag jobbade som pedagogisk leder i Oslo hade jag en månadsinkomst på cirka 25000 NOK, där en ingångslön i Sverige låg på mellan 19 och 21000 ungefär.
    De två första åren betalar man bra mycket mindre skatt. På sju månader skattade jag 15''NOK för mycket som jag sen fick tillbaka. Efter två år (det var fyra förut) så skattar en svensk lika mycket som en norsk.

Så länge man låter bli att köpa kött i Norge, utan köper och tar med från Sverige så behöver inte maten vara något problem. I centrala Oslo finns det många "turkbutiker" med stora grönsaksstånd som säljer billiga färska grönsaker året runt. En påse full med frukt och grönt för mindre än 100NOK, och det räcker ju i flera dagar. Minns till exempel att vindruvorna låg på 16NOK kilot och när jag kom till Sverige sålde de 500gr för 32SEK på Coop.

Inom restaurangbranchen fullkomligt kryllar det av svenskar, till ägarnas glädje och de norskas förtret. Eftersom lönerna är så mycket högre i Norge, så tar inte svenskar lika mycket betalt vilket sänker allas löner.

Gällande barnomsorgen så bestämde politikerna i Oslo att alla barn skulle få barnomsorg, utan att tänka på konsekvenserna. Många barnehager byggs, men det finns inte personal. Det rekryteras som sjutton från Sverige och de privata förskolorna som har medel att locka till sig arbetare gör det. Det kan handla om en tjänstebil eller flera tusen extra i månaden till exempel. Barnehage ska det inte vara svårt att få, men standarden på den finns det nog inga garantier för. Det är heller inte så lätt att påverka var du får plats, så du kan bo i en del av stan, ha barnehage helt i andra änden och jobba i tredje, vilket blir en ohållbar situation.

Svar på tråden Vi har tänkt flytta till Norge , kan ni säga lite för och nackdelar om Norge ?