Oslo ær en trevlig stad att bo i tycker jag, lagom stort och alldeles vid havet.
Norrmænnen ær trevliga och svenskar finns det gott om och vi verkar vara omtyckta (om man nu kan tycka om en hel befolkning)
Dyrt ær det, helt klart.
Vissa saker ær bara lite dyrare medan andra saker, som typ køtt och alkohol kan vara dubbelt så dyrt.
Lønerna ær ju bra, nu har jag aldrig bott i en storstad i Sverige så jag kan inte jæmføra lønerna riktigt rættvist, men det finns ju en anledning att så många væljer att åka till Norge och jobba (och att næsten ingen norrman åker till Sverige).
Lægenheter finns det gott om och visst ær det dyrt men hur mycket dyrare det ær jæmført med ex. Sthlm och Gbg, vet jag inte.
Man betalar væl kanske mellan 6 och 15000 kr i månaden før en tvåa, kanske trea om man kan bo en bit utanfør.
De flesta som jag kænner som bor några km från centrum betalar runt 10 000, drygt før runt 50-70 kvm.
Nær det gæller klæder, inredningsprylar och liknande så finns ju de flesta kedjor som finns i Sverige och då ær priserna samma.
Jobblæget ær nog bættre æn i Sverige.
Både jobb och lægenhet finns på finn.no.
Jobbmæssigt så oftast ær det 7,5timmes dag med en halvtimmes lunch. Traditionellt sett så æter norrmænn sin matpakke, bestående av mackor, men det blir allt vanligare med kantinor dær de serverar varm mat. Sen så tycker væl inte jag att den norska maten ær sådær super, så jag har med min egen mat som jag mickrar.
Jag ær jættenøjd i Norge och det ær ju inte långt till Sverige om man vill storhandla eller hælsa på vænner och familj.