Ngn som börjat på babysim vid ca 2 mån?
Hur har ni gjort med blöjbyxa. finns ju inga engångs så små. Står 4-8 kg i badbyxan men även 5-6mån..
o gick det bra att börja simma så tidigt?
Hur har ni gjort med blöjbyxa. finns ju inga engångs så små. Står 4-8 kg i badbyxan men även 5-6mån..
o gick det bra att börja simma så tidigt?
brukar de ta emot före 3 månader?
vi har haft imsevimse badbyxor till våra - www.imsevimse.se
Vi började tidigt tror hon var 11 veckor o såhär i efterhand hade jag nog väntat ett par månader. Det gick bra men det var flera saker i de 2 första kurserna som hon helt enkelt var för liten att klara av (som att hålla sig i t.ex flytsaker)
Vi köpte byxor genom anordnare av kursen...
Det är supermysigt att gå o bada med sin bebis så för den skull är det inga problem med att börja tidigt
N
Vi hade badbyxor storlek 56. Där vi gick tog de emot vid två månaders ålder med ett viktkrav på 4 kg. Det gick alldeles utmärkt att simma, men jag rekommenderar ändå att vänta till de kan hålla huvudet. Jag kommer vänta nästa gång. Ha det mysigt.
vi började senare med vår första o vill börja tidigare denna gång. Provar på en gång o tycker man att det inte funkar så fortsätter man ju inte. De sa till oss på bbb att man ska börja innan de är 3 mån för att ha nytta av att de kan vara under vatten.
Jag började när han var ca 2 månader och jag tyckte dt gick bra, har för mej han var 6 veckor, det har vart possitivt för han är verkligen en fisk i vattnet. Simbyxor köpte jag av stället där vi simmade, engåns var helt förbjudet där, dom sa att det kunde vara farligt för dom blev så tunga i vattnet..
jag började för två veckor sedan... då var casper 7 veckor gammal... Vi har badat två gånger hittills och han tycker att det är kul. De tillåter inte såna där badblöjor, utan man ska ha riktiga babysimbyxor... med rejäla resår i mage och ben. Man kan köpa dem på de flesta babysim, samt i vissa simhallar.
Här har du en webbutik med byxor www.aquabarn.se/webbshop/index.php
Casper har storlek XS och är ganska stor för sin ålder ändå... Det är viktigt att byxorna sitter åt ordentligt.
vi började vid två månader, tyckte det var alldeles för tidigt! bortkastade pengar, badbaljan räcker gott ett par månader till.
vi gick en "sommarkurs" på 6 ggr när max var 2 mån.
Började sen till hösten och gick hela terminen.
Vi tyckte det var jätte mysigt att "simma" tillsammans.
Socialstyrelsens riktlinjer säger 3 månader, tar simmet emot mindre barn än så så följer de inte dessa, då hade i alla fall jag varit orolig för vilka mer av dessa riktlinjer man inte följer (ang. badvattnets kvalite osv).
Jag rekommenderar gärna dolphin swimwear från www.babysimshopen.se de är reglerbara i både ben och midja och "håller" därför lite längre.
Babysimbadbyxor får inte vara så täta att de inte släpper igenom luft.
Jag började gå när Herman var 10 veckor (gjorde lika med Hanna)....går på sjukhusets bad och det är jättepopulärt. Här måste barnet vara minst 8 veckor, väga minst 4 kg och ha läkt navel. Badbyxorna jag har är köpt på Babyproffsen och håller rejält tätt...min lilla bajsar titt som tätt och det har inte läckt än så länge....
Min tjej var 10 v och det gick bra m hennes intresse fanns inte där förrän några veckor senare.
Min dotter var 7veckor men höll huvudet utan problem (gjorde det nästan som nyfis av någon anledning) Det är väl det enda jag kan säga att jag rekomenderar att dom är stabila i nacken innan man börjar. Reglerna på badet var 4-5kg och läkt navel. Hade ett par Aquanappies minns jag dom hette.
Glömde: när jag skulle köpa badblöjor till henne fanns det bara 6kg och uppåt och hon vägde typ 4 så dom var alldeles för stora....fick ta storebrors gamla badbyxor som han hade som bebis utanpå
Jag måste säga att jag är CHOCKAD över hur många sim som struntar i socialstyrelsens regler om tidigaste start vid 3 månader Det finns en väldigt bra anledning till att kraven ändrades från 6 veckor till 3 månader!!
o det e då???
menar du kraven?
Små barn har väldigt känsliga lungor/luftvägar, trikloraminer som bildas när kloret binder till smuts har visat sig kunna ge astma för de som vistas mycket i simhallar, för att ta det säkra före det osäkra bör därför inte så små barn vistas i simhallen, speciellt inte i vattenytan är mängden trikloraminer är som högst.
Dessutom blir små barn nedkylda väldigt fort, en 2 månaders bebis rör sig väldigt lite i vattnet till skillnad från ett äldre barn, te.x 4-5 månader som då mycket enklare håller värmen.
Dessutom finns det en aspekt till (som jag iofs inte tror att socialstyrelsen bryr sig om men som ändå är viktig) och det är att babysim ska vara på barnets villkor, det tar ett tag innan man lär känna sitt barn helt och fullt och vid 2 månader är många fortfarande ganska osäkra på barnets signaler, vid 3 månader har man kommit väldigt mycket längre.
Men de medicinska skälen är alltså trikloramingerna och risken för avkylning.
Här är det krav på att bebisen fyllt 3månader och att man använder babysimbyxor som "dolphin swinwear".. Inget annat! Jag hade anmält min son till kursen som ska starta i januari men simskolan ringde upp mig och tyckte vi kunde börja samma vecka (19okt då han var 13v)