• mmonika77

Siemens kaffemaskin

Vi har precis köpt en sådan men hur använder man den optimalt. Vad är skillnaden på att ånga och skillnaden på att skumma.

• Svar på tråden Siemens kaffemaskin
  • skorpionen80

David hälsar att man skummar mjölken med hjälp av ånga. Samma sak, med andra ord ;)

Vad köpte ni för någon? Espresso-maskin?

• mmonika77

Nej det är inte samma sak syster yster på vår. Det är två olika funktioner. Nej inte enbart espresso utan allt liksom så man trycker in vad man ska ha... siemens silvrig t65 tror jag den heter.

• Duracellkaninen

Vi har en Siemens supresso S75, och den gör gott kaffe helt klart, men det är en del att underhålla. Mitt tips; läs instruktionsboken noga och gör rätt inställningar ex. på vattenhårdhet etc. Vi gjorde inte det till en början,och därför hade vi tokiga inställningar ett tag som gjorde att det var och varannan dag stod nåt i stil med "avkalkning behövs", "rengöring behövs" etc. Trodde inte att det kunde vara så svårt att få en smaskig latte klar, men...:) Sen spealr bönsorten i kombination med vattnet stor roll; man får prova sig fram helt enkelt! Lycka till!

• mmonika77

Får jag fråga dig en sak till? Tycker inte jag får till skummande mjölk varje gång. Jag trycker som vanligt på knappen men ibland blir det liksom bara vanlig uppvärmd mjölk... vad gör jag för fel?

• mmonika77

Det känns som att mjölken blir perfekt skummad ibland och ibland bara uppvärmd... har du någon aning om vad man gör för fel för det är ju samma inställningar?

• Duracellkaninen

Du, jag har upplevt samma sak!!! Vet dock tyvärr inte vad det beror på, men om jag kan ta reda på det gör jag ett inlägg här!
    Oftast använder jag dessutom baristamjölk, så man tycker ju att det borde vara bra förutsättningar alla gånger...

• mmonika77

Nu har jag rengjort maskinen 3 gånger och efter många om och med och 2 dagar efter det trots användning blir mjölken perfekt... verkligen skumt. Jag som älskar skum skummar 2 gånger... Konstigt att det blir så...

Svar på tråden Siemens kaffemaskin